Tuulilasi

Sähköautomallien määrä liki nelinkertaistuu Euroopassa kahdessa vuodessa


Ympäristölobbausjärjestön European Federation for Transport and Environmentin (T&E) mukaan sähköautojen määrä lisääntyy Euroopassa jo parin vuoden sisällä merkittävästi.
Kuvat All Over Press, Lotus, Hyundai, Pininfarina

Sähköautojen menekki ei ole ollut Euroopassa vielä kovin suuri lähinnä riittävän latausinfrastruktuurin puuttumisen vuoksi. T&E:n IHS Markitilta saaman datan mukaan eri autonvalmistajilla on nyt tarjolla 60 erilaista sähköautomallia, vuonna 2021 niitä on jo 214.

Hyundai Kona EV

Sähköautojen uskotaan yleistyvän, kunhan niiden hinnat laskevat. IHS Markitin analyysin mukaan vuonna 2021 Euroopassa on tarjolla 92 eri täyssähköautomalia ja 118 ladattavaa hybridiä – kunhan autonvalmistajat pitävät kiinni julkistetuista suunnitelmista. Ennuste on, että 22 % usista autoista olisi ladattavia vuonna 2025, mikä tarkoittaisi myös sitä, että autonvalmistajat pystyisivät täyttämään EU:n vuoden 2025 päästövaatimukset (95g/100km).

”Juuri EU:n päästötavoitteet ovat suurin syy siihen, että tulemme näkemään Euroopassa lähivuosina todella paljon uusia automalleja, jotka ovat ladattavia. Myös niiden toimintamatka pitenee koko ajan ja hinnat halpenevat”, sanoo T&E:n sähköisen liikkumisen analyytikko Lucien Mathieu.

”Tämä on hyvä uutinen, mutta työ on edelleen kesken. EU-maiden hallitusten on tuettava latauspisteiden rakentamista koteihin ja työpaikoille. Lisäksi verotuksen pitää muuttua niin, että sähköautot tulevat entistä edullisemmaksi hankkia. Silloin kuluttajat näkevät ne järkevänä vaihtoehtoina saastuttaville bensiini- ja dieselautoille.”

Lotus Evija

Jopa luksusautojen valmistajat ovat hyppäämässä sähköistymisen vankkureihin. Lotus esitteli juuri 2,2 miljoonaa euroa maksavan sähköisen hyperauton Evijan, jonka toimintamatka on 320 kilometriä. Myös Pininfarina esitteli jo maaliskuussa samanhintaisen sähköisen hyperautonsa Battistan.

Pininfarina Battista

”Lotuksen ja Pininfarinan viesti on se, että sähköistyminen voi olla myös luksusta ja jännittävää, ei ainoastaan ympäristöteko”, sanoo Techcrunchin teknologia-asiantuntija Matthew Wall.

Julkaistu: 19.7.2019