Tuulilasi

Reissu ilmajousitetuilla Mersuilla Italian järville



Reissu ilmajousitetuilla Mersuilla Italian järville

Ilmajousitus kuuluu uuden Mercedes C-luokan innovaatioihin, ja tällä Como-järvelle suuntautuneella reissulla auto sai näyttää suuntaa ensimmäiselle S-luokalle.
Teksti AMS, Michael Orth
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert

Reissun kohteena on Italiassa Como-järven rannalla sijaitseva huvila. Näin ainakin ajateltiin vielä matkaan Stuttgartista startatessa. Nyt uusi Mersun C-luokka on ajanut jo neljän tunnin ajan kohta 40-vuotiaan 450 SEL 6.9:n edellä, ja asia ei olekaan enää niin selvä.

Jokainen lisäkilometri molemmissa autoissa on nimittäin saanut ajattelemaan, että liikkuminen on mahdollisesti paljon hienompaa kuin perillepääsy. Tämän ajatuksen myötä matkan kohde on jo saavutettu, ja Como-järven rannalla sijaitseva osoite on vain reissun päätepiste. Sen voi syöttää näillä koordinaateilla navigaattoriin: Largo Spluga 1, 22100 Como, Italia.

Tässä osoitteessa sijaitseva talo oli aiemmin Gianni Versacen ateljee. Hän suunnitteli siellä kankaiden kuvioita sekä kravatteja ja katseli samalla veden välkettä ja laivojen keinuntaa. Mercedes-Benzin yksi maailmanlaajuisesti viidestä Advanced Design Centeristä on toiminut vuodesta 1998 lähtien tässä Villa Salazar -nimisessä huvilassa.

Maailman paras auto

Siellä ei pohdita niinkään puhtaita tyylikysymyksiä ja muotoseikkoja, vaan sitä, kuinka luksusta, mukavuutta ja toiminnallisuutta voidaan tulkita modernilla tavalla ja soveltaa tyylillisesti jokaisen Mercedeksen sisustassa. Yksi esimerkkitapaus on uusi C-luokka.

Se näyttää aikanaan innovatiiviselle S-luokalle suuntaa matkalla Como-järvelle. Sataa kuin saavista kaatamalla, ja pilvien harmaus roikkuu tummana melkein tielle asti. Paksut sadepilvet peittävät alleen W116-korityypin S-luokan vaalean sinihopean värin ja leveillä valoilla sekä matalalla maskilla varustetun, vielä nykyäänkin vaikuttavan arvovaltaisen näköisen nokan.

S-luokan mainostettiin olevan 70-luvulla maailman paras auto, ja nyt se tulee C-luokan perässä. Tämän voi ymmärtää myös symbolisella tavalla, eli tietynlaisena tekniikan ja mukavuuden demokratisoitumisena. C-luokkaan saa nimittäin ensimmäistä kertaa lisävarusteena ilmajousituksen, joka on vieläpä sähköisesti säädettävä.

Kunnianarvoinen 450 SEL 6.9 leijuu sitä vastoin kaasunestejousituksen varassa. S-luokka on niin rauhallinen ja eleetön kuin tämänkokoiselta autolta voi odottaakin. Fiilis siirtyy myös ratin taakse, jolloin tulee ymmärrettyä, että vauhdilla ei ole mitään tekemistä kiireen eikä voimakkuudella pullistelun kanssa. Tietynlainen itsevarmuuden henki saattelee pehmeästi leijuvaa 6.9:ää.

Sitä valmistettiin vuodesta 1975 lähtien vain 7380 kappaletta, ja auto maksoi vähintään 70 000 Saksan markkaa. 450 SEL 6.9 oli siis auto harvoille ja valituille. Se oli pyörien päälle nostettu johtajan huone ja palatsi, joka toimi elitistisyyden ilmentymänä. 6.9 oli yläluokan monumentaalinen edustaja, ja tuo määritelmä ei tarkoittanut pelkästään autoluokkaa. 450 SEL 6.9 oli epäilemättä oman aikansa auto niille, jotka olivat päässeet pitkälle, mutta eivät halunneet poiketa vallitsevista normeista.

Uuden C-luokan täytyy sopia molemmille ryhmille, eli sillä ei ole enää yhtä helpot oltavat. Auto onnistuu välttämään tällaiset vastakohtaisuudet. Tärkeää ei ole liikkeelle lähteminen tai perillepääsy, vaan matka niiden välillä. Tämä tuntemus on ehkäpä suurin mukavuus, jonka uusi C-luokka voi ylipäätään tarjota.

Se tarjoaa melkein kaikki yläluokan miellyttävät ominaisuudet yhdistettynä rentouteen ja vähemmän muodolliseen olemukseen. C-luokka ei halua alistua vakiintuneeseen tai vanhakantaiseen järjestykseen, vaan se haluaisi vakiinnuttaa ihan oman maailmansa. Auton pariksi sopivat yhtä hyvin farkut ja lenkkarit kuin muodollinen pukukin.

Mukautuva C-luokka

C-luokka ei ole mikään laiskasti tehty kompromissi, vaan siltä onnistuvat nämä molemmat. Auton ajo-ominaisuuksia ja luonnetta voi esimerkiksi muuttaa oman mielialan tai tienpinnan kunnon mukaan leveässä keskikonsolissa olevalla Agility-kytkimellä. C:stä saa tehtyä välillä pehmeämmän, jäykemmän, rennomman tai kunnianhimoisemman.

Comfort-asento pysyy käytössä, kun suuntaamme Como-järvelle kurjassa kelissä ja vilkkaassa liikenteessä. Tämä asetus tuntuu parhaalta silloinkin, kun solatien tiukkojen mutkien vieressä alkaa näkyä valkoista Sveitsin Splügenin jälkeen.

Korkealla vuoristossa sijaitsevalla Italian rajalla on kaksi astetta lämpöä, ja asfaltin vieressä on vieläkin kolmen metrin paksuinen kerros lunta. Aurinkokin näyttäytyi hetkeksi, mutta nyt 50 metriä etuvalojen edessä näkyy pelkkää sumua. Näemme auringon uudestaan vasta Chiavennassa. Siellä SEL on pakko tankata, vaikka auton ei ole vielä tarvinnut ponnistella pahemmin.

Veekasi ei tunnu muutenkaan rasittuvan, tekee sille sitten mitä vain. Rasitukset katoavat johonkin melkein seitsemän litran iskutilavuuden syövereihin tai häviävät reilun 20 litran kulutukseen 100 kilometrillä, jos 6.9:llä täytyy oikeasti pitää kiirettä.

C-luokalla pääsisi samalla määrällä dieseliä melkein neljä kertaa pidemmälle. Auto mukautuu kuskinsa melkein kaikkiin toiveisiin sisustan tuoksutustoiminnon, ilman ionisoinnin, penkkien tuuletuksen, touchpadin, Head up -heijastusnäytön ja Intelligent Driven avustinjärjestelmien myötä.

Tästä huolimatta se ei voi täyttää kaikkia inhimillisiä tarpeita, ja C-luokalla ajaessaankin on pakko pitää tauko matkalla kohti Como-järven eteläkärkeä.

Huviloita, rikkaita ja eläkeläisiä

Järven rantamien jyrkät ja tiheäpuustoiset kalliot jättävät asuinpaikoille vain vähän laajentumistilaa. Tie kulkee hyvin lähellä rantaviivaa, ja sen varrelle jää vähän väliä maalauksellisia huviloita. Monet niistä piiloutuvat puistojen keskelle, kun taas esimerkiksi Lennossa sijaitseva Villa del Balbianello sijaitsee pienellä niemenkärjellä.

Rikkaat, kauniit ja kuuluisat tulevat mielellään Menaggioon, Varennaan, Tremezzoon, Laglioon, Bellagioon tai Cernobbioon. Täällä näkee myös monia eläkeläisiä, jotka haluavat vielä nauttia kunnolla elämästä kamelian tuoksun, kulttuurihistorian ja cappuccinon lomassa. Seutu tekee tästä helppoa.

 Ja jos aivan järven rannalla tuntuu liian ruuhkaiselta, rauhasta pääsee nauttimaan läheisessä Alta Brianzassa tai Lepontisilla Alpeilla sijaitsevassa Pikku-Tiibetissä.

Bisnesluokkaa turistiosaston sijasta

Rauhan voi löytää myös 450 SEL 6.9:stä. Auton ovi sulkeutuu raskaasti kuin kassakaapissa, ja se erottaa ulkona vallitsevan kiireen Mercedeksen ensimmäisen S-luokan rauhasta. Auto on verhoiltu kiillotetulla puulla ja paksulla sekä kodikkaalla velour-kankaalla.

Ja koska isoista ikkunoista tulee tarpeeksi valoa sisään, tämä hyvän olon ilmapiiri ei eristä matkustajia täysin ulkomaailmasta. Valtavan kokoinen ratti on kuskin sylissä, ja ohjauksessa on vähän välystä keskialueella.

Tämä ei ole mikään ihme, kun autolla on ajettu peräti 645 000 kilometriä. Myös penkkien jouset narisevat kevyesti, kun autoon asettautuu sisään. Istuma-asento muistuttaa ennemminkin itsevarman ja herraskaisen habituksen ilmentymää kuin tavallista ajoasentoa. Onko tämä liian vahvasti sanottu? Ei, vaan se vastaa sitä minäkuvaa, jota 6.9 ruokkii myös koneensa voimin.

Kun kaasupoljinta painaa hillitysti, kierroslukumittarin alapuolella oleva VDO:n kello kertoo äänekkäämmin kvartsiajastaan kuin mitä veekasi antaa kuulla voimastaan. Ensimmäisen S-luokan kiehtovuus syntyy nykypäivänä siitä, että auton myötä voi uppoutua menneisyyteen.

C-luokassa on puolestaan sellaista mukavuutta, että nykyhetkestä ei halua ollenkaan pois. Auto ei häpeä lainkaan Comon seudun viihtyisyydelle ja tyylille. C-luokka näyttää hyvältä rannan paikkakuntien läpi vievillä kapeilla kaduilla, suoraan veden äärelle pysäköitynä iltavalaistuksessa olevan kaupungin edessä tai muutaman palmun takana Villa Salazarin sisäpihalla. Se sopii kuvaan.

Uuden C-luokan sisustasta merkittävän osan muotoillut Till Varailhon yrittää kuvailla tätä kovasti. Hän puhuu mukavuudesta, arvokkuudesta, materiaaleista, ergonomiasta ja pienten yksityiskohtien merkityksestä. Sitten hän toteaa: ”Tätä voi verrata siihen, että aiemmin on tottunut turistiosastoon, mutta yhtäkkiä tarjolle tuleekin bisnesluokan taso”.

S-luokka on aina edustanut tätä tasoa. Uusi C-luokka ei tarjoa kylläkään sen mittoja, mutta ne eivät sano mitään auton todellisesta suuruudesta. Se kertoo jo tarpeeksi, että W116 tulee C-luokan perässä myös paluumatkalla Stuttgartiin. Asian voi nähdä kuitenkin myös niin, että vanhassa autossa on sellaista suuruutta, että se päästää uuden C-luokan edelleen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 5.7.2014