Apu

Päivän Apu 9.2.2019: Kannattaako ostaa käytetty katumaasturi 17 000 eurolla?


Veimme kuntotarkastukseen neljä keskikokoluokan katumaasturia, joissa on kalleimmat kilometrit jo takana. Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu yhteen aiheeseen päivittäin. Lauantaisin vuorossa on autoilu.
Kuvat Hannes Paananen

Kelpaisiko keskikokoluokan katumaasturi, jossa on kalleimmat kilometrit jo takana? Tuulilasi otti kuntotarkastukseen neljä aasialaisvalmisteista katumaasturia!

Katumaastureista on vuosien mittaan tullut todellisia kansansuosikkeja. Harva niitä ostaa rankkaan maastokönyämiseen: useimmilla kriteerit pyörivät hieman tavanomaista korkeamman maavaran ja korkeamman istuma-asennon tuoman mukavuuden ympärillä. Tarjonta sekä uusien että käytettyjen autojen markkinoilla on hyvin runsasta: kaikissa kokoluokissa, kaikissa hintaluokissa ja jokaiseen käyttöön sopivana mallina.

Hintahaarukaksi valitsimme noin 17 000 euroa, josta voidaan tarvittaessa joustaa hieman kumpaankin suuntaan. Tällä seulalla tarjontaa alkaa olla jo sadoista eri vaihtoehdoista, vaikka tietysti markkinaosuudet näkyvät myös käytettynä tarjolla olevissa autoissa. Kestosuosikki Nissan Qashqaita on tarjolla kymmenittäin, kun taas toiseksi eniten tarjolla olevia malleja ehkä vain joitain satunnaisia kappaleita. Tämänkertaisessa vertailussa valitsimme testiin pelkästään aasialaismerkkejä. Japanilaisten maine luotettavina autoina on jo vanhaa perua, korealaisten hengittäessä niskaan tiukasti. Tämä huolimatta siitä, että tämänkertaisista autoista osa ei ole Aasiaa nähnytkään: Qashqai ja CR-V valmistetaan Englannissa, Mazda tulee Japanista ja Hyundai Koreasta.

Ohessa autojen saamat tuomiot. Kaikki tiedot kerrotaan videoilla, jotka kannattaa ilman muuta katsoa!

Honda CR-V 1.6 Lifestyle Business (17 400 €) - Missä huoltoleima?

Katso video: Käytetty: Honda CR-V 1.6 Lifestyle Business (17 400 €) - Missä huoltoleima?

  • Honda CR-V 1.6 Lifestyle Business
  • Ajettu: 152 928 km
  • Käyttöönotto: 10.2.2014
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 17 400 €

KANNATTAAKO OSTAA?

KANNATTAA. Hondassa on vain yksi ongelma: jarrulevyt pitäisi vaihtaa. Varaosat eivät onneksi ole kalliita. Muuten iso ja tilava japanilaismaasturi on ehjässä ja hyvässä käyttökunnossa. Runsas varustelu on lisäksi plussaa.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI-R (18 500 €) - Nivelissä väljää

Katso video: Käytetty: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI-R (18 500 €) - Nivelissä väljää

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI-R
  • Ajettu: 139 413 km
  • Käyttöönotto: 14.3.2012
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 18 500 €

KANNATTAAKO OSTAA?

VARAUKSIN. Hyundai on muuten siistikuntoinen laite, mutta siinä on jonkin verran pientä näperreltävää. Muutama polttimo sinne tänne, vähän valojen suuntauksia ja uudet jarrulevyt taakse. Kesärenkaat ja etuakseliston nivelet ovat suurimmat murheet.

Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G (16 700 €) - Ruostetta pohjassa?

Katso video: Käytetty: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G (16 700 €) - Ruostetta pohjassa?

  • Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G
  • Ajettu: 170 606 km
  • Käyttöönotto: 24.7.2014
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 16 700 €

KANNATTAAKO OSTAA?

KANNATTAA. CX-5 on poikkeuksellisen ruosteeton Mazdaksi ja erityisesti alusta on hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Lähes loppuunkuluneet nastarenkaat pistävät silmään - ehkä uudet saa tingittyä mukaan?

Nissan Qashqai dCi 110 Acenta (17 400 €) - Kolisee, mutta missä vika?

Katso video: Käytetty: Nissan Qashqai dCi 110 Acenta (17 400 €) - Kolisee, mutta missä vika?

  • Nissan Qashqai dCi 110 Acenta
  • Ajettu: 62 054 km
  • Käyttöönotto: 25.2.2015
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 17 400 €

KANNATTAAKO OSTAA?

KANNATTAA. Kansansuosikki on hienossa kunnossa: toki se on porukan vähiten ajettu. Auto on käytännössä lähes uudenveroinen. Alustan kolinan syy todennäköisesti löytyy viimeistään seuraavassa katsastuksessa – muista vioista selviää muutamalla kympillä.

Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu yhteen aiheeseen päivittäin. Lauantaisin vuorossa on matkailu.

Julkaistu: 9.2.2019