Tuulilasi

Sähköautojen vertailu Nissan Leaf ja Volkswagen e-Golf – pioneeri ja haastaja

1


Sähköautojen vertailu Nissan Leaf ja Volkswagen e-Golf – pioneeri ja haastaja

Alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu auto on todellinen harvinaisuus.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Kari Kaipainen

Sellaisia automalleja ei ole vielä kovin monta, ja niissäkin käytetään pääasiassa polttomoottoriautoista tuttuja rakenteita ja osia, joten tavallisten mallien pohjalta sähköautoiksi muunnetut eivät poikkea kovin ratkaisevasti alkujaan sähkökäyttöisiksi suunnitelluista autoista. Perusperiaatteet ovat samanlaiset.

Suomi ei ole otollisimpia maita sähköautoille. Nissan Leaf on saanut yksinään edustaa sähköautoja perheluokassa. Nyt Volkswagen on tullut haastajaksi, mutta muitakin malleja on putkessa. Ainakin Audi A3 ja BMW i3 ovat tulossa jakamaan markkinoita. Japanilainen Mitsubishi i-Miev ja sisarmallit Citroën C-Zero sekä Peugeot Ion ovat jo jääneet pois, sillä menekkiä ei löytynyt japanilaisen pikkuautokokoluokan autoille.

Leaf ja e-Golf täyttävät koko- ja tilavaatimukset, mutta niiden haaste on toimintamatka. Täyteen ladatut akut vievät vain sadan kilometrin päähän. Sitten tarvitaan latausta tuntikaupalla.

Oma haasteensa ovat autojen jälleenmyyntiarvo ja akkujen kesto. Ne ratkaisevat, miten kalliiksi sähköllä ajaminen lopulta tulee.

Lue Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin vertailu Tuulilasin numerosta 16/2014.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 17.12.2014