Tuulilasi

Sähköauto BMW i3 – sekoitus kevytmetallia, hiilikuitua ja muovia


BMW:n i3 on sähköautoksi kevyt, koska se perustuu kevytmetallirunkoiseen Lifedrive-arkkitehtuuriin, joka kannattelee akustoa ja voimalinjaa. Tämän lisäksi hyvää tehopaino-suhdetta on haettu hiilikuiturakenteilla sekä muovikorilla.
Kuvat BMW

Moottoriekspertti Patrick Müllerin mukaan on ollut tärkeää varmistaa, että auton takana sijaitsevan voimalinjan sekä aivan auton pohjaan asennetun litium-ioni-akuston turvin saavutetaan erinomainen painojakauma sekä alhainen painopiste.

”Vaikka i3 on sähköauto, tulee sen käyttäytyä kuin oikea BMW”, sanoo moottoriekspertti Patrick Müller.

Kylmätestit alhaisissa lämpötiloissa auttavat ajo-ominaisuuksien hienosäädön lisäksi myös akkujen että voimalinjan toiminnan tutkimisessa. Jokainen suomalainen perusautoilija kyllä tietää, kuinka tavallisille lyijyakuille käy kovilla pakkasilla. Jotta niin ei pääsisi käymään i3:n litium-ioni-akuille, on ne sijoitettu eräänlaisen ilmastointilaitteen sisään, joka pitää huolen oikeasta lämpötilasta kaikissa olosuhteissa.

Akuston 25 kWh kapasiteetti riittää normaalissa ajossa n. 130–180 kilometrin matkaan. Joille tämä ei vielä riitä, on i3:een mahdollista tilata Range-Extender eli niin sanottu ”ajomatkan lisääjä”.

Julkaistu: 1.9.2013