
Näistä ilmiöistä tokiolaiset puhuvat nyt.
Hillitty muoti Nyky-Tokiossa turisti ihmettelee, missä ovat ylilyönnit, korot ja lolita-asut. Näkyy niitäkin, mutta käytännöllisempi muoti on nyt suosituin. Jopa räväkkä teinipuoti Shibuya 109 (shibuya109.jp) tarjoaa klassista tyyliä. Meikissäkin valitaan hillittyjä sävyjä. Kun älypuhelimissa ei enää roiku söpöilykoruarsenaalia, alkaa vaikuttaa siltä, että Tokio on aikuistunut!
Lintukahvilat Lukuisat kissakahvilat eivät ole enää mitään, jos voi mennä pöllökahvilaan! Viime aikojen hitti ovat lintukahvilat, joissa saa jakaa pöydän papukaijan, undulaatin tai pöllön kanssa. Fukuro no Misessä (Tsukishima 1-27-9) voi juoman hinnalla silitellä ja kannella olalla pöllöpalleroita tunnin ajan. Toinen suosittu lintukahvila on Tori no Iru (Kiba 2-6-7). Huhuu!
Lapset Vaikka syntyvyys on Japanissa laskussa, katukuvassa lapsia näkyy enemmän. Nuoret vanhemmat eivät jää kotiin, vaan pujottavat bebet kantoreppuun ja lähtevät vilinään. Lapsiperheille monipuolinen alue shoppailuun on itäisen Tokion Kinshicho, jonka asemapihan Akachan Honpo -lastenpuodissa (5. krs) äidit sekoavat (akachan.jp).
Superostoskeskukset Vuoden 2020 olympialaiset ovat syösseet Tokion rakennusbuumiin, jonka seurauksena supermoderneja ostosparatiiseja kohoaa nopeasti. Esimerkiksi Shibuyan Hikarie-ostoskeskuksen (hikarie.jp/en) luksusvessat on sisustettu teeman mukaan. Näistä ”mielenvirkistyshuoneista” voi löytää puutarhan, taidegallerian tai ilmakylpykopin hien kuivattamiseen.