Tuulilasi

Rengasmääräykset ihmetyttävät asiantuntijaa – "Sakkoraja aivan liian alhainen"

Rengasmääräykset ihmetyttävät asiantuntijaa – "Sakkoraja aivan liian alhainen"

Suomen uraisille teille kertyy suvisateilla vaarallisesti vettä. Tästä huolimatta moni panostaa vain talvirenkaisiin ja ajelee kesät huonoilla kumeilla. Vesiliirron riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kovempaa ja kuluneemmilla renkailla ajetaan.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Anssi Kienanen
Mainos

Vesiliirtoon joutumista voi välttää laskemalla nopeutta sateen yllättäessä. Riskiä voi vähentää myös laadukkaiden, riittävän urasyvyyden omaavien renkaiden avulla.

Autonrengasliiton tutkimusten mukaan joka seitsemäs kesäkelin onnettomuus johtuu renkaista: renkaat ovat joko kuluneet, keliin sopimattomat tai niiden ilmanpaineet ovat liian alhaiset. Renkaat ovatkin merkittävin ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen kuolonkolareissa.

4 milliä kesäkumeihin

Ratkaisevin ominaisuus vesiliirtoa vastaan on renkaan pintakuvion kyky poistaa vettä tien ja renkaan välistä. Vesiliirtovaara kasvaa sitä suuremmaksi, mitä huonokuntoisemmilla ja kuluneemmilla renkailla ajetaan.

Nokian Renkaiden tekemän testin mukaan uudella kesärenkaalla ajettaessa auto joutuu vesiliirtoon, kun nopeus veden piiskaamalla suoralla tiellä on noin 80 kilometriä tunnissa. Vanhoilla renkailla, joissa urasyvyys on puolet pienempi, liirtoon joudutaan jo kuudessakympissä.

Laki määrittelee kesärenkaan urasyvyyden minimirajaksi 1,6 mm. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan näin alhaiselle urasyvyydelle ei ole teknisiä perusteita.

"Sakkoraja on aivan liian alhainen. Kesärenkaissa urasyvyyttä olisi hyvä olla vähintään 4 millimetriä, mutta silläkin sadesään vesiliirtokynnys on jo huomattavasti matalampi kuin uudella renkaalla", Morri sanoo tiedotteessa.

Miten toimia vesiliirtotilanteessa?

Nokian Renkaiden pohjoismaisen kesärengastutkimuksen mukaan noin kolmannes vastaajista ei tiedosta kuluneiden renkaiden aiheuttamaa vesiliirtovaaraa.

Vastaajia pyydettiin arvioimaan, millä vauhdilla auto joutuisi vesiliirtoon kaarreajossa sateen liukastamalla tiellä, jossa on 5 mm vettä ja renkaiden urasyvyys on 1,6 mm. Vastaajista 32 % arvioi vauhdiksi 75 km tunnissa tai sitä enemmän, vaikka vesiliirron riski kasvaa jo 70 km tuntivauhdilla.

Vesiliirtoon joutumista voi välttää välttämällä urissa ajamista ja kiertämällä isot vesilammikot. Jos liirtoon kuitenkin joutuu, auto menettää ohjattavuutensa. Tällöin ei missään tapauksessa pidä jarruttaa.

"Manuaalivaihteisella autolla pitää painaa kytkin pohjaan, automaattivaihteisella nostetaan kaasu ylös. Rattia ei kannata kääntää ennen kuin renkaat ottavat uudelleen pitoa tien pinnasta", Morri neuvoo ja peräänkuuluttaa vesiliirtosimulaatiota autokouluihin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 2.9.2015