Tuulilasi

Sähköautoilun kasvu vaatii enemmän latauspisteitä: "Nyt ollaan alle 10 prosentissa tavoiteluvuista, joten kiire alkaa olla"

Sähköautoilun kasvu vaatii enemmän latauspisteitä: "Nyt ollaan alle 10 prosentissa tavoiteluvuista, joten kiire alkaa olla"
Parkkisähkö Oy tuo sähköautojen latausmahdollisuuden kaikkiin kiinteistökohteisiin. Kun latausvalmius on olemassa, on latauspisteiden määrän kasvattaminen helppoa pikaliitinratkaisun avulla.
Julkaistu: 3.6.2021
Ladattavat autot ovat tulleet jäädäkseen. Liikennekäytössä olevien sähkö- ja hybridiautojen kanta kasvoi viime vuonna Suomessa 88 prosenttia, ja koko Euroopassa sähköautojen myynti kasvoi 183 prosenttia. Ajureita muutokselle on monia. Ilmastotavoitteiden lisäksi sähköajoneuvojen suosiota tukee myös kaupunkilaisten toiveet paremmasta ilmanlaadusta ja asuinympäristöstä, jossa melua on vähemmän.
"Olemme päässeet tilanteeseen, jossa sähköautot ja tekniikka ovat kehittyneet merkittävästi. Yhdellä latauksella voi ajaa satoja kilometrejä, eli kuljettaja kaipaa taukoa ennen autoa", Parkkisähkön toimitusjohtaja Kari Laine toteaa.
Sähköautoilun yleistyessä tarvitaan laajempi latauspisteverkosto. On laskettu, että tulevaisuudessa jopa 70 prosenttia latauspisteistä on kiinteistölatauspaikkoja, eli isoissa kiinteistöissä sijaitsevia.
"Parkkisähkö toimittaa latauksen kokonaisratkaisut hyvin monipuolisesti erilaisiin kohteisiin – käytännössä kaikkiin sellaisiin, missä parkkitilaa on runsaasti ja autot seisovat parkissa pidempään, joko yön yli tai päivällä useita tunteja. Pitkän ajan latauksessa riittää huomattavasti pienempi teho kuin nopeassa latauksessa. Pieni teho mahdollistaa myös sen, ettei kiinteistöjen sähkönsyöttöön tarvita isoa investointia", Laine avaa.
Parkkisähkö tarjoaa ratkaisut myös julkisiin latauspisteisiin. Yritys tekee yhteistyötä johtavien parkkioperaattoreiden Europarkin, Finnparkin, Aimoparkin ja Autoparkin kanssa. Pienitehoisia latureita käytetään niin kiinteistölatauksessa kuin julkisessakin latauksessa.

Voittavan konseptin ainekset ovat jo olemassa

Suomen hiilineutraaliuden tavoitteet edellyttävät, että 2030-luvulla polttomoottorien sijaan autot kulkevat pääosin sähköllä. Tuolloin liikenteessä pitäisi olla 700 000 ladattavaa autoa.
"Nyt ollaan alle 10 prosentissa tavoiteluvuista, joten kiire alkaa olla todellinen. Latausinfrastruktuurin puute on yksi suurimpia rajoitteita. Aikaisemmin kehitystä jarruttivat toimintasäde ja autojen hinnat, mutta uudet automallit ovat yhä edullisempia ja toimintasäteet latauksille pidempiä. On siis kyse enää latauspaikkojen määrästä.
Maaliskuussa voimaan astui rakennusten energiatehokkuuden EU-direktiivi. Se velvoittaa, että uusiin rakennuksiin tai isoihin remonttikohteisiin tuodaan latausvalmius kaikille parkkipaikoille. Latausvalmius tarkoittaa sitä, että latauspisteiden kaapeloinnit ja tarvittavat sähkönsyötöt on tehty valmiiksi, mutta latauslaitteita ei välttämättä ole asennettu jokaiselle paikalle. Kun latausvalmius on olemassa, voidaan parkkipaikalle lisätä enemmän latauspisteitä tarpeen kasvaessa. Tähän Parkkisähkö on kehittänyt menetelmäksi pikaliitinkonseptin.
"Kun kaapelointi on tehty parkkiruuduille, voidaan latauspiste ottaa käyttöön pikaliittimen ansiosta kevyesti, muutamassa minuutissa. Asiakas voi joko ostaa latauslaitteen tai se voidaan toimittaa vuokramallilla, jolloin laitteesta maksetaan kiinteä kuukausihinta kulutetun sähkön lisäksi. Latauslaitteiden hinnat alkavat 15 eurosta kuukaudessa, eli ei puhuta isoista summista. Näistä voidaan tehdä myös vaikkapa vuoden sopimuksia, mikä soveltuu hyvin kerrostaloihin ja työpaikoille, joissa vaihtuvuus voi olla isoa.
Parkkisähköllä on sopimuksia Suomen johtavien rakennusyhtiöiden kanssa – esimerkiksi kaikkiin Bonavan uusiin kohteisiin tulee Parkkisähkön kaapelointijärjestelmä.
"Rakennuttajat ovat huomanneet, että tämä on toimiva ja vaivaton ratkaisu. Parkkisähkön kaapelointijärjestelmä täyttää EU-direktiivin vaatimukset latausvalmiudesta, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja me hoidamme kaiken avaimet käteen -mallilla. Loppukäyttäjälle eli autoilijalle lataaminen on helppoa – auton latausta voi hallinnoida puhelinsovelluksella ja maksutavan valita itse.
Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus latausvalmiuden kehitysloikkaan – noin 1,5 miljoonalla parkkipaikalla on jo sähkönsyöttö valmiina lämpötolppien ansiosta. Tämä on latauspisteiden käyttöönotossa iso etu.
"Samalla infrastruktuurilla pystymme nyt myös helposti lataamaan sähköautoja. Se tuo meille skaalautuvuusedun, jota ei monella muulla ole. Kun olemassa olevaan teknologiaan liitetään meidän vahva sähkötekninen osaamisemme, tietoliikenne ja mobiilisovellukset, löytyy meiltä kaikki tarvittava, jotta Suomesta tulee kiinteistölatauksen johtava maa."
(Teksti: Matilda Mäkinen, kuva: Parkkisähkö)
2 kommenttia