Apu

Alle puolet ajajista selvitti noin 2000 kilometrin hurjan pyöräilyn: "Kovin mitä olen ajanut"

Alle puolet ajajista selvitti noin 2000 kilometrin hurjan pyöräilyn: "Kovin mitä olen ajanut"
Läpi Suomen ja Pohjois-Norjan ajettavassa Ruska-ajossa nähtiin myös emokarhu ja pentu.
Julkaistu: 18.9.2022

Imatralta Pohjois-Norjan kautta Kilpisjärvelle kulkeneen Ruska 2022 -pyöräilyn aikaraja juoksi loppuun lauantain ja sunnuntain välillä puoliltaöin.

Vain kolmetoista ajajaa selvisi maaliin aikarajassa. Tapahtumaa oli ilmoittautunut 28 pyöräilijää.

– Kovin Ruska mitä olen itse ajanut, arvioi maaliin lauantai-iltana päässyt Jyrki Rasinperä Twitterissä. Rasinperälle tästä tuli kolmas Ruska-ajo.

Tämän vuoden Ruska-ajo oli historian kuudes. Mahdollisesti se olikin kaikista rankin, sillä ilmoittauneista selvisi maaliin määräajassa vain reilu kolmannes.

Ajon järjestäjä, Mikko Mäkipää, kertoi ennen lähtöä, että parhaimmillaan maaliin on päässyt kolme neljästä ajajasta ja vaikeissakin ajoissa noin puolet.

Mäkipää on ajanut kaikki Ruskat hyväksytysti maaliin. Niin tämänkin. Hän saapui Kilpisjärvelle varhain lauantaiaamuna.

Apu päättää Ruska 2022 -seurannan tähän. Onnittelemme maaliin päässeitä ja muitakin osallistujia hienosta suorituksesta!

Päivä 8, perjantai 16.9. – "Univelkaa ei oikeastaan ole"

Ensimmäinen perjantaina Imatralta lähteneistä pitkänmatkanpyöräilijöistä saapui maaliin eilen torstaina. Matti Koivuranta ajoi Suomen ja Pohjois-Norjan halki lopulta noin viisitoista minuuttia yli kuudessa vuorokaudessa. Hän saapui Kilpisjärvelle iltakahdeksalta.

– Ei ollut mitään isoja hämminkejä koko matkalla. Eilen oli pientä akillisjänteen vaivaa ja etuvaihtajan kanssa vähän ongelmia. Mutta ei mitään isompia.

Ensimmäisinä päivinä matka katkesi sen verran reippaasti, että pari viimeistä päivää Koivuranta pystyi ottamaan hieman rennommin.

– Univelkaa ei oikeastaan enää ole. Nukuin viimeiset yöt reissussa ihan normaalit yöunet, seitsemän tai kahdeksan tuntia.

Ruska 2022 -ajajat saivat pyöräillä ensimmäiset päivät lähes täydellisessä säässä. Mutta Lapissa ja Norjan puolella taivaalta on tullut vettä ja tuuli on ollut kovaa. Koivurannan Twitter-kuvissa näkyi jopa lunta.

– Lunta oli reitin korkeimmalla kohdalla, muutama kilometri oli lumisempaa, mutta siinäkin pystyi enimmäkseen ajamaan.

Koivuranta kertoo, että sää Kilpisjärvellä on tänään perjantaina varsin samanlainen kuin eilenkin: kuurosateita ja kovaa tuulta.

Seuraavia ajajia odotellaan maaliin tänään iltapuoleen. Viimeisen sorataipaleen jälkeen pyöräilijät pääsevät kestopäällysteelle, mutta Norjan puolelta merenrannasta on kova loppunousu Kilpisjärvelle

– Se on sellainen osuus, että aina tuulee jostain. On joko myötäistä tai vastaista.

Mitä Koivuranta aikoo nyt tehdä?

– No en tiedä. Seurailen muitten etenemistä. Ajattelin, että käyn ihan vähän pyörälläkin ajamassa.

Päivä 7, torstai 15.9. – "En oikein sorapätkistä tykkää"

Koko Ruska 2022 -ajon ajan nopeinta vauhtia pitänyt Matti Koivuranta oli torstaina iltapäiväkolmelta Norjan puolella Kaivuonon pohjukassa. Edessä oli alle sata kilometriä päällystettyä tietä Kilpisjärvelle.

Kevyt viimeinen pätkä ei ole, sillä vuoristomaisemassa nousua merenpinnan tasolta maaliin tulee melko raa'asti.

Seurannan perusteella kuudentena tai seitsemäntenä ajava Iida Rahikainen vastasi puhelimeen kymmeniä kilometrejä Norjan puolelta. Kilometrejä oli tuossa vaiheessa takana perjantai-illasta lähtien noin 1 600.

– Ajan tässä kolmisenkymmentä kilsaa Kautokeinosta pohjoiseen. Yllättävän hyvä olo edelleen.

Vettä kuitenkin sataa ja vastatuuli oli niin kova, että se haittasi haastatelun tekemistä.

Rahikainen valitsi eilen eri reitin kuin muut ajajat. Kun muut suuntasivat Leviltä suoraan pohjoiseen, Rahikainen koukkasi länteen Jerisjärven koillisrannan kautta Pallastuntureiden itäpuolta kulkevalle tielle.

Twitterissä Ruska-ajoa seuraavat spekuloivat reittivalinnan syytä. Ratkaisusta kysyttäessä Rahikainen naurahtaa.

– Katsoin vain, että siellä näytti olevan edessä mukavasti ajettavaa tietä. Itse en oikein sorapätkistä tykkää.

Norjan puolella soratietä ja kapeampaakin uraa on vielä edessä. Rahikainen ei vielä osannut sanoa, miten pitkälle ajaa torstaina. Viimeiset soraosuudet hän toivoi voivansa ajaa valoisalla.

Päivä 6, keskiviikko 14.9.: "Rauhassa saa ajella"

Ruska-ajajat ovat levinneet pitkin Pohjoiskalottia. Pisimmälle edennyt Matti Koivuranta paineli keskiviikkona iltapäivä neljän aikoihin Jäämeren rannalla Altasta Skibotniin menevällä valtatiellä.

Seurannan viimeinen pyöräilijä taas oli Kemijärven tienoilla. Ruska 2022 -ajon maali on Kilpisjärvellä ja sinne on kuljettava Pohjois-Norjan kautta. Maaliin pitää ehtiä viimeistään lauantaina illalla.

Tapahtuman järjestäjä Mikko Mäkipää on hieman pääjoukon edellä.

– Käännyin juuri kolmoskontrollia kohti Kalmantielle. Tämä on hyvin seesteinen hiekkatie, rauhassa saa ajella.

Säät suosivat Ruska-kuskeja jopa hämmästyttävästi. Eiliseen saakka. Silloin alkoi tulla vettä niskaan.

– Eilen kun lähdin yöllä Kittilästä, taivas oli auennut kokonaan. Mutta oli lämmintä ja myötätuuli. Kuuntelin podcasteja ja ajelin rauhassa. Syöminen vain on sateessa hankalaa. Normaalisti olisin syönyt evästä pitkin matkaa, nyt söin eväät vasta Levillä hotellissa.

Keskiviikollekin vesisadetta oli luvassa, mutta ainakin alkuiltaan saakka Mäkipää säästyi kastumiselta.

– Sata kilsaa on ollut ihan mukavaa säätä.

Kolmoskontrolli Enontekiön Kalmankaltiossa on viimeinen pakollinen pysähtymispaikka Suomen puolella. Siitä matka jatkuu Enontekiön keskustaajaman Hetan kautta rajan yli Kautokeinon kautta kohti Altaa Jäämeren rannalla.

Keskiviikkona iltapäiväneljältä Koivurannan lisäksi vain Pekka Tahkola oli päässyt Norjan puolelle.

Päivä 5, tiistai 13.9. – Yöllä pakkasta

Imatralta Pohjois-Norjan kautta Kilpisjärvelle ajettavassa Ruska 2022 -ajossa kovinta vauhtia on ensihetkistä lähtien pitänyt Matti Koivuranta.

Tiistaina aamupäivällä Koivuranta oli reilu 200 kilometriä pidemmällä kuin seuraava pyöräilijä.

Apu tavoitti Koivurannan evästauolta. Hän oli juuri käynyt kääntymässä ajon kolmannessa pakollisessa etapissa Enontekiön Kalmakaltiossa.

– Aika lailla suunnitelman mukaan on mennyt. Ei ole tarvinnut tehdä ylimääräistä työtä, eikä ole tullut vahinkoja. Ja olosuhteethan on varmaan parhaat, mitä Ruska-ajoissa on ollut.

Viime yönä Koivuranta lepäsi paljaan taivaan alla bivy-pussissa. Bivy on vedenpitävä makuupussia suurempi pussi, jonka sisällä voi nukkua makuupussin ja -alustan kanssa.

