Tuulilasi

Sähköauto BMW i3 – sekoitus kevytmetallia, hiilikuitua ja muovia



Sähköauto BMW i3 – sekoitus kevytmetallia, hiilikuitua ja muovia

BMW:n i3 on sähköautoksi kevyt, koska se perustuu kevytmetallirunkoiseen Lifedrive-arkkitehtuuriin, joka kannattelee akustoa ja voimalinjaa. Tämän lisäksi hyvää tehopaino-suhdetta on haettu hiilikuiturakenteilla sekä muovikorilla.
Teksti AMS, Heinrich Lingner
Kuvat BMW

Moottoriekspertti Patrick Müllerin mukaan on ollut tärkeää varmistaa, että auton takana sijaitsevan voimalinjan sekä aivan auton pohjaan asennetun litium-ioni-akuston turvin saavutetaan erinomainen painojakauma sekä alhainen painopiste.

”Vaikka i3 on sähköauto, tulee sen käyttäytyä kuin oikea BMW”, sanoo moottoriekspertti Patrick Müller.

Kylmätestit alhaisissa lämpötiloissa auttavat ajo-ominaisuuksien hienosäädön lisäksi myös akkujen että voimalinjan toiminnan tutkimisessa. Jokainen suomalainen perusautoilija kyllä tietää, kuinka tavallisille lyijyakuille käy kovilla pakkasilla. Jotta niin ei pääsisi käymään i3:n litium-ioni-akuille, on ne sijoitettu eräänlaisen ilmastointilaitteen sisään, joka pitää huolen oikeasta lämpötilasta kaikissa olosuhteissa.

Akuston 25 kWh kapasiteetti riittää normaalissa ajossa n. 130–180 kilometrin matkaan. Joille tämä ei vielä riitä, on i3:een mahdollista tilata Range-Extender eli niin sanottu ”ajomatkan lisääjä”.

Julkaistu: 1.9.2013