
Paransimme turvallisuutta, hups, se heikkeni – Osa valmistajista ei enää toimita latausjohtoa auton mukana, ja seuraus näkyy
Moni valmistaja on luopunut auton mukana toimitettavasta sukolatausjohdosta. No, arvaatte varmasti, mitä tapahtui, kirjoittaa Vesa Linja-aho.
Parin viime vuoden aikana osa sähkö- ja hybridiautomerkeistä on lakannut toimittamasta auton mukana perinteistä latausjohtoa. Mahdollisia syitä lienee kaksi: rahan säästäminen ja turvallisuus. Onhan oikean latauspisteen käyttö sukopistorasiaa turvallisempaa, vaikka riskit ovatkin pieniä molemmissa. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu niin rankkaan käyttöön eivätkä ne kestä useita vuosia lataamista etenkään yli 10 ampeerin virralla.
Säästäminenkin on kelpo syy: eihän puhelimen mukanakaan enää toimiteta laturia. Tämä on järkevää kaikille osapuolille: omassakin kodissa pyörii toimivia latureita peräti kolmelta vuosikymmeneltä. Puhelinvalmistaja säästää rahaa ja koteihin ei kerry turhaa roinaa.
Viime vuonna tavalliseen pistorasiaan kytkettävien latausjohtojen tuotestandardi tiukkeni niin, että sukopistotulpassa on oltava lämpötila-anturi. Standardi ei kuitenkaan muotoseikkojen takia kelvannut EU:n pienjännitedirektiivin alle harmonisoiduksi standardiksi, joten sitä ei ole pakko noudattaa, vaan lämpötila-anturittomia latausjohtoja saa edelleen tuoda maahan ja myydä.
Kukaan autovalmistaja ei halua olla se valmistaja, jonka latausjohto poltti talon, joten autojen mukana tulevat latausjohdot ovat perinteisesti olleet laadukkaita, ja lähes kaikissa on ollut lämpötila-anturoitu pistotulppa jo ennen uutta standardiakin.
Nyt moni valmistaja on siis luopunut auton mukana toimitettavasta sukolatausjohdosta. No, arvaatte varmasti, mitä tapahtui? Kansalaisten kaipuu sukopistorasiasta lataamiseen ei kadonnut mihinkään, ja jos auton mukana ei sukolatausjohtoa tule, sellainen ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan.
Pistokytkin muodostuu pistotulpasta ja pistorasiasta. Laadukas pistorasia, myöskään niin sanottu supersukopistorasia ei kestä, jos pistotulppa on sutta ja sekundaa ja ylikuumenee.
Viimeinen niitti päätökseen oli kotimaisen verkkokaupan myymä latausjohto, josta puuttui asianmukainen kytkinlaite.
Joulukuussa yksi sähköautonlatauksen pioneereista sähköurakointialalla, vihtiläinen Energiavahti, tiedotti lopettavansa sukolatauspisteiden asentamisen kokonaan. Yhtiö oli huomannut takuuvikakeikkojen kasvun, kun pistorasiat sulivat tarvikelatausjohtojen kehnojen pistotulppien kuumentamana. Viimeinen niitti päätökseen oli kotimaisen verkkokaupan myymä latausjohto, josta puuttui asianmukainen kytkinlaite niin, että riippuen pistotulpan asennosta, 230 voltin jännite pääsi johdon läpi vaikka toinen pää ei olisi autossa kiinni.
Mitä tästä opimme? Maailma on monimutkainen ja vielä monimutkaisempaa on ihmisten toiminnan ennustaminen.
Vesa Linja-aho