Apu

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen tutkista: Tämä on oikeusturvakysymys

2

Ex-poliisin kohukirja paljasti, että Suomen poliisi on käyttänyt vuosien ajan virheellisiä tuloksia antavia tutkia, minkä vuoksi mahdollisesti tuhansia on sakotettu turhaan.
Kuvat Markku Ulander / Lehtikuva

Apu paljasti tutkaskandaalin keskiviikkona 27.2.

Ex-poliisin hurja paljastus: Poliisi käytti väärin näyttäneitä tutkia vuosien ajan – Tuhansia autoilijoita sakotettu väärin?

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen vakuuttaa tutkien luotettavuusongelmien olevan taakse jäänyttä elämää.

– Poliisi suhtautuu vakavasti valvonnan luotettavuuteen. Tämä on oikeusturvakysymys. Poliisilla ei ole minkäänlaista intressiä tehdä epäselviä ylinopeusjuttuja, jotka eivät kestäisi asian tarkastelua tuomioistuimessa. Tutkakalustoa on uusittu, nykyiset mallit toimivat selvästi aikaisempia luotettavammin. Myös kiinteästi ajoneuvoihin asennettujen tutkien antennien sijoittelua on testattu ja kehitetty.

– Kaikissa partioautoissa on nykyään tallentava videovalvontajärjestelmä. Järjestelmän yhteydessä on oman ajonopeuden näyttö, jonka informaatio saadaan varmennettua useasta lähteestä. Tämä mahdollistaa poikkeavan tutkan toiminnan havaitsemisen liikkeestä mitattaessa. Lisäksi videovalvontajärjestelmästä voidaan tarvittaessa ottaa mittaustilanteesta kuvatallenne talteen asian perusteellisempaa selvittämistä varten, Kolehmainen sanoo.

"Koulutuksessa kerrotaan tutkan ominaisuuksista"

Kolehmaisen mukaan jokainen liikenteenvalvontaa tekevä poliisi perehdytetään niiden välineiden käyttöön, joita hänen edellytetään tehtävissään hallitsevan.

– Aloittava työntekijä työskentelee kokeneemman partionjohtajan ohjauksessa ja valvonnassa. Vaativan ajotapavalvonnan auton sekä poliisimoottoripyörän kuljettamiseen tarvitaan erillinen lisenssi, joista ylläpidetään rekisteriä. Lisenssin voimassaolo edellyttää koulutuksen läpäisyä sekä säännönmukaista täydennyskoulutusta.

– Koulutusaineistossamme kerrotaan tutkan ominaisuuksista, luotettavasta käytöstä sekä mahdollisista mittausta häiritsevistä tekijöistä. Samalla korostetaan myös sitä, että tutka on valvonnan apuväline ja ylinopeus tulee olla myös silmämääräisesti havaittavissa. Vähänkin epäselvissä tilanteissa seuraamusmenettelyyn ei tule ryhtyä.

Poliisiylijohtaja korostaa, että tutkat tarkistetaan ja kalibroidaan mittauslaitelain vaatimusten mukaisesti säännöllisesti ulkopuolisen tahon toimesta.

– Kaikkiaan liikenteen valvontavälineiden laadunvarmistusta ostetaan vuosittain reilulla 500 000 eurolla. Poliisilla on myös pysyvä liikennevalvontavälinetyöryhmä, jossa on edustajia eri yksiköistä. Sen tehtävänä on seurata valvontavälineiden ja niiden käytön kehitystä sekä käynnistää tarvittaessa selvitys- tai kehittämistoimia, Seppo Kolehmainen kertoo.

Maahantuoja: "Tänään poliisilla on käytössä hyvät tutkat"

Viranomaisille tarkoitettujen hälytys- ja viestintätekniikan laitteiden ja järjestelmien suunnitteluun sekä valmistukseen erikoistuneen Sarco Oy:n omistaja Sakari Korhonen kertoo tutkista.

– HR-12 oli vanhempi edellisen sukupolven tutka, jota toi maahan 1990-luvun alusta vuosikymmenen loppupuolelle toinen maahantuoja. 1998 aloimme tuoda uudemmalla tekniikalla varustettua Stalker ajoneuvo- ja käsitutkia. Viimeiset ATR-käsitutkat on toimitettu Suomeen noin 2005 ja ajoneuvokäyttöön tarkoitetut Stalker Dualit muutama vuosi sen jälkeen. Vuonna 2007 aloimme tuoda maahan viimeisen sukupolven poliisikäyttöön tarkoitettuja Stalker MDR II- ja Stalker DSR-tutkia.

Tutkien maahantuojan Sakari Korhosen mukaan entisten tutkamallien ongelmia ei nykytutkissa enää esiinny.

— Teknologia ja softa ovat kehittyneet, joten tänään poliisilla on käytössä hyvät tutkat. Mikäli niitä osataan käyttää oikein, virheitä ei pitäisi tulla.

— Ainakin puolet mittaustapahtuman toimivuudesta on käyttäjän vastuulla, joten laitteiden lisäksi olemme toimittanee poliisille myös koulutusmateriaalit. Nopeudenmittauksen virheettömyyden takaavat kolme asiaa: koulutus, kokemus ja uudet ajanmukaiset laitteet.

Lue lisää aiheesta uudesta Avusta 9/2019!

Julkaistu: 1.3.2019