Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Puoli vuosisataa Minejä – edelleen nuoruuden intoa täynnä

Ensimmäistä Mini-sukupolvea tehtiin vuodesta 1959 lähtien.

Kuvat Mini
14.3.2014 Tuulilasi

Nelisylinterisen 1,2 litran moottorin, 42 hv:n tehon ja 700 kilon painon ansiosta ajamisen hauskuus on maksimaalista. Ajoavustimia ovat nopeusmittari, takapuolituntuma ja järki. Mutkaan ohjautuminen on pienen painon ja hyvän painonjakauman ansiosta ripeää.

Toisen sukupolven Mini on riiviö, jonka työn laatu on vähän välinpitämätöntä. Ohjaus on tarkka, ja kompressorikone vinkuu röyhkeästi. Natinoita ei kuule moottorin melun alta lainkaan. Mini kääntyy mutkaan sisään ennen kuin sitä ehtii edes ajatella. Mitä puuttuu? Ehkä parempi äänieristys.

Kolmas sukupolvi haastaa pelottomasti tehokkaammat autot, eikä mutkien läpi kiitäminen vaadi ammattilaisen refleksejä. Ergonomia ja käytettävyys ovat hyvää tasoa.

Etuistuimet eivät ole yhtä mukavat kuin uudessa Minissä, eikä ajofiilis ole yhtä kypsä. Joskus tulee kuitenkin rakastuttua juuri pieniin puutteisiin.

Totumme silti uuteen Miniin. Se on erilainen auto edeltäjiensä tapaan.

Lue uuden Minin ensikoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 3/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt