Tuulilasi

Sähkö-Soulia – esittelyssä Kia Soul EV

Sähkö-Soulia – esittelyssä Kia Soul EV

Kia Soul EV on pitkälti perus-Soulin näköinen, joskin täyssähköversio on ilmanvastuksen minimoinnin nimissä viilattu vähän sulavammaksi. Ero näkyy selvimmin sileämmässä keulassa.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Kia
Mainos

Auton sisällä sähkökäyttöisyys ei juuri pistä silmään. Keskikonsolissa on perinteinen automaattivaihteiston kaavio, ja mittaristoon on lisätty mm. akun varaustilan ilmaisin. Mittaristossa käytetään oled-tekniikkaa, jota on hyödynnetty aiemmin mm. televisioissa.

Takatiloista on jouduttu hieman tinkimään akkujen mahduttamiseksi autoon. Kia ilmoittaa takajalkatilaa olevan 80 mm vähemmän kuin perus-Soulissa, mutta vähennystä on kompensoitu istuimen muotoa muuttamalla. Aikuinen mahtuu istumaan taakse, mutta istumakorkeus on pienempi ja polvet siis enemmän koukussa kuin bensa- ja dieselmalleissa.

Auton lämmityksessä ja jäähdytyksessä käytetään lämpöpumppua, joka hyödyntää voimalinjan komponenteista säteilevää lämpöä. Ratkaisu pidentää auton ajomatkaa latauksella, kun akkusähkön tarve lämmityskäyttöön vähenee.

Autossa on myös älykäs ilmanottojärjestelmä, joka säätää matkustamoon tulevan ilman määrää lämmitys- ja viilennystarpeen minimoimiseksi. Lisäksi Soul EV:n omistaja voi säätää ajokkinsa lämmityksen tai viilennyksen käynnistymään 30 minuuttia ennen liikkeellelähtöä, jotta auton sisälämpötila on miellyttävä sisään istuttaessa.

Autolle luvataan enimmillään 200 kg toimintamatka latauksella. Matkaa voi hieman säädellä valitsemalla sopivan kolmesta jarrutus- ja liike-energian talteenottomoodista. Ajotapavalintoja on kaksi: Drive ja Brakes. Myös niiden välillä on eroa energian talteenoton määrässä. Lisäksi kuljettaja voi valita Eco-ajomoodin, joka pyrkii maksimoimaan ajomatkan.

EV:n sarjatuotanto alkaa Kian mukaan kuluvan vuoden loppupuolella. Mallin tuonnista Suomeen ei maahantuojan mukaan ole vielä päätöstä.

Lue uudistuneen Kia Soulin ensikoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 5/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 3.5.2014