– Ensimmäinen nukkumapaikka oli alavalla maalla. Siinä heräsin kylmään aika nopeasti. Ajoin vähän pidemmälle ja löysin lämpimämmän maastonkohdan, jossa sain pari–kolme tuntia nukuttua.

Koivuranta arvelee, että lämpötila putosi yöllä nollaan, alavammilla mailla selvästi pakkasellekin.

Ruska-ajossa jokainen ajaja päättää reittinsä itse, ilman apua. Koivuranta ei siksi halua paljon tulevista reiteistä puhua. Kun ajon seuraava pakollinen osuus kuitenkin alkaa parikymmentä kilometriä Norjan Altasta etelään, ainoa reitti kulkee Enontekiöstä Norjan puolelle Kautokeinoon ja siitä pohjoiseen.

Tämän vuoden Ruska-ajo on kulkenut Suomen itäistä laitaa, harvaanasutuilla alueilla. Mutta Sallan kontrollipisteen jälkeen voi puhua jo erämaasta, ainakin palveluiden suhteen.

– Se on Lapissa tällaisessa pyöräilyssä se, mitä eniten joutuu miettimään. Mitä on auki missäkin, ja miten pitkään sinne kestää mennä.

Milloin pääset perille Kilpisjärvelle?

– En ala sitä arvioimaan. Toivottavasti en liian aikaisin. En halua olla perillä ainakaan ennen torstaita, ettei tarvitse hotellissa yöpyä kovin monta yötä.

Koivuranta aikoo viipyä Kilpisjärvellä lauantaihin, Ruska-ajon päättymiseen saakka.

Päivä 4, maanantai 12.9. – Karhuperhe pakeni pyöräilijää

Kun ajaa ultrapitkää pyörämatkaa, voi nähdä ennennäkemättömän. Ruska 2022 -ajoon parhaillaan osallistuva Iida Rahikainen kohtasi lähietäisyydeltä karhuemon ja pennun.

Kohtaaminen sattui ajon toisena päivänä lauantaina, kun Rahikainen ajoi Lieksan tienoilla.

– Melkein kohdalta emo ja pentu ryntäsivät tien ojasta metsään. Ei siis jouduttu naamakkain, enkä oikein ehtinyt pelästyäkään. Myöhemmin illalla tuli kyllä vilkuiltua metsään ehkä vähän aiempaa tarkemmin.

Apu tavoitti Rahikaisen puhelimeen maanantaina viiden aikoihin iltapäivällä. Silloin Rahikainen oli ajanut reilut 900 kilometriä perjantai-illan lähdön jälkeen.

– Ihan mukavasti on edennyt, ei ole ollut vastoinkäymisiä. Sää on ollut täydellinen, tuultakaan ei ole ollut juuri lainkaan. Olen vähän edelläkin siitä, missä etukäteen ajattelin tässä vaiheessa olevani. On tuntunut siltä, että kannattaa ajaa varastoon nyt, kun on hyvä ajaa.

Rahikainen sai edellisenä yönä nukuttua viitisen tuntia. Haastatteluhetkellä matkaa oli taittunut maanantain aikana noin 160 kilometriä.

– Ne on aika hyvät unet tällaisella reissulla minulle. Nyt olo on aika virkeä. Alun perin ajattelin, etten ajaisi Sallan kontrollista eteenpäin tänään, kun siitä alkaa erämaataival. Mutta nyt tuntuu, että voisi muutaman kymmenen kilometriä jatkaakin. Pitää katsoa miten jaksaa.

Somepäivitysten perusteella ainakin neljä ajajaa on keskeyttänyt Ruska-ajon maanantaihin alkuiltaan mennessä. Kilpailun seurantasivun perusteella selvästi pisimmällä on koko ajan kovinta vauhtia pitänyt Matti Koivuranta, joka ajoi maanantaina viiden aikoihin jo Lokan tekojärven etelärantaa pitkin.

Ruska 2022 -ajon maali on Kilpisjärvellä. Sinne on ajettava Utsjoen Kalmakaltion ja Norjan puolen Altan kautta.

Päivä 3, sunnuntai 11.9. – "Lepo karkotti univelat"

Apu tavoitti Mikko Mäkipään puhelimeen Ristijärveltä Kainuusta. Ristijärveltä Hepokönkään kontrollipisteeseen on lyhintä reittiä noin 45 kilometriä.

– Meininki on oikein hyvä, ei moitteen sijaa. Ajaminen on mennyt ihan suunnitelman mukaan, Mäkipää kertoo.

Mäkipää oli haastatteluhetkellä ajanut lähdöstä 570 kilometriä. Hän ajoi samoilla silmillä perjantai-illan lähdöstä lauantai-iltaan ja nukkui sitten seitsemän tunnin unet kodassa parikymmentä kilometriä Vuokatista etelään. Lepo oli Ruska-ajon aikataulussa pitkä.

Niin sanottu brevet-kortti, johon ajaja saa leiman Ruska 2022 -ajon jokaiselta kontrollipisteeltä. Yksi osallistujista kertoi sunnuntaina Twitterissä jo hukanneensa korttinsa.

Sunnuntain ajon piti alkuperäisen suunnitelman mukaan päättyä Loukusaan parikymmentä kilometriä Taivalkoskelta pohjoiseen.

– Sinne on kuitenkin enää parisataa kilometriä. Viime yön seitsemän lepo karkotti univelat niin hyvin, että voi olla, että ajan pidemmälle. Pitää katsoa miltä tuntuu Loukusassa.

Ruska-ajajien joukko on venynyt ehkä kolmensadan kilometrin mittaiseksi. Eilisen tapaan ensimmäisenä etenee Matti Koivuranta, joka oli sunnuntaina yhdentoista aikaan aamupäivällä Pudasjärven tasalla.

Myös Koivuranta kertoo Twitterissä nukkuneensa hyvät yöunet puolankalaisessa majoitusliikkeessä. Jotkut ajajista kertoivat Twitterissä, että yöllä lämpötila oli pudonnut jopa pakkaselle.

Mikko Mäkipää Imatralla hetkeä ennen Ruska 2022 -ajon alkua.

Mäkipään yöpymispaikassa näin ei käynyt. Kelit ovat suosineet.

– Eilen sai päivällä ajaa ilman hanskoja. Oli kyllä hyttysiäkin.

Toistaiseksi kaksi ajajaa on kertonut keskeyttäneensä Ruska-ajon. Mäkipää arvioi, että kilpailun tahti hidastuu, kun matkaa tulee lisää.

– Ensimmäinen päivä on aina erilainen, kun siihen ei lasketa lepoa. En minä aja viidensadan kilometrin päiviä myöhemmin, päivämatka asettuu luultavasti 200 – 300 kilometrin väliin.

2. päivä, lauantai 10.9.– Maantiede kokosi joukon samalle reitille

Ensimmäisen ajovuorokauden puolivälissä ensimmäiset Ruska-ajon ajajat olivat Pohjois-Karjalan pohjoisreunalla, pääjoukko Lieksan tienoilla.

Lauantaina puoliltapäivin pisimmälle oli kilpailun seurannan perusteella päässyt Matti Koivuranta. Koivurannalla oli tuolloin enää kolmisenkymmentä kilometriä matkaa Kainuun etelärajalle.

Koivuranta oli Twitter-viestinsä perusteella ehtinyt myös syödä runsaan aamiaisen Lieksassa. Ruskan etenemistä voi seurata Twitterissä tunnisteella #ruska2022.

Itärajan suuret vesistöt ohjasivat melkein kaikki ajajat yön ja aamun aikana samalle reitille. Ilmeisesti vain yksi pyöräilijä, Mikko Nieminen, ohitti Saimaan länsipuolelta ja hänen lisäkseen kaksi ajajaa kulki Joensuun kautta. Muut menivät idempää kohti pohjoista.

Moni ajaja päivittää sosiaaliseen mediaan matkan edistymistä. Suurin osa näyttää ajaneen toistaiseksi ilman pidempää lepoa. Ruskan järjestäjä Mikko Mäkipää arvelikin etukäteen, että juuri näin käy. Luultavasti lauantai-iltapäivän ja alkuillan aikana ajajat alkavat katsella lepopaikkoja ja jatkavat sitten rytminsä mukaan lyhyempien tai pidempien unien jälkeen.

1. päivä, perjantai 9.9. – "Yllättävän hyvin jaksaa vähilläkin unilla"

Ruska 2022 ajoon lähti perjantai-iltana Imatrankoskelta kohti pohjoista 28 pyöräilijää. Heillä on edessään parituhatta kilometriä vaihtelevaa tietä Suomen ja vähän Pohjois-Norjankin halki Ruska 2022-ajossa.

Yksi ajajista on Iida Rahikainen. Jos kaikki menee hyvin, Rahikainen on perillä Kilpisjärvellä viimeistään ensi viikon lauantai-iltana.

IIda Rahikainen valmiina starttiin Imatralla.

Rahikainen on ajanut Ruskaa kahdesti aiemmin. Vuonna 2018 tuloksena oli keskeytys, 2020 Rahikainen ajoi maaliin, toistaiseksi ainoana Ruska-ajon ajaneena naisena. Tänä vuonna mukana on Rahikaisen lisäksi kaksi naista.

– Onhan tämä miehinen koko laji.

Rahikainen kertoo, ettei ole suunnitellut ajoaan tarkasti etukäteen. Kun lähtö on Imatralta, ensimmäinen pakollinen kontrollipiste Puolangan Hepokönkäällä ja toinen Sallan Naruskassa, reitti kulkee väkisinkin Suomen itäreunaa.

Siellä palvelut ovat melko harvassa, joten esimerkiksi kauppojen sijainnit ja aukioloajat on kuitenkin pitänyt kartoittaa etukäteen.

– Muuten suunnittelen hyvinkin vähän. Lähinnä olen hahmotellut sitä, miten ensimmäinen vuorokausi menee. Kun kuitenkaan ei mene suunnitelmien mukaan, niin turha suunnitella liikaa.

Ruska 2022 -ajossa valot ovat tärkeä osa varustusta, sillä matkaa taitetaan myös öisin.

Rahikainen ajaa kerralla pitkiä aikoja.

– Olen aika hidas ajamaan, joten olen päätynyt ajamaan pitkiä päiviä ja yön ylitsekin. Kuuntelen äänikirjoja ja podcasteja, joskus musiikkia. Jos tulee kurja hetki, niin pitää vain muistaa, että kyllä se siitä paraneekin. Yleensä paha mieli on merkki siitä, että pitää syödä ja juoda.

Lepääminen ja unet ovat jääneet vähiin aiemmin. Nyt Rahikainen yrittää nukkua enemmän. Hänellä on mukanaan teltta, makuupussi ja makuualusta.

– Yllättävän hyvin jaksaa ajaa vähilläkin unilla. Pysähtyy sitten lepäämään, kun alkaa aivan hirveästi nukuttaa.

Ruska 2022 ei ole kilpailu

Ruska 2022 -ajon pituus on parituhatta kilometriä ja aikaa ajamiseen on hiukan yli kahdeksan vuorokautta.

Kilpailun reittiä ei voi piirtää kartalle, sillä jokainen ajaja valitsee reitin itse. Matkalla on kuitenkin kolme kontrollipistettä ja kolme pakollista tieosuutta, jotka kaikkien pitää ajaa. Ajankohtaisen kilpailutilanteen näkee tästä linkistä.

Ruska ei ole kilpailu, ensimmäisenä maalin tuleva ei saa palkintoa. Reitinkin jokainen osallistuja saa valita itse. Palveluita, kuten kauppoja, ravintoloita, hotelleja ja pyöräliikkeitä saa käyttää. Mutta ulkopuolista apua ei saa järjestää tai ottaa vastaan. Jos vaikkapa pyörä rikkoontuu, se pitää saada ajokuntoon itse.

Ruska 2022:n teemana ovat vesiputoukset. Siksi matkan kolme kontrollipistettä ovat virtavesien äärellä: Hepokönkäällä Puolangalla Kainuussa, Kullanojalla Naruskassa Sallassa ja Kalmakaltiossa Utsjoen eteläreunassa. Lisäksi matkalla on muutama tieosuus, parkour, jotka jokaisen pyöräilijän on ajettava.

Viimeinen tällainen osuus kulkee Norjan puolen Altasta Kilpisjärvelle, mikä pakottaa osallistujat pitkälle kiertoreitille Kalmakaltiosta Kilpisjärvelle mennessä.

– Nopeimmat ajavat yleensä noin 400 kilometriä päivässä, vähän olosuhteista riippuen. Siitä voi laskea, että viiden päivän päästä lähdöstä ensimmäiset alkavat olla maalissa, kertoo Ruska-ajon järjestäjä Mikko Mäkipää.

Vähintään 250 kilometriä vuorokaudessa

Mäkipää lienee Suomen kokenein pitkänmatkan pyöräilijä. Hän on esimerkiksi osallistunut kaikkiin kahdeksaan Transcontinental-ajoon. Niissä ajetaan halki Euroopan samalla periaatteella kuin Ruskassa. Siis valinnaista reittiä omien voimien ja varusteiden varassa. Ruska on ajettu viisi kertaa ennen tätä syksyä.

