Apu

Teollisuusneuvos Jorma Lillbacka perusti huvivaltion


Jorma Lillbacka aloitti 1960-luvulla valmistamalla teollisuudelle hydraulisia puristimia. Vuodet kasvattivat hänen yrityksestään maailmanlaajuisen jätin. Nyt yrityskaupoilla rikastunut, yhä bisneksessä mukana oleva teollisuusneuvos vie Avun lukijat matkalle huvivaltioonsa PowerParkiin.
Kuvat Timo Pyykkö

Hypätään Volvon kyytiin ja kuunnellaan teollisuusneuvos Jorma Lillbackaa.

– Olen useasti täällä kuuden jälkeen aamuisin, apuna kolmelle pojalleni Pekalle, Jukalle ja Veli-Matille, Kauhavalla syntynyt ja Pohjanmaalla elänyt mies sanoo auton rattia pyöritellessään.

Komeasti harmaantunut Lillbacka ei juttele turhia, eikä hänen pitkä työuransa ole millään mittarilla vaatimaton.

Jorma Lillbacka on tyytyväinen, että bisnes on pysynyt perheessä.

Jo neljättä sukupolvea työllistävässä perheyrityksessä tehdään yhä hydraulisia puristimia, josta kaikki 1970-luvulla alkoi. Lillbackan Konepaja alkoi valmistaa letkuliittimiä ja letkuliitinpuristinmalleja ja vei yrityksensä maailmalle. Vuoteen 1980 mennessä yritys oli saavuttanut markkinajohtajuuden puristinteknologiassa

Vuonna 2002 Lillbacka myi levyntyöstöteknologiayrityksen Lillbacka Oy:n ruotsalaiselle pääomasijoitusyhtiölle.

Kauppahinta jäi salaisuudeksi, mutta sen arvioitiin olleen noin sata miljoonaa.

Kaupan jälkeen Lillbackan haltuun jäivät kuljetus- ja logistiikkapalveluita tarjoava Lillbacka Global ja hydraulisia letkuliitinpuristimia valmistava Lillbacka Powerco.

Sen jälkeen on tapahtunut paljon.

"Suunnitelmien ei kannata olla pieniä, sillä silloin ne jäävät pieniksi"

Lillbacka on keskittynyt tuomaan uuden teknologian ohella iloa ja eloa maailmaan.

Suurelle yleisölle näkyvin osa Lillbackan bisnesimperiumia on Huvivaltio PowerPark Alahärmässä, esimerkki luovuudesta, rohkeudesta ja ideoista, joista mielikuvituksellisimmatkin ovat toteutuneet. Suunnitelmia ei jaanata tai pyöritellä paperilla.

– Tuossa tontilla poikani Pekka alkoi kaivaa maata. Siihen tuli kartingrata, PowerParkin ensimmäinen kohde. Suunnittelussa oli mukana formulakuski Mika Salo.

Radan nimi on Mika Salo Circuit. Avajaisissa taidettiin nähdä sellainenkin mies kuin F1-vaikuttaja Jean Todt.

Kartingrata ei ole mikä tahansa rata, vaan yksi maailman kauneimmista ulkoradoista. Siellä ajetaan 5.–9.9. MM-karting. Alansa huiput ovat käyneet testaamassa rataa, mutta nimiä Lillbackalta ei tipu.

– Kansainväliset tähdet täällä treenaavat.

Kartingradan jälkeen ryhdyttiin tekemään huvipuistoa.

– Suunnitelmien ei kannata olla pieniä, sillä silloin ne jäävät pieniksi, Jorma Lillbacka sanoo.

Kartingrata on vetonaula, joka kiinnostaa varsinkin kaikenikäisiä poikia ja miehiä. Alueelta löytyy myös sisärata.

Lillabacka kääntää auton nokan kohti Pohjoismaiden suurinta huvipuistoa. Hän on ollut sen suunnittelussa ja kehittämisessä vahvasti mukana.

Lillbackalla on tarkka bisnesvainu, mutta hänen sydämessään taitaa asua ikuinen pikkupoika. Vähän samaa kuin Disney-imperiumin luoneessa Walt Disneyssä oli.

