Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Polestar ei halua Teslan tappajaksi: "Keskitymme vain omaan juttuumme"

Polestar oli aiemmin ruotsalainen kilpa-autotiimi, josta tuli osa Volvoa. Vuonna 2017 se alkoi tehdä itse täyssähköisiä luksusautoja ja irtaantui Volvosta erilliseksi yhtiöksi.

13.10.2020 Tuulilasi

Polestarilta on nyt tullut markkinoille kaksi autoa, Polestar 1 ja Polestar 2. Yhtiö on saavuttanut oman identiteettinsä ja astunut pois Volvon varjosta.

”Me emme missään nimessä halua olla mikään Teslan tappaja, me keskitymme täysin omaan tekemiseemme”, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlaht CNN:lle.

Polestarista puolet omistaa Volvon kokonaan omistava Geely, toisen puolikkaan omistaa Volvo. Geely myi viime vuonna maailmalla noin kaksi miljoonaa autoa.

Polestarin kaksi ensimmäistä autoa muistuttavat melkoisesti Volvoja, mikä ei tietysti iso yllätys ole. Polestar 1 on kaksiovinen pitkä auto, joka muistuttaa ulkoisesti paljon Volvon S90 sedania. Hintaa sillä on kuitenkin paljon enemmän, 155 000 dollaria (131 000 euroa). Auto on Polestarin ainoa lataushybridi, kaikki muut mallit tulevat olemaan täyssähköisiä.

Polestar 1

Polestar 2 on myynnin näkökulmasta merkittävämpi, koska sen hinta on 60 000 dollaria eli noin 50 000 euroa. Tämä auto voisi olla Teslan Model 3:n haastaja, vaikka hiukan kalliimpi onkin. Auton yksi erikoisuus on siinä, että sitä ei tarvitse erikseen mistään napista käynnistää. Kun sisään menee avaimella tai älypuhelinapplikaatiolla, auto on valmis ajettavaksi.

Polestar 2

Polestarin seuraava auto perustuu Polestar Precept -konseptiin, joka piti esitellä maaliskuussa Genevessä. Korona kuitenkin perui autonäyttelyn. Tämä auto ei enää näytä Volvolta, ehkä enemmän Jaguarin I-Pacelta. Polestar 3 on täyssähköinen urheilullisen näköinen SUV.

Polestar 3

Vaikka Polestarain autot rakennetaan Kiinassa, se haluaa olla leimallisesti skandinaavinen brändi. Yhtiön päämajakin sijaitsee Göteborgissa. Autojen muotokielikin on skandinaavinen, mistä ainakin osakiitos Volvolla ennen työskennelleelle Ingenlathille.

Joissakin asioissa Polestar luottaa yhä vahvasti Volvoon. Yhdysvalloissa sen autot huolletaan Volvon huoltopisteittä. Ne tosin haetaan asiakkaalta ja palautetaan takaisin, joten kytkös on sikäli näkymätön.

”Polestarilla on oma tutkimus ja kehityskeskus Englannin Coventryssä. Tämä antaa meille tilaa ja vapautta suunnitella täysin uusia teknisiä asioita irrallisena Geelystä ja Volvosta”, pääjohtaja Ingenlath muistuttaa.

Silti yhteispeli näiden kanssa on edelleen läsnä.

”Meitä voisi verrata kokkiin, joka yrittää tehdä hienon aterian. On iso kasa raaka-aineita, joista voi luoda ihan minkälaisia elämyksiä tahansa. Mutta kaikkien raaka-aineiden ei tarvitse olla omalla kotipihalla kasvatettuja.”

Vaikka Polestar 2 onkin selkeästi Polestar 1:tä edullisempi, tämä ei ole suunta mihin Ingenlaht haluaa lähteä.

”Emme edes pyri tekemään autoja kaikille kuluttajille. Me emme lähde Teslan tavoin tekemään mitään 25 000 dollarin sähköautoja. Haluamme ehdottomasti pitää automme korkealuokkaisina, sellaisina, joilla on tietyn vaikeasti tavoiteltavuuden leima.”

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt