
Sähköautojen terveysvaikutukset – Mikä niistä on totta, mikä kuvitelmaa ja mikä jotain siltä väliltä?
Uuteen teknologiaan liittyy usein vaaroja, joista osa on kuviteltuja, osa todellisia ja osa siltä väliltä. Mikä on sähköautojen nettovaikutus terveyteen? Ilmanlaatu ainakin paranee, mutta myös haittoja voi olla.
Sähköautojen vaikutuksesta jälkimarkkinabisnekseen, sähköverkkoon ja geopolitiikkaan on julkaistu paljon selvityksiä ja tutkimuksia, ja asiaa on käsitelty tiedotusvälineissä säännöllisesti. Mutta entäpä liikenteen sähköistymisen vaikutus terveyteen? Käsite terveydestä on laaja, mutta asian kokonaiskuvan laitaa on selvitetty Yhdysvaltojen liittovaltion alaisen ympäristöterveysinstituutin tutkimuskatsauksessa Electric vehicles and health: A scoping review, joka julkaistiin kesäkuussa arvostetussa Environmental Research -tiedelehdessä.
Katsauksessa käytiin läpi 897 aihetta koskevaa tutkimusartikkelia, joista valittiin 52 laatukriteerit täyttävää tutkimusta tarkempaan analyysiin.
”Liikenteen sähköistäminen vähentää pakokaasupäästöjä ja siten parantaa kaupunkien ilmanlaatua. Tämä taas vähentää hengityselinsairauksia ja ennenaikaisia kuolemia.”
Lähes kaikissa (98 %) tutkimuksissa löytyi jonkin verran viitteitä sähköautojen positiivisista terveysvaikutuksista. Suurin osa tutkimuksista liittyi ennenaikaisten kuolemien määrän analysointiin simuloimalla tai mallintamalla. Liikenteen sähköistäminen vähentää pakokaasupäästöjä ja siten parantaa kaupunkien ilmanlaatua. Tämä taas vähentää hengityselinsairauksia ja ennenaikaisia kuolemia, joten liikenteen sähköistäminen on kansanterveydelle hyvä asia.
Eräässä Kaliforniassa tehdyssä havaintotutkimuksessa selvisi, että sähköautojen yleistyminen jollain alueella vähensi astmaan liittyvien päivystyskäyntien määrää. Kyseinen tutkimus oli ainoa laatukriteerit täyttänyt havaintotutkimus, eli toteutuneeseen dataan perustuva tutkimus.
Luonnollisesti pitkän aikavälin terveysvaikutuksista ei ole toistaiseksi saatavilla toteutuneeseen dataan perustuvia tutkimustuloksia, koska runsas sähköautoistuminen on päässyt kunnolla vauhtiin vasta 2020-luvulla, ja terveysvaikutusten havainnointi ottaa oman aikansa.
Merkittävin poikkeus liikenteen sähköistämisen positiivisiin terveysvaikutuksiin tehtiin vuonna 2012 julkaistussa kiinalaistutkimuksessa, jonka mukaan monessa Kiinan kaupungissa sähköautojen käyttö tulisi lisäämään ennenaikaisia kuolemia, koska lisääntynyt sähköntarve paikattaisiin hiilivoimalla. Tämä korostaa sitä vakiintunutta tosiasiaa, että sähkön tuotantotavalla on merkittävä vaikutus sähköautojen hyödyllisyyteen – myös kansanterveyden näkökulmasta.
Tutkijat kertovat yllättyneensä siitä, että yksikään laatukriteerit täyttäneistä tutkimuksista ei käsitellyt sähköautojen polttomoottoriverrokkejaan suuremman massan vaikutusta tieliikenneonnettomuuksiin. Erään arvion mukaan täyssähköautot ovat polttomoottoriautoja 24 % painavampia, joten tällä voi olla vaikutusta kolariturvallisuuteen.
Tutkimuksissa ei myöskään käsitelty paloturvallisuutta, esimerkiksi sääolosuhteiden tai luonnonkatastrofin vaurioitettua ajoneuvojen akkuja. Myöskään akkutehtaiden työturvallisuutta ei käsitelty analysoiduissa tutkimuksissa.
”Autovalmistajilla on erilaisia ohjeita auton ja siihen liittyvien komponenttien – kuten älyavainten ja latausjohtojen – käytöstä sydämentahdistimen tai rytmihäiriötahdistimen kanssa.”
Katsauksessa ei mainittu ollenkaan sähköautojen ja niiden latausjärjestelmien sähkömagneettisten kenttien mahdollisia terveysvaikutuksia. Suuret virrat pikalatauksessa ja tehokkaiden sähköautojen moottoreissa aiheuttavat voimakkaan magneettikentän. Nämä kentät ovat kuitenkin lyhytkestoisia ja jäävät alle tutkimuksiin perustuvien altistumisrajojen, joten niiden tutkimista ei todennäköisesti ole nähty tarkoituksenmukaisena.
Autovalmistajilla on erilaisia ohjeita auton ja siihen liittyvien komponenttien – kuten älyavainten ja latausjohtojen – käytöstä sydämentahdistimen tai rytmihäiriötahdistimen kanssa. Käytännössä laitteet on suunniteltu toimimaan arkielämän sähkömagneettisessa ympäristössä, johon kuuluvat myös voimakkaat magneettikentät.
Ohjeistusten erot johtunevat eri valmistajien lakiosastojen varovaisuuseroista. Alan tutkimuskirjallisuuskin käsittelee lähinnä langattoman latauksen ja sydämentahdistinten yhteiseloa. Langattomassa latauksessa esiintyy erittäin suuria radiotaajuisia kentänvoimakkuuksia, jotka voivat häiritä elektroniikan toimintaa.
Väärä mielikuva
Litiumioniakut ovat kyllä lämpörynnätessään vaarallisia, mutta monestakin syystä vakavimmat akkuihin liittyvät vaarat piilevät aivan muualla kuin sähköautoissa.
Sähköautopaloista saa näyttäviä nettivideoita, mutta tapaukset ovat harvinaisia ja kaikki sähköautopalot on Suomessa ja maailmallakin saatu sammutettua kunnialla. Tällä hetkellä sekä kokemus- että tutkimustieto viittaavat siihen, että sähköautot eivät merkittävästi nosta kokonaisriskiä esimerkiksi pysäköintilai-toksissa.
Ensimmäinen syy sähköautopalojen harvinaisuuteen on suunnittelussa ja kom-ponenttien laadunhallinnassa. Sähköautojen akkuihin käytetään laadukkaita kennoja ja turvallisuussuunnittelu koskee koko kokonaisuutta ohjelmistoista lämmönhallintaan ja kolariturvallisuuteen. Akku on myös suojattu hyvin ulkopuoliselta lämmöltä, joten yhden sähköauton tulipalo etenee hitaasti naapuriau-ton akkupaloksi. Asia varmistetaan tyyppitestauksella.
Kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden ja ajoneuvojen, kuten sähköavusteisten polkupyörien, sähköpotkulautojen ja monien mielikuvituksellisen näköistenkin kulkineiden laatu voi olla mitä sattuu. Suomessa vakavammilta tapa-turmilta on vältytty, todennäköisesti toimivan markkinavalvonnan sekä yleisen paloturvallisuuden hyvän tason ansiosta. Esimerkiksi New Yorkissa kevyet sähkökulkineet ovat aiheuttaneet useita kuolemaan johtaneita tulipaloja. Tämä ei selity pelkästään akkujen huonolla laadulla, vaan osa vanhemmista kerrosta-loasunnoista on surmanloukkuja, jos yhtään kännykän akkua suurempi akku syttyy sisällä.
Oma lukunsa on akkuvalmistuksen turvallisuus. Ruotsalainen Northvoltin akkutehdas on ollut kesällä tapetilla niin ruotsalaisessa kuin kansainvälisessäkin mediassa. Tehtaalla on sattunut runsaasti vakavia sekä perinteisiä että itse akunvalmistukseenkin liittyviä tapaturmia, mikä antaa kuvan, että vika on yrityksen työturvallisuusjohdossa, ei valmistettavissa tuotteissa sinänsä. Toki akkutehdas on vaarallisempi ympäristö kuin vaikkapa tilitoimisto, mutta nämäkin tapaturmat ovat ehkäistävissä.
Pelkän tapahtuman harvinaisuuden varaan ei tule laskea. Kesäkuussa etelä-korealaisella litiumparistotehtaalla yhden kennon syttymisestä alkanut tulipalo surmasi 23 ihmistä. Palon alusta kertoneen valvontakameravideon perusteella koko tapahtumaa ei oltu huomioitu turvallisuussuunnittelussa eikä työntekijöitä oltu koulutettu toimimaan tilanteessa oikein.

Tiesitkö, että...
Myös sähköautot tuottavat pienhiukkaspäästöjä: renkaista, jarrupaloista ja tien pinnan kulumisesta.
Sähköautojen vaikutuksesta rengaskulutukseen ei ole juuri tutkimustietoa – vain yksittäisiä kokemuksia ja rengasfirmojen valistuneita arvioita.
Sähköautot ovat polttomoottoriautoja painavampia, joten renkaiden ja tien suurempi kuluminen lienee tosiasia. Jarrupaloja ja -levyjä sähköautot kuluttavat vähemmän regeneroivan jarrutuksen ansiosta.
Sähköistä liikennettä numeroina
27 – Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla ensirekisteröidyistä henkilöautoista vain 27 % oli täyssähköisiä. Koko viime vuoden lukema oli 34 %. Taloudellinen epävarmuus on vaikeuttanut autokauppaa muutenkin.
52 – Linja-autoissa sähkö on vakiinnuttanut asemansa. 52 % alkuvuonna rekisteröidyistä busseista oli täyssähköisiä. 2023 lukema oli 43 %. Uusista kaupunkibusseista lähes kaikki ovat sähköisiä, pitkän matkan kalustossa diesel toki jyrää.
1 – Myös tavaraliikenteen puolella diesel pitää pintansa ja sähkön käyttö on käytännössä kokeiluasteella. Vain 1 % alkuvuonna ensirekisteröidyistä kuorma-autoista oli sähköisiä.