Vuoristorata oli huvipuiston ensimmäisiä laitteita, ja heti sen perään saatiin Suomen korkein maailmanpyörä.

– Puiselle vuoristoradalle piti muuten tehdä kunnon perustukset roudan takia, Jorma Lillbacka sanoo.

Huvipuistossa on vuoristoradan lisäksi myös muutama muu klassikkolaite.

– Saksalaisvalmisteinen alkuperäinen Enterprise on yksi niistä. Uutuuksia on myös tulossa, kuten uusi vuoristorata.

2013 PowerParkiin saatiin laite, josta on tullut yksi huvipuiston suosituimmista. Se on neljäsataa metriä pitkä vesivuoristorata, jossa ei selviä kastumatta. Radan lopussa on peräti neljäntoista metrin pudotus. Miksi sen yli kulkeva silta näyttää tutulta?

– Se on kopio Kwai-joen silta -elokuvasta.

PowerParkin huvipuisto kilpailee samassa sarjassa kuin Suomen suurimmat huvipuistot, Helsingin Linnanmäki ja Tampereen Särkänniemi. Laitteita Lillbackan huvipuistossa on neljäkymmentäneljä.

Hotellissa tirolilaishenkeä

Huvittelun lomassa on syötävä.

– On tärkeää, että on monta ravintolaa, sillä pitäähän ihmisten syödä. Valinnanvaraa riittää, sillä PowerParkin alueella on yli parikymmentä ravintolaa, pikaruokapaikkaa ja kahvilaa, Lillabacka kertoo.

Huvipuisto on ehdottomasti kesän vetonaula, ja perheitä on lomakauden aikana tungokseen asti.

Majoituskapasiteettia riittää.

PowerParkissa on kolme hotellia, joista yksi on saksalaisen arkkitehdin suunnittelema tirolilaishenkinen hotelli, seitsemäntoista mökkiä ja karavaanareille kaksi leirintäaluetta.

Huvivaltio PowerParkissa mikään ei ole vaatimatonta, ei myöskään hotelli, jonka arkkitehtuuriin on haettu tirolilaisvaikutteita.

Osa mökeistä on talvellakin auki, ja tulevaisuuden suunnitelmissa on kehittää talvimatkailua. Yksi talvellakin toimivista vetonauloista on hehtaarin kokoinen monitoimi- ja urheiluhalli Palace-halli.

Sitten Lapuanjoen yli ja eteenpäin pitkin Huvivaltion tiluksia, joita riittää peräti 160 hehtaaria. Matkailijan ensimmäinen näky on alueelle saavuttaessa kauppakeskus Road House, jossa on ruokakauppa, vaateliikkeitä ja muutama ravintola ja kahvila.

Kauppakeskus on somistettu persoonallisesti, ehkä Jorma Lillbackan mieltymyksiä noudattaen.

Erikoisin somistuksista on aito ja alkuperäinen Bond-auto.

Roger Moore ajeli tällä Lotuksella vuonna 1977 Bond-elokuvassa 007 rakastettuni. Yksi kaverini osti sen ja saimme auton tänne, Jorma Lillbacka sanoo.

Kauppakeskuksessa on myös monimetrisiä pienoismalleja.

Kauppakeskuksessa oleva auto on Bond-elokuvan sama Lotus Esprit S 1, jolla Rooge Moore ajeli.

– Tuolla on Brandenburgin portti. Satuin muuten olemaan syksyllä 1989 Berliinissä, kun muuri murtui ja portit aukesivat. Silmiin osui pitkä mies, liittokansleri Helmut Kohl. Se oli vaikuttava ja historiallinen hetki ja näin, miten ihmiset juoksivat portista lännen puolelle.

Nyt ollaan kuitenkin yhä Etelä-Pohjanmaalla, vaikka kauppakeskuksen takaosassa kohoavat korkeat pienoismallit Pisan tornista, Lontoon Big Benistä ja New Yorkin Empire State Buildingista.

Huvipuiston lähellä silmä äkkää yhtäkkiä vanhan venäläisen lentokoneen.

Sen hankki tänne Pekka Lillbacka.

PowerParkin huvipuisto on rakennettu pitkälti Jorma Lillbackan unelmien mukaan.

Pyörähdetään  raviradalle – sellainenkin Lillbackan tiluksille valmistui kolme vuotta sitten.

– Nyt juhannuksena täällä on iso Nordic King -kylmäveristen ravikilpailu. Radalla on hyvät tallipilttuut ja ohjastajille tilansa, yleisölle tietenkin ravintola.

– Pian valmistuu terassikatsomo. Elokuussa täällä on isot ratsastuskisat.

Lillbacka kertoo, että raviradan kurvit ja kaarteet on suunniteltu kylmäveristen ennätysten saavuttamista ajatellen.

Niitä radalla onkin tehty.

Kysymykseen omistaako teollisuusneuvos itse hevosia, hän vastaa, että on niitä jokunen.

Niin ravirata kuin muutkin PowerParkin hankkeet ovat osoittautuneet menestyksiksi.

– Ensin on tehty ja sitten katsottu, miten menee. Pitää olla kaikenlaista tekemistä, Jorma Lillbacka toteaa jokseenkin vaatimattomasti.

Härmän asema kesän auki

PowerParkin merkityksestä paikkakunnalla kertoo se, että Härmän pitkään suljettuna ollut asema on ollut auki jo kolme vuotta. Sieltä on ilmainen kuljetus PowerParkiin. Asema on auki kesäkuun alusta melkein elokuun puoliväliin asti, muun ajan se on kiinni.

Vahva perheyritys ja kotiseuturakkaus, ne ovat Lillbackan imperiumin vahva kivijalka. PowerPark on reilussa vuosikymmenessä kasvanut aivan omanlaisekseen matkailukohteeksi. Vastaavaa ei Suomesta muualta löydy.

– Kaikessa täällä vaalitaan Jorman elämäntyötä, sanoo PowerParkin toiminnasta vastaava johtaja Mikko Kiviluoma.

Konepaja alkoi vuonna 1973 valmistaa puristimia Finn-Power-tuotemerkillä, ja seuraavalla vuosikymmenellä se oli puristinteknologian maailmanlaajuinen markkinajohtaja.

Kun Jorma Lillbackalta kysyy, mistä PowerPark sai nimensä, hän sanoo, että varmaan se juontui luontevasti Finn-Powerista. Ja niin edettiin letkuliitinpuristimista kartingiin, huvipuistoon ja kokonaiseksi huvivaltioksi.

– Naurispellosta huvivaltioksi, jonka toimintaperiaatteena on ympäristövastuu, taloudellinen ja sosiaalinen vastuu. Kesäsesongin aikana työllistämme 400 työtekijää, jotka koulutetaan hyvin töihinsä, Mikko Kiviluoma jatkaa.

Matkailijamäärät ovat vuosien varrella kasvaneet jatkuvasti. Viime vuonna ruotsalaisten turistien määrä kasvoi peräti 56,9 prosenttia.

Mikko Kiviluoman mukaan iso kiitos kuuluu hyvälle yhteistyölle laivayhtiö Wasalinen kanssa.

– Logistiikka on iso osa matkailua, ja merireitti Uumajasta Vaasaan on tärkeä.

Elämäntyönsä tuloksiin tyytyväinen teollisuusneuvos on aamukierroksensa tehnyt. Kesäkuun aamu on niin kaunis, että Jorma Lillbackalla on hyvä suunnitelma:

– Taidan lähteä kalaan!

Huvipuisto PowerPark

Alahärmässä sijaitseva monitoimipuisto.

Etelä-Pohjanmaan matkailupalkinto myönnettiin Power-Parkille vuonna 2010.

Valittu viisi kertaa Suomen arvostetuimmaksi vapaa-ajankohteeksi.

Perheyrityksen perusti jo vuonna 1969 teollisuusneuvos Jorma Lillbacka.

Kesän 2019 suurimmat tapahtumat: juhannuksena Nordic King -ravit, Power Truck Show’n kuljetusmessut elokuussa, MM-karting 5.–9.9.

Julkaistu: 29.6.2019