Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Minun autoni

Vain taivas on rajana – Panoraamakattoinen avo-Mercedes-Benz SL 600 ei lepää talvellakaan

Erään sortin autoharrastajat ajelevat avo-Mersuillaan kesät talvet. Mercedes-Benz SL 600 vm. 1997 kulki Yhdysvalloista Liettuan kautta Suomeen. Se täytti vihdoin omistajansa tiukat kriteerit.

25.4.2024 | Päivitetty 24.5.2024 | Tuulilasi

Juuso Mäyrästä ovat autot aina kiinnostaneet, mutta kaupunkiasukkaana hänellä ei koskaan ole ollut todellista tarvetta omalle käyttöautolle. Ennen armeijaa ajeltiin tovi sukulaiselta saadulla Volvo 340:lla.

– Armeijan jälkeen seurasi opiskeluaika laihoine budjetteineen, eikä oma auto tullut kysymykseen. Mutta kesällä 2013 bongasin juhannuksen paluumatkalla liikenteessä itseäni muutamaa vuotta nuoremman näköisen kundin SLK-Mersun ratissa.

Juuso Mäyränen mieltyi Mersuihin osittain sattuman johdosta.

Ja se oli eräänlainen herätys.

– Pitkän matkan väsyttämänä sisuunnuin ja totesin, että jos tuollainen kloppikin ajelee Mersulla, niin miksen minäkin. Lopulta harkintalistalle jäi kaksi Bruno Saccon aikakauden mestariteosta: coupé-mallinen 1980-luvun SEC (C126) ja tämä 90-luvun SL (R129). Kaverini Antti sai jo alkuvaiheessa kallistettua vaakakupin SL:n puolelle mm. helpomman osien saatavuuden ja vähäisemmän ruosteherkkyyden takia.

Ja olihan 1990-luvun lapselle SL myös aavistuksen verran ikonisempi.

Perheessä on myös suorituskykyinen sähköauto, mutta eihän se tämän paikkaa koskaan täytä.

Lopulta kiikariin osui mallivuoden 1996 SL 320 suoralla kuutoskoneella.

– Sain siihen juuri ja juuri rahat kasaan, ja se olikin erinomainen yksilö. Vuosien varrella nälkä kuitenkin kasvoi, samoin taloudelliset mahdollisuudet, ja aloin miettiä, josko jostain päin maailmaa löytyisi sopiva saman korimallin SL 600 (6-litrainen V12) tai SL 60 AMG (6-litrainen V8).

Kriteerit olivat tiukat eikä kiirettä ollut.

– Auton piti olla valkoinen, vuosimallia -96 tai uudempi, ja melko harvinaisella panoraamalasikatolla sekä kaltaiselleni pitkäselkäiselle olennaisin ristiseläntuen säädöin varustettu. Sopivanoloisia yksilöitä esiintyi harvakseltaan Euroopassa ja joskus Japanin huutokaupoissa. Mutta Suomessa ei koskaan.

Vuoden passiivisen etsinnän jälkeen kesän kynnyksellä 2018 kiinnostava yksilö tuli myyntiin Liettuassa.

– Siinä oli vain yksi ongelma: se oli USA:sta kolarihuutokaupasta ostettu ja Liettuassa korjattu. Löysin netistä huutokauppakuvat ennen korjausta ja myyjän kanssa pitkään keskusteltuani ostin lentoliput ja lähdimme Antin kanssa Vilnaan. Auto oli priimakuntoon korjattu. Vakuutuimme autosta ja kaupat tuli tehtyä.

Bruno Saccon muodot tunnistaa heti Mersuksi. R129:ää valmistettiin Bremenissä 1988–2001.
Vapaasti hönkivän V12:n iskutilavuus on tarkalleen 5 987 cm3. M120-koodin 60 asteen V-pata tuottaa tässä muodossaan 394 hevosvoimaa.

Alkuvaiheessa autossa oli yksi suuri ongelma, nimittäin tehon puute, jonka varmistui vasta kaupanteon jälkeen. Sen syyksi paljastuivat lopulta tukkeutuneet katalysaattorit. Uusilla kyyti muuttui aivan toiseksi.

SL on tällä hetkellä aika lailla valmis ja perushuollon piirissä, mutta kerran on oltu hinausauton kyydissä.

