Tuulilasi

Rengasratsia iski – "rengaspainevahdit tulevat tarpeeseen"

2


Rengasratsia iski – "rengaspainevahdit tulevat tarpeeseen"

Tämän syksyn rengasratsioissa tarkastettiin arviolta 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat lähes 60 eri paikkakunnalla.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Marko Mäkinen

Ennakkotietojen mukaan selkeitä puutteita havaittiin jälleen paitsi renkaiden kunnossa myös renkaiden tyypissä ja ilmanpaineissa. Tutkimusraportti kokonaisuudessaan julkaistaan ensi syksynä.

Rengasratsioita järjestettiin yhden välivuoden jälkeen laajasti poliisin, Autonrengasliiton ja Liikenneturvan yhteistyönä. Ennakkotiedot kerättiin Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä pidetyistä rengasratsioista, joissa tarkastettiin renkaiden urasyvyydet, ilmanpaineet ja rengastyyppi yhteensä 2 451 henkilö- ja pakettiautosta.

Huonorenkaisia autoilijoita oli vertailupaikkakunnilla 12,2 prosenttia eli pari prosenttiyksikköä vähemmän kuin syksyllä 2012. Tulos yllätti kampanjan yhteistyötahot positiivisesti, sillä kesärenkaiden syyskunnon pelättiin olevan entisestään heikkenemässä. Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on 2 mm tai vähemmän.

Paineet kohdilleen

Tämän syksyn rengasratsioihin talvirenkailla ajoi 6,5 prosenttia autoilijoista eli jotakuinkin saman verran kuin kahtena edellissyksynä. Rengaspaineiden osalta keskityttiin tarkastelemaan samalla akselilla sijaitsevien renkaiden paine-eroja. Vähintään 0,5 barin paine-eroja todettiin 6,7 prosentilla autoilijoista eli hieman aiempaa harvemmalla.

Rengasratsia-kampanjan kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta huomauttaa, että renkaiden huonoa kuntoa tai alhaisia ilmanpaineita ei yleensä tiedosteta.

”Useimmat autoilijat tarkistavat rengaspaineet vain keväällä ja syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä. Siinä mielessä uudet rengaspainevahdit tulevat selkeään tarpeeseen”, Keskiruokanen sanoo tiedotteessa.

Marraskuun alusta alkaen kaikissa ensirekisteröitävissä henkilöautoissa pitää olla rengaspaineiden valvontajärjestelmä (TPMS). Trafin tuoreen tulkinnan mukaan järjestelmän pitää toimia nimenomaan auton ensiasennusrenkaissa. Autoilija voi halutessaan hankkia tarvittavat paineanturit myös talvirenkaisiin ja seuraaviin rengassarjoihin.

Syksyn nopeasti vaihtuvat kelit tuovat haastetta rengasvalintoihin. Alkusyksyn sadekeleihin autoilijoita kehotettiin varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla.

”Testitulosten valossa vähintään yhtä tärkeää on vaihtaa talvirenkaisiin ennen ensiliukkaita. Rengastuksen lisäksi myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa vähitellen talvimoodiin”, Keskiruokanen ennakoi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 29.9.2014