Tuulilasi

Polestar aikoo kampittaa tuotanto-ongelmat: "Tiedämme miten tämä tehdään"

Polestar aikoo kampittaa tuotanto-ongelmat: "Tiedämme miten tämä tehdään"

Polestar haluaa eroon monien sähköautojen valmistajien lastentaudista eli toimitusten viivästymisistä. Polestar 1 lataushybridin tuotantosuunnitelma on viimeisessä vaiheessaan.
Kuvat Polestar
Mainos

Monilla start upeilla, jotka aloittavat sähköautojen valmistamisen, on usein vaikeuksia pysyä tuotantoaikataulussaan. Polestarin pääjohtajan Thomas Ingelathin mukaan yhtiö aikoo huolehtia aikataulujen pitämisestä ja haluaa asiakkaidensa olevan tyytyväisiä. Ingelathin mukaan viimeiset viilaukset tuotantosuunnitelmaan tehdään tulevina viikkoina, kun Polestar 1:n tilausmaksuja alkaa virrata yhtiön tilille.

”Jo on ylioptimistinen aikataulujen suhteen, saattaa itsensä pahuksenmoisiin ongelmiin. Me pyrimme olemaan realisteja, sillä asiakastyytyväisyys tulee olemaan meille ensiarvoisen tärkeää”, Ingelath sanoi Geneven autonäyttelyssä.

Polestar on valinnut ensistrategiakseen lataushybridin, sillä yhtiö ei näe sähköautojen latausverkostoa vielä riittävän kattavaksi. Alun perin Polestar 1:tä oli tarkoitus valmistaa vuosittain vain 500 kappaletta.

”Olemme saaneet jo 6000 innokasta yhteydenottoa potentiaalisilta tilaajilta viiden kuukauden aikana. Harkitsemme vahvasti, että Kiinan Chengdun tehtaalla Polestar 1:tä valmistetaan yhden vuoron sijaan kahdessa vuorossa. Emme aio kuitenkaan nostaa tuotantokapasiteettia valtavasti, vain sen toisen vuoron verran”, Ingelath sanoo.

Tuotanto-ongelmista hyvä esimerkki on Tesla, jolla on jonossa 455 000 tilausta uudesta Model 3 sedanista, mutta vuoden 2017 aikana se pystyi valmistamaan niitä vain 1770 kappaletta. Teslan tavoite oli saada viime vuoden loppuun mennessä ulos tehtaan linjastolta 5000 autoa viikossa, mutta nyt se on lykännyt tavoitteensa tämän puoliväliin.

Viivästykset alkavat jo kaiheraa Teslan mainetta.

 ”Jossakin vaiheessa jatkuvista viivästyksistä tulee isompi asia. Sillä on ilman muuta vaikutusta brändin maineeseen ja luottamus saattaa murtua”, sanoo Barclayn analyytikko Brian Johnson.

Teslan lisäksi myös joillakin kiinalaisilla uusilla pelureilla on ollut hankaluuksia. Esimerkiksi Faraday Futurella ja Lucidilla on ollut vaikeuksia perustaa tuotantolaitoksia, niiden tuotantoaikataulut ovatkin täysin hämärän peitossa.

Volvo Carsin sateenvarjon alla operoivalla Polestarilla on selkeä etuun kilpailijoihin nähden. Se pystyy esimerkiksi hyödyntämään Volvon jälleenmyyntiverkostoa ja huoltopalveluita.

”Meillä on täysin realistinen kuva, mitä kaikki tämä vaatii, lisäksi takanamme on paljon kokemusta”, Ingelath kertoo.

Julkaistu: 12.3.2018