Tuulilasi

Rajumpi koeajo: panssaroitu Mercedes-Benz G Valiant luotisateessa

Rajumpi koeajo: panssaroitu Mercedes-Benz G Valiant luotisateessa

Panssarointeihin erikoistunut Alpha Armouring väittää, että Mercedes-Benz G:n pohjalta tehty Valiant on mittapuu ampumisturvallisuuden suhteen. Laitoimme auton ankaraan testiin.
Teksti AMS, René Olma
Kuvat AMS, Dino Eisele
Mainos

Kaksi sireenin ääntä ovat viimeinen varoitus. Kohta pamahtaa kunnolla. Saksan Schrobenhausenissa sijaitsevalla puolustuslaitteiden testausalueella tämä ei ole epätavallista. Täällä räjäytetään ja ammutaan päivittäin, mutta silti ilmassa on jännitystä. Nyt nimittäin nähdään, ovatko Klaus M. Ackermannin lupaukset ylimitoitettuja. Hän on Saksan Garchingissa sijaitsevan Alpha Armouring -nimisen firman tekninen johtaja.

Ampumisen kohteena on hänen Valiantinsa, joka on panssaroitu Mersun G-malli. Se ei ole mikä tahansa panssaroitu auto, vaan spesialistien osoitus siitä, mikä on mahdollista. Näille alansa asiantuntijoille Toyota Landcruiserien tai Mersun maasturien muuttaminen kriisialueille sopiviksi pyörillä kulkeviksi linnoituksiksi on arkipäivää. Münchenin lähellä sijaitsevassa 30 henkeä työllistävässä yrityksessä rakennetaan uusiksi jopa 150 autoa vuosittain.

Työn toimeksiantajaa odottaa vähintään 150 000 euron lasku, jos auton matkustajat pitäisi saada suojattua rynnäkkökiväärin luodeilta. Alan asiantuntijat puhuvat B6-suojausluokasta. Tätä tasoa pidetään nykyään standardina niille autoille, joita käytetään kriisialueilla ja joita saa nykyään suoraan myös monilta autonvalmistajilta.

Saksassa noin miljoonan euron hintaisen Valiantin pitäisi tarjota huomattavasti enemmän suojaa kuin mikä on tavallista siviilikäytössä.

”Tavoitteena oli saavuttaa taso, joka ylittää selvästi B7-normin”, Ackermann selittää.

Monet sotilaat olisivat todennäköisesti tyytyväisiä, jos he voisivat partioida Afganistanissa yhtä turvallisesti.

Sotilasajoneuvoja turvallisempi

Jopa spesialisteille näin korkean suojaustason saavuttaminen on haasteellista. Hommaa vaikeuttaa vielä se, että tämän pyörillä liikkuvan kassakaapin suojapotentiaali ei saa näkyä ulospäin. Tämän vuoksi auton panssarointi ulkoapäin ei tullut kysymykseen.

Auton pohjana toimii G 300 CDI Professional. Sen lisäksi, että tämä maasturi on Alpha Armouringille vanha tuttu, sen kulmikkaat muodot helpottavat panssaroinnin asentamista. Esimerkiksi vaaditun vahvuista taivutettua panssarilasia ei ole saatavilla. Auton korkea maavara tarjoaa paremman suojan miinojen räjähtäessä, ja dieselin etuna on pienemmän kulutuksen ohella se, että tuo polttoaine syttyy vähemmän herkästi kuin bensa. Periaatteessa kuitenkin jokaista moottorivaihtoehtoa voidaan käyttää.

Erikoissuojattu auto painaa noin viisi tonnia, ja pelkästään sen neljä ovea painavat yhdessä tuhat kiloa. Auto näyttää ulkoapäin melkein vakiokuntoiselta, mutta sen sisäpuolella on käytetty runsaasti panssariterästä. Autoon on pitänyt tehdä esimerkiksi toinen runko, jotta mitään aukkoja ei jää. Sen metallipanssaroinnin tai lasien vahvuudesta ei haluta kertoa, mutta lasin paksuus on joka tapauksessa normaalin 21-69 millin tason yläpuolella. Kovilla ammuksilla tehty käytännön testi näyttää, mitä tämä tarkoittaa tositilanteessa.

Saksan aseviraston työntekijät ovat saapuneet paikalle erityisesti tätä testiä varten, ja he ovat tuoneet mukanaan 7,62-kaliiberisen kiväärin sekä testikäyttöä varten modifioidun kenttätykin. Ratkaisevaa ei ole kuitenkaan pelkästään aseen kaliiberi, vaan myös ammuksen tyyppi. Kivääriin laitetaan panssarointeja läpäisevä luoti, jonka läpäisykyky on paljon suurempi kuin Naton standardiammuksessa. Tämä standardiammus on B6-luokan panssaroinnin mittapuu. Tekniikkansa puolesta luoti saa aikaan suuren pistemäisen energian. Sitä vastoin tykin ammus tuo mukanaan suuren massan.

Vertailu osoittaa tämän eron. Ennen kuin Valiant ajetaan ammuntalinjalle, kohteena ovat kolmen sentin paksuinen teräslevy sekä 20 peräkkäin olevaa autonovea. Oviin ammuttu testilaukaus näyttää eron. Kiväärin panssarointeja läpäisevä luoti menee vain 14 testikohteen läpi 20:stä, mutta sitä vastoin kenttätykin erityisen massiivisen ammuksen vaikutus on paljon tuhoisampi: se menee kaikista 20 ovesta läpi.

Kolmen sentin paksuisen teräslevyn kohdalla asia on toisinpäin. Suurempi ammus repii tosin noin kaksi senttiä leveän kuopan metalliin, mutta se ei mene siitä läpi. Tämä muuttuu panssarointeja läpäisevän kiväärin luodin kohdalla: ammuksen kuori liimaantuu litteänä kuin purukumi ampumakohdan ympärille, mutta pieni reikä osoittaa, että luodin ydin on mennyt massiivisesta levystä läpi.

Nyt on Valiantin vuoro. Kohteena ovat auton lasit, joihin ammutaan yleisimmin. Tässä autossa käytetty panssarilasi on kuitenkin erityisen massiivista, ja sivulaseja ei saa avattua. Kun Valiant on ampumalinjalla, Ackermannin stressitaso kohoaa. Jos jotakin menee nyt pieleen, 23 000 tuntia vaatinut tuotekehitys on mennyt hukkaan.

Aseet on kohdistettu, ja kaikkien ampujia lukuun ottamatta täytyy mennä bunkkeriin. Vinoon lähtevien luotien tai sirpaloituvan materiaalin vaara on aivan liian suuri. Siksi ampujat ovat teräslevyistä tehdyn kopin suojassa. Bunkkerissa olevat katsojat näkevät tapahtumat kuvaruudulta. Sireeni soi kaksi kertaa, ja sitten pamahtaa.

Kun ammus osuu lasiin, lasinsirut ja pöly lentävät ympäriinsä. Sitten tulosta voidaan mennä katsomaan. Luoti on tehnyt kuopan keskelle paksua lasia, ja siinä on halkeamia. Ackermann avaa oven varovasti. Lasi on taipunut ammuntakohdasta sisäänpäin, mutta ammus ei ole mennyt lasista läpi.

Oma ilmankierto

Nyt voidaan hengähtää. Sitten tehdään valmistelevia toimenpiteitä seuraavaa ampumista varten, jossa tähdätään etuoven lasiin panssaroinnin läpäisevällä ammuksella. Se meni aiemmin teräslevystä läpi, mutta myös tässä tapauksessa Valiant kestää iskun. Ainoastaan näkyvyys lasin läpi muuttuu ampumisen jälkeen varsin huonoksi. Vaikka mistään auton lasista ei näkisi enää läpi, matkustajat näkisivät edelleen ulos pimeänäkölaitteen ja peruutuskameran avulla.

Auton muita turvallisuusominaisuuksia ovat oma ilmankierto sekä massiiviset lukitusjärjestelmät, jotka estävät ovien aukeamisen räjähdyksessä. Lisäksi portaaliakselit tekevät Valiantista vielä maastokelpoisemman kuin tässä suhteessa jo äärimmäisen etevä G-Mersun normaalimalli. Viisipistevöillä varustetut hiilikuitupenkit pitävät matkustajat paikoillaan äärimmäisissä tilanteissa.

Valiantin kohderyhmälle lienee yhteistä ainakin se, että heillä on äärimmäisen kova passiivisen turvallisuuden tarve.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 1.11.2013