
Sähköauton renkaiden vaihto on mahdollista itse, kun tietää mitä tekee – turha mystifiointi ei hyödytä ketään
Tietoa sähköauton renkaiden vaihdosta on saatavilla auton maahantuojilta ja myyjiltä. Taito on sitten asia erikseen. Sekin tulee harjoittelemalla, kirjoittaa Vesa Linja-aho.
Yksi varma keski-ikäistymisen lukuisista merkeistä on se into, jolla esittelen museossa vastaan tulevaa oman lapsuuden arkista kapistusta omille lapsille. Kaikkein eniten kokemuksesta saa irti, jos museoesine on "saa koskea" -tarralla varustettu.
Yksi taannoinen hitti oli Lahden radiomuseosta bongattu toimiva rele-pohjainen puhelinkeskus, johon oli liitetty kaksi valintalevyllä varustettua puhelinta. Valintalevyn käytön lapset hoksasivat nopeasti, mutta sen tajuamisessa kesti pidempään, että luuri pitää nostaa käteen tai pöydälle ennen kuin levyä lähtee veivaamaan. Ja mistäpä 2010-luvulla syntynyt moisen tietäisikään? Meille viime vuosituhannen kasvateille asia on itsestäänselvyys.
Kokeilimme myös luurin korvaan lyömistä sanan varsinaisessa merkityksessä ja kaikki olivat yksimielisiä siitä, että perinteisillä vehkeillä tempussa on enemmän tunnetta pelissä kuin punaisen luurinkuvan tapailussa kosketusnäytöltä.
”Autopesulaa pyörittävä pienyrittäjä oli päättänyt, ettei vaihda asiakkaiden sähköautoihin renkaita, koska "sähköautoissa on todella tarkkaa sen suhteen, mihin sen tunkin voi laittaa.”
Lankapuhelin museossa muistuttaa siitä itsestään selvästä asiasta, että kaiken itselle vieraan tekniikan osaaminen ei ole itsestäänselvyys vaan vaatii opettelua. Joskus vähän, ja joskus paljon. Lapsilla sisu riitti yrityksen ja erehdyksen kautta lankapuhelimen käytön opetteluun. Niinkin olisi voinut käydä, että leikki olisi loppunut "Tylsää!" -murahdukseen ja lankapuhelimet olisi jätetty rauhaan siinä hetkessä ja varsinkin tulevaisuudessa.
Museoreissu palasi mieleeni, kun luin Helsingin Sanomista toukokuussa jutun, jossa autopesulaa pyörittävä pienyrittäjä oli päättänyt, ettei vaihda asiakkaiden sähköautoihin renkaita, koska "sähköautoissa on todella tarkkaa sen suhteen, mihin sen tunkin voi laittaa". Saman jutun mukaan "autoilijan ei kannata itse lähteä täyssähköauton renkaanvaihtopuuhiin" – ja viitattiin kahden vuoden takaiseen Tekniikan Maailman juttuun, jonka sisältö oli tarkalleen ottaen, että "älä vaihda itse sähköauton renkaita, jos et tiedä mitä teet".
Niin. Sähköauton renkaiden vaihto on totta kai mahdollista itse, kun tietää mitä tekee. Tietoa on saatavilla auton maahantuojilta ja myyjiltä – jostainhan se rengasliikekin sen tiedon saa. Taito on sitten asia erikseen. Sekin tulee harjoittelemalla. Olipa kyse lankapuhelimesta tai sähköauton renkaista. Asioiden turha mystifiointi ei hyödytä ketään.