Tuulilasi

Sähköautopaikat parkkihallin ovella turhaa viherpesua – ennemmin peränurkkaan

Sähköautopaikat parkkihallin ovella turhaa viherpesua – ennemmin peränurkkaan

Mitä kauempana latauspaikka on pääovesta, sitä pienemmällä todennäköisyydellä siihen ilmestyy polttomoottoriauto.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Täyssähköautoa ajavana olen tietenkin iloinen siitä, että autolle on tarjolla latauspaikkoja ja usein vielä ilmaisia sellaisia. Sen sijaan latauspisteiden sijoittelussa pitäisi ottaa huomioon arkipsykologia: mitä paremmalla paikalla (eli mitä lähempänä kauppakeskuksen henkilökulkuovea) paikat ovat, sitä todennäköisemmin ne täyttyvät polttomoottoriautoista. Esimerkiksi Verkkokauppa.com:n parkkihallissa olen muistaakseni tasan kerran onnistunut saamaan sähköauton sinne latauspaikalle.

Ymmärrän toki sijoittelulogiikan: sähköautojen latauspaikat oven vieressä ovat erinomainen tapa brändätä kauppakeskusta (tai parkkihallia) ekologiseksi ja moderniksi, kun jokainen ovesta kulkija näkee ne. Ja ovatpa ne mainosta myös sähköautoilulle: auton hankintakynnys voi madaltua, kun tietää saavansa ladattua sen päivittäisellä kauppareissullaan. Mutta jos paikkojen oikeaa käyttöä ajatellaan, niin sähköautoilijalle on enemmän iloa vapaasta latauspaikasta minuutin kävelymatkan päässä kuin paraatipaikasta, jossa on jonkun polttomoottoriauto tukkeena.

Pidän tällaista pehmeää keinoa ainoana realistisena tapana pitää sähköautopaikat vapaana ajattelemattomista polttomottoriautoilijoista: kauppakeskuksen ei ole järkevää sakottaa/sakotuttaa maksavia asiakkaitaan.

Ulkoilmalatauspaikoista sen sijaan voisi antaa sähköyhtiöille päinvastaista kritiikkiä. Käytetään esimerkkinä vaikkapa Rauman kaupunkia: keskusta-alueella ei ole ainuttakaan julkista latauspistettä, vaan latauspaikat ovat paikallisen energiayhtiön pihassa syrjässä keskustasta. Vastapainoksi mainittakoon, että päätien varressa olevan ABC-huoltoaseman pihan pikalaturi taas on fiksusti sijoitettu ohikulkumatkaajia ajatellen. Paikkana ABC on vähän tylsä, mutta se palvelee (sähkö)autoilijoita vuoden ympäri. Olipa latauspaikka hidas tai nopea, sen vierestä soisi löytyvän jotain palveluja, jossa hengailla latauksen ajan.

Helsingissä on sijoiteltu fiksusti kaksikin latauspaikkaa: jos Fredrikinkadun tolppa on varattu, voi ajaa korttelin päähän Sähkötalon nurkalle. Lisäksi käytössä on monien parkkihallien latauspaikkoja. 

Sekä outoon paikkaan sijoitellut lataustolpat että latauspisteet tukkivat polttomoottoriautoilijat ovat säännöllinen keskusteluaihe sähköautoilijoiden FB-ryhmässä, jossa on annettu tällaisille lataustolpille oma nimikin: viherpesutolppa.

Julkaistu: 30.3.2016