Tuulilasi

Sähköautot jylläävät - alkuvuonna rekisteröity jo 83!

Sähköautot jylläävät - alkuvuonna rekisteröity jo 83!

83 sähköautoa on mitättömän vähän verrattuna 38 989 rekisteröityyn autoon, mutta muutoksen suunta on selvä.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Helsingin Sanomat kertoo, että Bensiinimoottorit jylläävät: Suomessa rekisteröitiin 83 sähköautoa alkuvuoden aikana. Asiavirheitä uutisessa ei ole, mutta näkökulma kaipaa pientä laajennusta. 83 sähköautoa on mitättömän vähän verrattuna 38 989 rekisteröityyn autoon, mutta muutosvauhti on kova.

Koko vuonna 2012 täyssähköautoja rekisteröitiin 51 kappaletta. Vuonna 2013 lukema oli tasan 50 (joista 41 oli Nissan Leafeja ja uutena tulokkaana 2 Teslaa). Viime vuonna lukema harppasi 183:een, josta Leafeja oli 79 ja Tesloja 94. Vuoden 2015 ensimmäisellä kolmanneksella sähköautoja on rekisteröity 83, eli jos sama tahti jatkuu, vuoden 2015 lukema on 249.

Täyssähköautojen myynti siis ensin kolminkertaistui ja nyt kasvua on tulossa nelisenkymmentä prosenttia. Myös uudet mallit voivat vaikuttaa positiivisesti: vanha heitto "sähköautot ovat vakavasti otettava juttu vasta kun Volkkari tekee niitä" on sekin viimein todellisuutta (e-Golfista tulee koeajoraporttia tänne muutaman viikon päästä).

Hesarin juttu sivuuttaa kokonaan ladattavat hybridit, joissa trendin suunta on selvä sekin: vuonna 2012 niitä rekisteröitiin 128 kappaletta, 2013 168 ja 2014 jo 257. Perushybrideissä mennään jo omissa sfääreissään, lukemat (jotka sisältävät myös ladattavat hybridit) kolmen päättyneen vuoden ajalta ovat 1493, 2422 ja 2561.

Muutos tapahtuu hitaasti, ja se on ymmärrettävää: monen kymmenen tuhannen euron ostosta ei tehdä kevyin perustein, ja siinä missä vaikkapa kännyköitä vaihdellaan uusiin parin vuoden välein, autojen keski-ikä on 11 vuotta ja romutusikä 20 vuotta. Tällä hetkellä moni tuntee jonkun joka tuntee jonkun jolla on sähköauto. Vasta kun omalta naapurilta tai työkaverilta pääsee kyselemään sähköautoilun käytännön toimivuudesta ja kyytiäkin kokeilemaan, tekniikkaa rupeaa harkitsemaan vakavasti. Lisäksi käytettyjen sähköautojen markkinat ovat olemattomat. Polttomoottoriautoja löytyy parin sadan euron autoista ylöspäin, halvin sähköauto Nettiautossa tätä kirjoitettaessa on 7500 euron hintapyynnöllä varustettu Peugeot 106 vuodelta 2000. Uudehkoon sähkövaihtoautoon pääsee käsiksi 18900 eurolla.

Julkaistu: 9.5.2015