Tuulilasi

Pakkanen puraisee sähköauton pikalatausta – ajaminen auttaa



Pakkanen puraisee sähköauton pikalatausta – ajaminen auttaa

Kylmä litiumakku pikalatautuu nihkeästi. Jos jostain syystä joudut pikalataamaan kylmää akkua, kannattaa akku esilämmittää revittelemällä autoa maantienopeuksissa.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Kuvittele tilanne: olet talviaamuna lähdössä sähköautolla pidemmälle reissulle, ja jostain syystä auton akku ei olekaan latautunut yöllä täyteen. Syynä voi olla mitä tahansa naapurin lohkolämmittimen polttamasta sulakkeesta huonosti kiinnitettyyn kaapeliin tai johdon irti napanneeseen koululaiseen.

No, ei hätää: muutaman kilometrin päästä kotoa on huoltoaseman pikalaturi, jossa voit täyttää akut reilussa parissakymmenessä minuutissa. Ajelet sinne, ja sitten koittaa pettymys: normaalisti 120 ampeeria* hörppivä auto latautuukin vain vajaalla puolella siitä virrasta mihin olet tottunut pikalaturilla. Pääset matkaan vasta tunnin päästä.

Minulle kävi näin, tosin simuloidusti. Tiesin, että kylmät akut eivät ota vastaan virtaa samaan tahtiin kuin lämpimät. Kesällä pikalataus onnistuu seisoneellekin sähköautolle sukkana.

Seisotin e-Golfia pihassa yön yli ilman latausta ja ajelin Laaksolahdesta Nihtisillan ABC:lle pikalaturille (n. 6 km kaupunkiajoa). Viiden minuutin latailu nosti varaustasoa 30 prosentista vain viisi prosenttia. Todella hidasta, sanon minä. 9 kilometrin pyörähdys (Tuomarilan liittymään ja takaisin) moottoritiellä ei lämmittänyt akkuja tarpeeksi, tahti oli yhtä hidas kuin ennenkin.

Toistin kokeen seuraavana päivänä vähän pidemmällä lämmittelylenkillä: ajoin kotoa Ämmässuon rampille ja takaisin (6 km kaupunkiajoa ja 27 km moottoritietä) ja sitten Nihtisillan ABC:n pikalaturille. Ja nyt homma toimi: akku täyttyi reissuilta tuttua reipasta tahtia, kymmenessä minuutissa varaustaso oli kohonnut 30 prosenttia.

Molempina päivinä lämpötila oli hieman nollan alle, auton mittarin mukaan pihassa 0,5 astetta pakkasta. 

Nissanin sähköautoista minulla on täsmälleen samanlainen kokemus nollakelillä: kylmän akun "pikalataus" on hidasta kuin mikä. Nissaneissa (e-NV200 ja Leaf) esilämmittelylenkillä helpottaa se, että niissä on akun lämpötilan näyttö. Volkkarissa akun lämpötilaan pääsee käsiksi vain diagnostiikkatesterillä.

Summa summarum: jos sinun täytyy pikaladata kylmällä säällä seisonutta autoa, käy lämmittämässä akku ensin polkemalla autoa moottori- tai maantiellä vähintään parikymmentä kilometriä. Normaalisti tällaista tilannetta ei kuitenkaan pitäisi tulla vastaan: matka-ajossa akku lämpenee riittävästi ja yleisimmissä sähköautoissa (Nissanin Leaf&e-NV200, Volkkarin e-Golf sekä Tesla) akun varaustilan sekä latauksen toiminnan näkee kännykkäsovelluksesta, joten ennen tärkeää reissua voi kätevästi katsoa juuri ennen nukkumaanmenoa että akku on latautumassa ja heti aamulla vilkaista että se on latautunut.

Minulla on ainoastaan kerran käynyt niin, että nätisti alkanut lataus on tuntemattomasta syystä keskeytynyt yön aikana.

* Fortum on vaihtanut DBT-latureitaan joulukuussa ABB:n latureihin. Jälkimmäiset ovat luotettavuudeltaan huippuluokkaa, mutta tämän artikkelin kaltaiseen "nörtteilyyn" käyttöliittymältään huonompia: DBT näytti latausvirran ja -jännitteen reaaliajassa näytöllä, ABB vain kuluneen ajan ja ladatut kilowattitunnit.  

Julkaistu: 13.12.2015