Mäkipää on päässyt kaikki Transcontinentalit ja Ruskat maaliin saakka aikarajan sisällä. Suoritus on kova, sillä esimerkiksi Ruskassa hyvänä vuonna ehkä joka neljäs keskeyttää, hankalampana vuonna jopa joka toinen.

Jokainen ajaa Ruska 2022 omaa reittiään. Muiden ajajien kanssa saa vaihtaa kuulumiset, mutta ei ajaa yhdessä.

Jotta Ruskan ehtii ajaa aikarajassa, päivässä on taitettava noin 250 kilometriä. Mäkipää suunnittelee tällaista kahdeksan päivän tahtia. Se tarkoittaa noin 16 tunnin ajopäiviä.

– Olosuhteet sanelevat varsinkin lepäämisen. Ajaminen sujuu märälläkin, mutta mukavan lepopaikan löytäminen on hankalampaa.

Varusteiden on kuljettava pyöräilijän mukana. Mäkipään pyörä lastattuna Euroopan halki kulkenutta Transcontinental-ajoa varten.

Mitä enemmän syö, sitä paremmin menee

Jokaisella ajajalla on oma rytminsä. Toiset pyrkivät pitämään tien päälläkin suurin piirtein kiinni päivärytmistä: unille kymmenen aikoikin illasta, liikkeelle aamuyöstä ja illalla taas sama juttu.

Jos kaikki menisi Mäkipään mieleen, hän saisi ajettua kolme ensimmäistä vuorokautta niin, että voisi levätä vain kun tarve vaatisi: ehkä parin kolmen tunnin unilla maastossa. Sen jälkeen kunnon yöunet, akkujen lataukset ja pyykkäykset hotellissa, pari–kolme vuorokautta lyhyillä levoilla, pidempi lepo lakanoissa ja viimeinen etappi sillä tiedolla, että maalissa pääsee hotelliin lepäämään.

Vaikka pyöräily on tehokkain tapa edetä, jatkuva polkeminen vie valtavasti energiaa.

– Ihan koko ajan ei ole pakko syödä, mutta mitä enemmän ehtii syödä, sitä parempi. Mitä täydempi vatsa on ajaessa, sitä parempi fiilis.

Kaikki tarvittavat vaatteet ja varusteet on kuljetettava mukana pyörään kiinnitettävissä laukuissa ja pusseissa. Tavaraa on mukana vähän, muutama kilo: riittävästi hiertämättömiä vaatteita ja työkalut ja varaosat, joilla selviää pienistä teknisistä vioista, kuten renkaan puhkeamisesta tai vaijerin katkeamisesta.

Tärkeintä on, että pyörä ja kuljettaja pysyvät kunnossa

Pyörän rikkoutuminen tai ajajan sairastuminen tai loukkaantuminen ovat kaksi tavallista syytä Ruska-ajon keskeyttämiseen. Kolmas syy on se, ettei fillaroijan nopeus yksinkertaisesti riitä maaliin pääsemiseen aikarajassa.

– Tärkeintä on, että kuljettaja ja pyörä pysyvät ajokunnossa. Kun ajaa päivä toisensa perään, se tuntuu kyllä. Erilaisia kiputiloja tulee. Mutta jokaisen 16:sta satulassa joka päivä vietetystä tunnista pitäisi olla riittävän mukavia, Mäkipää kertoo.

Osallistujat rivissä ennen starttia.

Matkalla moni kuuntelee musiikkia tai vaikkapa podcasteja. Niin myös Mäkipää. Ja vaikka suomalainen talousmetsämaisema voi olla aika tasalaatuista, koko maan luonnon läpi ajaessa näkee aina myös kaikkea kiinnostavaa.

Mikä saa nousemaan satulaan ja lähtemään halki Suomen, kun mikään pakko ei ole?

– Pyöräily on tässä sivuroolissa, välttämätön paha. Tässä näkee maita ja maisemia eri tavalla kuin kuvista tai kirjoista. Näkee sen, miten tiettyihin paikkoihin saavutaan ja niistä lähdetään. Ja voi katsoa, mihin ihminen–pyörä-kokonaisuus pystyy.

Apu.fi seurasi Ruska 2022 -ajoa päivittäin tässä jutussa. Ensimmäinen versio ilmestyi perjantaina 9.9.2022. Jutun päivittäminen on lopetettu 18.9.2022.

1 kommentti