Apu

Sähköauton akku on ongelmajätettä – Aalto-yliopistossa on kehitetty mullistava menetelmä akkumetallien uusiokäyttöön

Sähköauton akku on ongelmajätettä – Aalto-yliopistossa on kehitetty mullistava menetelmä akkumetallien uusiokäyttöön
Akku on paitsi jätettä, myös arvo­metallien lähde. Suomen akkustrategia pyrkii nostamaan Suomen akkujen kierrätyksen ja vastuullisen raaka-ainetuotannon kärkimaaksi.
Julkaistu: 23.4.2021
Liikenne sähköistyy nopeasti. EU tavoittelee teilleen 30 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Siitä seuraa, että ajan mittaan maailmaan kertyy valtava määrä akkujätettä. Mitä enemmän hylätyistä akuista saadaan talteen arvokkaita metalleja, sitä parempi.
Vielä muutama vuosi sitten litiumin kierrätysaste maailmalla oli alle viisi prosenttia. EU:n akkudirektiivi nostaa kierrätysasteen 70 prosenttiin 2030.
Akkujen koboltista, nikkelistä ja ­kuparista on tuolloin saatava talteen 95 prosenttia. Akkujen kierrätyksessä käytetään usein sulatusta, jossa yleensä menetetään litium ja osa muista raaka-aineista.
Aalto-yliopiston kemiantekniikan ja metallurgian laitoksella on kehitetty prosessi, jossa akku­metallit erotetaan akkujätteestä liuottamalla. Siten saadaan tarkkaan talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit.
Tutkimuksen mukaan prosessilla saadun raaka-aineen hiilijalanjälki on 38 prosenttia pienempi kuin neitseellisen raaka-aineen.
Suomen akkustrategia pyrkii nostamaan Suomen akkujen kierrätyksen ja vastuullisen raaka-ainetuotannon kärkimaaksi.
1 kommentti