Tuulilasi

Range Roverit sukupolvien välisessä vertailussa



Range Roverit sukupolvien välisessä vertailussa

Ikonin aseman saavuttanut Range Rover on ollut jo 42 vuoden ajan yksi maailman parhaista maastureista. Toimme yhteen auton vanhimman ja uusimman mallin.
Teksti AMS, Michael von Maydell
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert

Olimme Marokon Marrakeschissa pari viikkoa sitten, ja kello oli seitsemän aamulla. Hotellin edustalla oli neljännen sukupolven uusi mahtava Range Rover ja sen vieressä vähän ujompana aivan ensimmäisen tuotantosarjan Range vuodelta 1971. Sen alustanumero on 394 ja mittarilukema 165 000 mailia.

Vieressämme seisoo Roger Crathorne. Hän on syntynyt vuonna 1947 ja kasvanut Lode Lanessa Ison-Britannian Solihullissa. Se on aivan Land Roverin tehtaan lähistöllä, ja juuri siellä hän aloitti uransa vuonna 1968. Ensin hän oli prototyyppiosaston testi-insinööri ja myöhemmin yksi Land Rover Experiencen perustajista. Alan harrastajat ovat antaneet hänelle mm. Moss of the mud -, Senna of sand – tai yksinkertaisesti Mr. Land Rover -lempinimet.

Hän ei tee silti itsestään suurta numeroa. ”Hi, I’m Roger. How can I help you?” Ja kohta seuraamme tiiviisti hänen kertomaansa tarinaa.

Crathorne kertoo, että hän oli vuonna 1969 ensimmäistä kertaa Pohjois-Afrikassa, ja hän vetää esiin kartan paksusta kansiosta. Ensimmäisen Rangen prototyyppejä piti rääkätä hiekassa, mudassa sekä kivikossa, ja lopuksi piti tutkia reittiä auton lehdistöesittelyä varten Marrakeschista vähemmän viihtyisään Atlas-vuoristoon. Hän hymyilee, kun hän selittää, että ajoimme eilen hyvin samanlaista reittiä pitkin uudella Range Roverilla.

Molemmat autot ovat ajattoman tyylikkäitä

Uusi Range on melkein 30 senttiä leveämpi, yli puoli metriä pidempi ja alumiinisesta runkorakenteestaan huolimatta 510 kiloa painavampi kuin isoisänsä. Range on siis paisunut huomattavasti vuosien mittaan.

Silti muotoilijat ovat onnistuneet säilyttämään auton tyylin ja 42 vuotta vanhan klassikon kulmikkaan sivuprofiilin. Kysymme Rogerilta autoja katsoessamme, että kumman niistä hän ottaisi mieluummin. Mr. Land Rover hymyilee, taputtaa ensin vanhuksen konepeltiä ja vastaa diplomaattisesti oikealla tavalla: ”He will always be my baby, but of course this one is better”.

Hän on oikeassa, koska autojen erot ovat luonnollisesti valtavat.

Hiekanvärisen Roverin konepellin alla on 3,5-litrainen alumiinikasi, joka tuotti silloin runsaana pidetyn 132 hevosvoiman tehon nelivaihteiseen manuaaliin yhdistettynä. Nykyään Range Roverin ostaja voi valita kahden dieselmoottorin ja viisilitraisen kompressoriahdetun 510-heppaisen bensaveekasin väliltä. Ne kaikki on yhdistetty ZF:n kahdeksanvaihteiseen automaattiin.

Veekasimalli kiihtyy Land Roverin mukaan 5,4 sekunnissa nollasta sataan. Vuonna 1975 Auto motor und sportin tekemässä ensimmäisessä Range Roverin testissä tyylikäs brittiauto tarvitsi tähän suoritukseen 10,2 sekuntia pidempään.

Maastossa voittamaton

Roger kertoo meille, että Land Rover valmisti Rangea vuoteen 1981 asti pelkästään kaksiovisena versiona. Autossa oli tikapuurunko, jäykät akselit, kierrejouset sekä teleskooppi-iskunvaimentimet edessä ja takana. Jatkuva neliveto, lukittavissa oleva keskitasauspyörästö ja alennusvaihteisto huolehtivat siitä, että viisipaikkaisen auton meno jyrkästi nousevassa maastossa pysähtyi vasta sitten, kun se kaatui taaksepäin ympäri. Siitä lähtien Land Roverin insinöörit ovat onnistuneet hienosti jatkojalostamaan tätä perinnettä auton monen sukupolven ajan. Nykymallissakin on jatkuva neliveto, keskitasauspyörästö ja alennusvaihteisto. Voimanjaosta huolehtii nykyään sähköisesti ohjattu lamellikytkin, ja täysin synkronoitu jakovaihteisto mahdollistaa alennusvaihteen kytkemisen päälle 60 km/h:n nopeuteen asti. Lisäksi lisävarusteena on tarjolla tasauspyörästön lukko taka-akselille.

Land Rover luopui tikapuurungosta ja jäykistä akseleista vasta vuonna 2001 esitellyn auton kolmannen sukupolven myötä. Siitä lähtien erillisjousitetut pyörät sekä monimutkainen ilmajousitus ovat huolehtineet usein kehutusta mukavuudesta ja maasto-ominaisuuksista. Niinpä kuski voi valita normaaliin ajoon, ruoholle, soralle, lumelle, mutaan sekä hiekalle ja kalliolle tarkoitettujen ajomoodien väliltä. Uuden mallin myötä optimoitu Terrain Response -järjestelmä tunnistaa sensorien avulla automaattisesti ajoalustan pinnan ja kuskin sekä auton tarpeet, jolloin se nostaa esimerkiksi vesistöjen läpi ajettaessa maavaran omatoimisesti 303 millistä vielä 75 milliä ylemmäksi. Tarvittaessa se kytkee myös alennusvaihteen päälle.

Kerran korttelin ympäri

Emme kysy Crathornelta, onko kaikki tuo tekniikka todellakin tarpeellista. Vastaus olisi varmaan aika selvä.

Entäpäs vanhan mallin maavara? ”19 centimeters”, Roger sanoo, antaa käteeni virta-avaimen ja nousee autoon sisään vasemmalta puolelta.

Eli kääntö avaimesta ja menoksi. Veekasi käynnistyy heti ja odottaa käheällä äänellä kaasunpainalluksia, kun kädet repivät vielä ohutkehäistä rattia. 1,8 tonnin painoisessa autossa on vekslaamista ilman ohjaustehostinta. Sitten jyristämme liikkeelle. Auto tuntuu ensin epäröivältä, mutta toisen onnistuneen vaihteenvaihdon jälkeen se etenee jo huomattavasti ripeämmin. Käännymme pienelle hiekkatielle. Emme vilkaise nopeusmittariin emmekä jarruta, koska silloin täytyisi taas vaihtaa. Pienet sivupeilit tärisevät tasaisen konepellin päällä, ja ne heilahtavat jokaisessa kuopassa. Mr. Land Rover on sen sijaan hiljaa. Onko se hyvä merkki? Todennäköisesti on.

Muutaman kierroksen jälkeen on selvää, että vanha Range ei ole ollenkaan väsynyt, vaan se on erittäin tukevaa tekoa, ja ajamme hyväntuulisina yhä isompien mäkien yli. Mitä lujempaa ajamme, sitä viileämpää karussa ohjaamossa on. Autossa ei ole ilmastointia tai radiota, mutta siinä on hopeanvärinen tuhkakuppi.

”Se meinasi ensin unohtua autoa kehitettäessä”, Roger kertoo virnistellen.

Uudessa mallissa ei ole tuhkakuppia, mutta siinä on jäähdytetyt ja hierovat penkit, valtavan kokoinen panoraamakatto, hienoja puukoristeita sekä brittiläisten lehmien nahkaa. Kumpi Range nyt pitäisi ottaa? Mieluummin molemmat, koska niistä on hankala pistää paremmaksi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 20.11.2013