Tuulilasi

Rekkakuskin tarkkaavaisuus pelasti autoilijan varmalta kuolemalta: ”Kun auto alkoi kaartaa kaistalleni, laitoin välittömästi liinat kiinni

Rekkakuskin tarkkaavaisuus pelasti autoilijan varmalta kuolemalta: ”Kun auto alkoi kaartaa kaistalleni, laitoin välittömästi liinat kiinni
Raskaan kaluston kuljettaja oli palaamassa rahtireissulta syyskuisena iltapäivänä, kun hän havaitsi vastaantulevan auton käyttäytyvän erikoisesti. Kuljettaja Jukka Knuutilan nopea reagointi pelasti vastaantulevan henkilöauton kuljettajan varmalta kuolemalta.
Julkaistu: 22.10.2021

Henkilövahinkoihin johtavia liikenneonnettomuuksia, joissa kuorma-auto on osapuolena, sattuu Suomessa vuosittain reilu 300.

Syyskuinen torstai alkoi kääntyä iltapäiväksi, kun raskaan kaluston kuljettaja Jukka Knuutila kaarsi yhdistelmärekallaan valtatie 12:sta. Hän oli jättänyt teräslastinsa paikalliselle yritykselle ja seuraavaksi hänellä oli suuntana Hämeenlinnaan.

Iltapäivä oli kaunis ja ajokeli mitä parhain. Raskas rekkakin tuntui köykäiseltä ajaa ilman lastia. Leppoisa iltapäivä sai kuitenkin pian karmaisevan käänteen.

Jonkin aikaa ajettuaan, Knuutila huomasi kaukaa vastaan ajavan auton käyttäytyvän oudosti.

”Meno oli hiukan kiikkerää ja ajattelin, että ehkä siellä on keskittyminen hetkeksi herpaantunut puhelimeen tai radioon, jolloin aloin vaistomaisesti nostaa jalkaa kaasulta”, Knuutila muistelee.

Kyse ei kuitenkaan ollut hetkellisestä herpaantumisesta.

”Kun auto alkoi kuitenkin kaartaa kaistalleni, laitoin välittömästi liinat kiinni”, 20 vuotta ammattikuljettajana toiminut Knuutila kertaa tilanteen kehittymistä.

Knuutilan hidastus kannatti. Hän sai ajoneuvonsa lähes täysin pysähtymään ja katastrofaalisen täystörmäyksen sijaan vastaantulija vain hipaisi rekkaa jatkaen matkaa pengertä pitkin päätyen lopulta ojaan. Knuutila hälytti välittömästi apua puhelimella ja säntäsi ulos ojaan joutuneen autoilijan avuksi.

Kuorma-autokolarit vaarallisimpia liikenneonnettomuuksia

Kuorma-autokolarit ovat auton massan vuoksi vaarallisia, mutta onneksi ne ovat kolaritilaston vähemmistöä. Tilastokeskuksen mukaan Suomen tieliikenteessä raportoidaan vuosittain nelisen tuhatta henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta, joista reilussa kolmessa sadassa (noin 8 % tapauksista) kuorma-auto on osapuolena.

”Kuorma-auton massa aiheuttaa myös sen, että autoa on hankala saada pysähtymään nopeasti. Jarrutusmatka voi täydellä lastilla maantienopeuksilla nousta helposti 50 metriin ja ylikin. Kuljettajan kyky ennakoivaan ajoon nouseekin tärkeäksi tekijäksi liikenneturvallisuuden kannalta”, kertoo LähiTapiolan ajoneuvovahinkotarkastaja Jussi Westergård.

Tällä kertaa isommilta vahingoilta vältyttiin

Knuutilan valtasi helpotus jo hänen lähestyessään parin sadan metrin päähän ajautunutta vastaantulijaa.

”Suureksi onneksi huomasin jo hyvän matkaa ennen autolle pääsyä, että sieltä kömpi kuljettaja ulos. Helpotus oli suuri, kun kuulin, ettei tälle ollut käynyt pahemmin, eikä autossa ollut muita matkustajia”, Knuutila muistelee.

Pelastuslaitos saapui pian paikalle. Myöhemmin selvisi, että ojaan ajautuneen auton kuljettaja säästyi vakavammilta vammoilta. Päihteillä ei ollut osuutta tapahtuneeseen.

Tarkkaavaisuutensa lisäksi Knuutila nostaa myös hyvän tuurin tapahtuman onnellisen lopun syyksi.

”Onneksi olin tyhjällä lastilla liikenteessä. Täydellä kuormalla jarrutusmatka olisi noussut liian suureksi, eikä törmäys olisi ollut vältettävissä.”

1 kommentti