Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kolumni

Ralli on suomalaisten perinnelaji joka kipuilee muutoksen kourissa – Onko tässä sen pelastaja?

Toki sekin on tarina, jos koko ralli kuolee – ainakin ylimmällä tasolla, jos ja kun tiimit, säännöt ja autojen kehitystyö eivät enää ymmärrä toisiaan, kirjoittaa Vesa Eskola.

9.7.2025 Tuulilasi

Ralliautoilu, suomalaisten perinnelaji. Meillä sorateiden sankarit ovat aina olleet arvossaan. Näin yhä nykyäänkin, vaikka uusi sukupolvi osaa nähtävästi ajaa jopa asfaltilla.

Moottoriurheilu on ollut aina enemmän tai vähemmän sidoksissa autonvalmistajiin. Isoilla autotehtailla on ollut isot budjetit, joista on voitu lohkaista isoja rahoja joko oman tallin pyörittämiseen tai ainakin nimellisesti yhteistyökumppanina. Kuinka hyvin menestystä moottoriurheilussa on sitten osattu hyödyntää, eli kuinka paljon sen avulla on myyty tavallisia autoja, taitaa toki olla kokonaan toinen juttu.

Ralli on kipuillut oikeastaan aina sen kanssa, kuinka monta tehdastallia se on onnistunut houkuttelemaan mukaan MM-sarjaan. Tällä hetkellä mukana WRC:n ylimmällä tasolla on mukana vain kaksi valmistajaa: Hyundai ja Toyota – ja tietysti vielä Ford puolivirallisesti M-Sportin kautta. Enempää lienee tällä hetkellä turha edes toivoa, ja Hyudainkin lähtölaskenta näyttäisi alkaneen. Syyksi on ilmoitettu etenkin se, että hybriditekniikan – eli sähkön – poistaminen autoista ei tarjoa korealaisille enää luonnollista linkkiä heidän normaaleihin kaupasta ostettaviin tuotteisiinsa.

Nykyään vain kaikki on kallista, niin kovin kallista. Ja myös monimutkaista.

Kuulostaa tekosyyltä. Tuskin kovin moni rallifani oikeasti ajattelee kaupasta katulaillisen auton – edes N-brändin tuotteen – ostaessaan, että tässä sitä ajellaan lähes samanlaisella menopelillä kuin millä Tänäk, Neuville ja kumppanit vetävät.

Kuten F-ykkösiin, myös ralliin on kuulunut aina tekninen kehitys ja sen hyödyntäminen. Legendaarisimmat tarinat ovat todella legendaarisia; Audi quattrot, Mitsubishi Evot, Subarut... Autojen tekninen kehitys ja porsaanreikien hyödyntäminen on luonut jännittäviä tarinoita. Nykyään vain kaikki on kallista, niin kovin kallista. Ja myös monimutkaista.

Siksi hybriditekniikan pudottaminen kuulostaa oikealta ratkaisulta. Joskus on otettava askel taaksepäin, jotta voidaan mennä eteenpäin. Mitäpä jos jatkossa keskityttäisiin oikeasti hieman yksinkertaisempaan tekniikkaan? Annettaisiin kuskien ratkaista ajotaidoillaan enemmän? Totta kai moottoriurheiluun on aina kuulunut se, että paras kuski parhaassa tallissa on voittamaton yhdistelmä, mutta miten nuo kaksi ovat löytäneet toisensa – ja myös rakentaneet toisensa, niistäkin on syntynyt legendaarisia tarinoita.

Toki sekin on tarina, jos koko ralli kuolee – ainakin ylimmällä tasolla, jos ja kun tiimit, säännöt ja autojen kehitystyö eivät enää ymmärrä toisiaan. Silloin tarvitaan bisnesmalli, missä yksityistiimit ostavat autoja, jotka eivät voi maksaa liikaa – eli joiden kehittäminen on riittävän yksinkertaista.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt