Ruotsin hallitus haluaa nyt älylaitteet pois kouluista ja kirjat takaisin – Miksi Suomessa suunta on päinvastainen?
Ruotsin opetusministeri syyttää älylaitteita oppimistulosten romahtamisesta ja saa tukea aivotutkijoilta. Suomessa opetusministeri Anna-Maja Henrikssonin mielestä digimateriaaleja olisi ennemmin varaa lisätä kouluissa.
Äidinkielen tunti tukholmalaisessa Bromstenin koulussa alkaa sillä, että opettaja Carolina Arback ohjeistaa oppilaita hakemaan lokeroistaan iPadit ja kuulokkeet. Kuusivuotiaat esikoululuokkalaiset istuvat neljän hengen pöytiin kukin oman älylaitteensa kanssa ja alkavat kirjoittaa monisteelle kuvien viereen tulostettuja sanoja: fotboll, frukt, golf, alfabet. Kun lapsi painaa kirjainta kosketusnäytöllä, iPad toistaa äänteen kuulokkeista. Kun kokonainen sana on valmis, laite lausuu sen.
– Viikon kirjain on F. Ensimmäisenä päivänä puhuimme siitä, miten F lausutaan. Kokeilimme, onko suu kiinni vai auki, ja miten huulet menevät, Carolina Arback kertoo.
Menetelmää kutsutaan muun muassa nimellä "lukemaan kirjoittamalla". Se on kiivaan keskustelun kohteena, kuten älylaitteet ylipäänsä Ruotsin kouluissa. Kuten Suomessa, myös Ruotsissa oppimistulokset ovat viime vuosina laskeneet. Pisa-vertailussa naapurimaat ovat nyt lähes tasapisteissä, tosin Suomessa pudotus on ollut suurempi. Erityisen huolestuneita Ruotsissa ollaan lukutaidon heikkenemisestä ja siitä, että lapset eivät pysty kirjoittamaan ymmärrettävää käsialaa.
