Tuulilasi

Sähköautojen muotoilu aiheuttaa erikoisen piirteen – ”valtavat pyörät”



Sähköautojen muotoilu aiheuttaa erikoisen piirteen – ”valtavat pyörät”

VW:n päämuotoilija Klaus Bischoff on kertonut, kuinka sähköautojen erityispiirteet tulevat vaikuttamaan autojen muotoiluun tulevaisuudessa.
Teksti Max Lange
Kuvat VW

Bischoff on todennut Automotive News Europen haastattelussa, että VW luo sähköautoille täysin oman malli-ilmeensä. Akkupaketit mahdollistavat Bischoffin mukaan koko auton perusmuodon muuttamisen.

Polttomoottoriautoihin verrattuna sähköautoista tulee pidempiä, etu- ja takaylitykset pienevät huomattavasti nykyisestä, konepellit lyhenevät, akseliväli kasvaa, tuulilaseista tulee nykyistäkin viistommat ja matkustajille saadaan enemmän tilaa, toteaa Bischoff.

Sähköauton mittasuhteiden saaminen ”oikeiksi” tulee olemaan muotoilijoille hankalaa, Bischoff jatkaa. Polttomoottoriautoissa moottorin sijainti pakottaa siihen, että konepelti on pitkä. Sähköautossa puolestaan lattian alle sijoitettavat akut nostavat auton korkeutta.

Lyhyen konepellin ja korkeamman korin takia oikeiden mittasuhteiden tekeminen vaatii varsin erikoisen ratkaisun: ”Tärkeää on valtavat pyörät, valtavat läpimitaltaan – myös leveydeltään.”

Koska polttomoottoria ei sähköautossa ole, on konepelti siis tuntuvasti nykyistä pienempi. Sen funktio on käytännössä ainoastaan turvamääräysten toteuttaminen, jotta matkustajille on tarpeeksi suojaa. Näin ollen kojelautaa pysytään siirtämään myös eteenpäin, mikä kasvattaa sisätiloja. VW I.D.-konseptissa on Golfin ulkomitat, mutta Passatin sisätilat, kertoo Bischoff.

Teslan tapaan VW ei aio laittaa perinteistä maskia tuleviin sähköautoihinsa lainkaan, koska keulan takana ei ole mitään, mitä pitäisi jäähdyttää.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 31.1.2017