
Lue Päivän Apu -jutut tästä:
- BMW julkaisi testikuvia täyssähköisestä i4:stä
- FIAT julkisti uuden sähköautokonseptinsa – jopa akuston voi kustomoida
- SEAT tuo markkinoille kuusi täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä – tekeillä myös uusi sähköautoalusta
- Volkswagenilta täyssähköinen 7-paikkainen SUV
- Autoalalla hurja visio - yli puoli miljoonaa sähköautoa Suomeen reilussa kymmenessä vuodessa
- Tesla rakentaa uusia superlatausasemia - 120 kilometriä vain viidessä minuutissa
BMW on julkaissut kuvia tulevasta täyssähköisestä i4:stä, jota testattiin kylmissä oloissa Pohjois-Ruotsissa. Auto on kuitenkin edelleen peitelty versio.
FIAT on julkistanut täyssähköisen kompaktin konseptiautonsa Centoventin. Auton ulkonäössä on jotakin Minin kaltaista.
SEAT Mii:n täyssähköautoversio ja SEAT el-Born tulevat olemaan merkin kaksi ensimmäistä täyssähköautomallia. Uuden sukupolven Leon ja uusi iso SUV Tarraco saavat molemmat ladattavat hybridiversiot. Tämän lisäksi CUPRA Leon ja CUPRA Formentor tulevat markkinoille myös ladattavana hybridiversiona.
Volkswagen tulee antamaan esimakua Shanghain autonäyttelyssä uudesta 7-paikkaisesta täyssähköiseetä SUV:sta I.D. Loungesta.
Autoalan käyttövoimatiekartassa esitetään kaksi polkua. Perusennuste kuvaa eri teknologioiden yleistymistä seuraavan 20 vuoden aikana, jos autoilun verotus ja hankintakannustimet eivät muutu nykyisestä – tällöin täyssähkö- ja lataushybridiautoja saataisiin vuoteen 2030 mennessä autokantaan noin 360 000 kappaletta. Toinen kehityspolku eli ns. autoalan tiekartta nojaa autoalan ilmastostrategiassa esitettyihin toimenpiteisiin ja niiden toteuttamiseen. Tällöin päädyttäisiin noin 580 000 ladattavaan sähköautoon vuoden 2030 tasolla.
Tesla itse kutsuu latausnopeutta termillä ”1000 mailia tunnissa”, parhaimmillaan näillä asemilla voikin ladata ajomatkaa 75 mailia eli 120 kilometriä vain viidessä minuutissa. Nykyinen Teslan nopein latausasema on 120 kW eli alle puolet uudesta.
Porsche lupaa omalle Turbo Charging -asemalleen jopa 320 kW latauksen, Eurooppaan isoa verkostoa rakentava Ionity 350 kW autoille, joille se on mahdollista.
Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu ajankohtaiseen aiheeseen ja sen taustoihin päivittäin.