Apu

Näin toimii sähköautoa lataava tie – Induktiivinen järjestelmä tunnistaa ladattavat ajoneuvot eikä altista muita tienkäyttäjiä sähkömagneettiselle kentälle

Näin toimii sähköautoa lataava tie – Induktiivinen järjestelmä tunnistaa ladattavat ajoneuvot eikä altista muita tienkäyttäjiä sähkömagneettiselle kentälle
Induktiivisessa latauksessa sähköauton akut latautuvat langattomasti ajon aikana.

Gotlantiin on rakennettu tienpätkä sähköautojen induktiivista latausta varten. Latauksessa tienpinnan asfaltin alla olevien kuparikäämien ja auton vastaanotinkäämin välille syntyy magneettikenttä, joka siirtää energiaa liikkuvan auton akkuihin.

Smartroad Gotland -hankkeessa kokeillaan ensin raskasta sähköistä ajokalustoa – rekkoja ja busseja. Ideana on pienentää niiden akkujen kokoa ja samalla säästää latauspysähdyksiin kuluvaa aikaa.

Kokeilussa Visbyn keskustan ja lentokentän välisestä 4,1 kilometrin tiestä on sähköistetty 800 metrin osuudet molempiin suuntiin. Sähkötiellä on sekä suoria osuuksia että mutkia. Ensimmäiset testit rekka-autoilla tehtiin maaliskuussa, ja syksyllä alkaa sähköisen lentokenttäbussin testiajot. Tarkoitus on osoittaa, että lataus toimii myös jää- ja lumikeleissä.

Tie tunnistaa ladattavat ajoneuvot

Kun auto ajaa keskelle ajokaistaa asennetun käämin päälle, latausjärjestelmä tunnistaa sen, minkä jälkeen alkaa energiansiirto. Latausjärjestelmä aktivoituu metri metriltä, ja sähkötien jokainen osuus kytkeytyy päälle ja pois millisekunneissa. Järjestelmä ei siten altista tietä ylittäviä ihmisiä, eläimiä tai muita autoja sähkömagneettiselle kentälle.

Autojen vastaanotinyksiköt ovat teholtaan 25 kilowattisia. Järjestelmä on modulaarinen ja soveltuu erikokoisille autoille. Koeajoissa rekassa on viisi 25 kilowatin vastaanotinta ja bussissa niitä on kolme.

Vuoteen 2022 jatkuvaa Smartroad Gotland -hanketta rahoittaa Ruotsin liikennevirasto Trafikverket. Se aikoo laajentaa sähköteiden kokeilua pidemmille tieosuuksille manner-Ruotsissa.

Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää induktiivisen latauksen rakentaminen isommassa mittakaavassa Ruotsin valtateille.

Induktiivisen latausjärjestelmän tekniseksi toiminta-ajaksi on arvioitu 40 vuotta, kun sitä huolletaan asianmukaisesti. Sitä, kuinka paljon dynaaminen induktiolataus käytännössä tulisi maksamaan, ei vielä osata sanoa.

Smartroad Gotland -hankkeen tavoitteena on pienentää rekkojen ja bussien akkujen kokoa ja säästää latauspysähdyksiin kuluvaa aikaa.
Julkaistu: 14.10.2020
Kommentoi »