– Mersuklubin ratapäivän jälkeen kotimatkalla Alastarolta alkoi vesipumppu vuotaa. Olen sen sortin hullu, että SL on satunnaisessa ajossa talvisinkin, ja panoraamalasikatto on erityisen kiva mauste varsinkin, kun keväällä aurinko alkaa pilkahdella, mutta avokelejä saa vielä odotella. Sitten kun kelit lämpenevät, on aina oma kihelmöintinsä, kun katon saa nostaa pois.

– Omasta mielestäni R129 on itse asiassa ulkonäöllisesti parhaimmillaan kovan katon kanssa, ja varsinkin näiden facelift-mallien kanssa erityisesti panoraamakatolla, jonka sivuprofiili on sulavalinjaisempi, ja sopii faceliftin hieman pyöristyneisiin muotoihin erityisen hyvin.

SL:n mittaristo on hyvin perinteinen ja mersumainen.
Panoraama-kovakatto saa levätä kesäisin.
Ohjaamo on ylellinen. Panoraama-kovakatto tuli optioksi mallivuodelle 1997.
Kuusilitrainen V12 täyttää moottoritilan ääriään myöden.

Saccon perintö

Italialais-saksalainen Bruno Sacco (1933-) on yksi legendaarisimmista Daimler-Benzille autoja muotoilleista henkilöistä. Italian Udinessa syntynyt muotoilija astui yhtiön palvelukseen jo nuorena vuonna 1958, ja siirtyi eläkkeelle vasta aivan ennen vuosituhannen vaihdetta. Hänen vaikutuksensa Mersujen muotoihin ulottuu siis yli neljän vuosikymmenen ajalle.

Muutettuaan Saksaan Sacco nousi vähitellen muotoiluosaston johtoon 1974. Hänen kynästään syntyi useita kuolemattomia malleja: hätkähdyttävin lienee C111-konsepti, jolla tehtailtiin monia nopeusennätyksiä eri moottorivaihtoehdoilla, mukaan lukien diesel- ja wankel-voimanlähteet.

Saccon aikakaudella syntyivät sellaiset merkittävät korimallit kuten W201 (190-sedan), W126 (S-sarja), W140 (S-sarja), W210 (E-sarja), R129 (SL) ja R230 (SL). Saccon oma suosikki on hänen kertomansa mukaan yhtiölle tärkeä 190-malli.

Facelift toi SL 600:een vakiona ksenonit ja korinväriset puskurit.
Klassiset vanteet istuvat klassikkoautoon hienosti.

Mercedes-Benz SL 600 vm. 1997

Moottori Edessä pitkittäin, V12, bensiini

iskutilavuus 5 987 cm3, teho 290 kW (394 hv) / 5 200 r/min

vääntö 570 Nm / 3 800 r/min

Voimansiirto Takaveto, viisinopeuksinen automaattivaihteisto

0–100 km/h 6,1 s

huippunopeus 250 km/h

kulutus 11,2 l/100 km

CO2-päästöt 260 g/km

Mitat Pituus 4 499 mm, leveys 1 812 mm, korkeus 1 298 mm

akseliväli 2 515 mm

tankki 80 l

Omamassa 1 975 kg

hinta 20 000–40 000 €

Valinnat

”Kun kerran ei ole mitään järkeä omistaa autoa, niin hommataan sitten kerralla aivan järjetön laite.”

Tilantarve

”Isona miehenä SLK itsessään ei niin innostanut, mutta aika nopeasti haku jostain syystä kuitenkin haarukoitui Mersuihin.”

Kori

"Ruoste- ja maalitöihin ei ole paikkaa, osaamista eikä kontakteja, ja niiden teettäminen olisi äkkiä räjäyttänyt budjetin täysin.”

Varaosat

"Joidenkin pisteosien kanssa on hieman hankaluuksia, kun laadukkaita tarvikeosia ei enää saa ja alkuperäisten hinta nousee."

Historia

"Myyjä ei ollut mikään liettualainen kolariautojobbari vaan vakava harrastaja, joka hankkii autokuumeen orastaessa autonsa aina samalla tavalla Jenkeistä."

SL on avonaisena houkuttava ilmestys.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt