Mondo

Positiivisin lentopäivä?



Positiivisin lentopäivä?

Lentokenttien asiakaspalautteen mukaan lentomatkustajat ovat kaikkein tyytyväisimpiä keskiviikkoaamuisin. Lauantai-iltana sen sijaan kiukuttaa.
Teksti Minttu Poutanen
Kuvat HappyOrNot

Jos haluat viereesi hymyilevän kanssamatkustajan, lennä keskiviikkoaamuna. Lentokenttien saaman asiakaspalautteen mukaan lentomatkustajat ovat kaikkein tyytyväisimpiä keskiviikkoisin ja varsinkin aamulla kello viiden ja kello kahdeksan välillä. Tulos selviää HappyOrNot-hymiölaitteisiin annetuista palautteista.

HappyOrNot on suomalainen yritys, jonka laitteilla mitataan asiakastyytyväisyyttä sadalla lentokentällä eri puolilla maailmaa. Laitteita on turvatarkastuksista WC-tiloihin. Palaute annetaan painamalla hymiötä. Vaihtoehtoja on neljä.

"Keskiviikkoaamu erottuu selvästi muista. Silloin annetaan äärimmäisen vähän punaista palautetta. Sen jälkeen ero toisiin päiviin pienenee, mutta keskiviikkona ollaan yhä tyytyväisempiä kuin muina päivinä", HappyOrNotin kehitys- ja markkinointijohtaja Kirsti Laasio kertoo.

Miksi juuri keskiviikko?

"Yhtä syytä on vaikea löytää. Keskiviikkoisin on yleensä määrällisesti vähemmän lentomatkustajia, ja silloin henkilökunnan määrä suhteessa matkustajiin on suurempi. Turvatarkastuksiin ei synny jonoja, henkilökunta jaksaa hymyillä ja niin edelleen."

Varsinkin Pohjois-Amerikassa keskiviikkoisin on vähemmän bisnesmatkailijoita. "Jos on lähdössä lomalle, voi olla, ettei pinna ole kireällä, osataan ottaa rennosti", Laasio sanoo.

Negatiivisinta palautetta antavat lauantai-iltaisin lentävät ihmiset. "Varsinkin suurilla kentillä perjantai-iltapäivä ja lauantai pompahtavat esiin."

Kaikkein tyytymättömimpiä ihmiset ovat lauantai-iltapäivästä sunnuntaiaamun kello neljään.

"Jälleen henkilökunnan määrällä on tekemistä asian kanssa. Lauantai on myös lomallelähtöpäivä. Voi olla, että jos odotukset ovat korkealla, pettymys on suurempi jos ei koe saavansa hyvää palvelua", Laasio sanoo.

Tutkimusta varten käytiin läpi 70 miljoonan matkustajan hymiölaitteisiin antamat palautteet vuosien 2013–2016 aikana. Tiedot on kerätty kenttien eri toiminnoista, esimerkiksi turvatarkastuspisteistä ja lähtöselvityksistä. 

Julkaistu: 10.6.2016