Tuulilasi

PSA vaikeuksissa Kiinassa: "Olemme tarjonneet liian pieniä autoja"

PSA vaikeuksissa Kiinassa: "Olemme tarjonneet liian pieniä autoja"

Kiinalaiset kuluttajat tuntuvan rakastavan ranskalaista luksusta kuten Cartierin ja Louis Vuittonin tuotteita, mutta PSA Groupin autoihin intohimo ei ole toistaiseksi ulottunut.
Kuvat DS
Mainos

Juuri siksi PSA suunnitteleekin tarjoavansa Kiinan markkinoille luksusluokan SUV-mallejaan kuten DS7 Crossback ja Citroen C5 Aircross. Ideana on parantaa myyntiä Kiinassa, joka on laskenut lokakuuhun mennessä tänä vuonna peräti 40 %.

”Kiinan markkinoilla ei haluta eurooppalaisia autoja, joille on tehty pieni kasvojenkohotus. He haluavat uusia verkkoon liitettyjä autoja”, sanoo PSA:n Kiinan johtaja Denis Martin Automotive Newsille.

”Kiinalaiset haluavat isompia autoja, mutta me olemme tarjonneet heille liian paljon kompaktin kokoisia ja liian vähän SUV-autoja.”

Kiinan kasvavat markkinat ovat jokaiselle autonvalmistajalle tärkeät. PSA:n tuotannosta peräti 70 % menee kuitenkin tällä hetkellä Eurooppaan.

”Isomman siivun kaappaaminen Kiinan automarkkinoista ei tule olemaan helppoa. PSA:n on investoitava miljoonia fasiliteetteihin ja pystyttävä tyydyttämään kuluttajien ruokahalu isompia autoja kohtaan. Lisäksi autojen on oltava houkuttelevan näköisiä”, sanoo China Market Research Groupin analyytikko Benjamin Cavender.

”PSA:n on pystyttävä kertomaan uskottavasti kuluttajille itsestään, Kiinassa erittäin harva tunnistaa heitä ja heidän autojaan.”

”Vaikka PSA toisi paljon uusia malleja Kiinan markkinoille, he tarvitsevat siellä paljon aggressiivisemman markkinointikampanjan. Uudet mallitkin toki auttavat, mutta prosessista tulee vuosien mittainen”, Cavender ennustaa. 

Julkaistu: 10.11.2017