
Outo tilanne – GM:n tekemä vaihteisto ei kelpaa Fordille
Pari vuotta sitten uutisoitiin, että Ford ja General Motors olivat sopineet työskentelevänsä yhdessä seuraavan sukupolven vaihteistojensa kanssa.
GM:n tehtävänä oli kehittää 9-portainen automaattivaihteisto etuvetoisille autoille, Fordin 10-portainen. Tarkoitus oli, että niitä voitaisiin käyttää ristiin rahan säästämiseksi, mutta toisin kävi.
Automotive Newsin mukaan GM on kyllä käyttänyt mielellään Fordin 10-pykäläistä esimerkiksi Chevrolet Camaro ZL1:ssä ja Cadillac Escaladessa. Fordille ei ole GM:n vaihteisto kelvannut.
Ford on sen sijaan kehittänyt oman 8-portaisen vaihteiston, joka on esimerkiksi uudessa Focuksessa. Ford aloitti myös kahden erilaisen vaihteiston kehittämisen, toisen korkean suorituskyvyn autoille, toisen pienemmille moottoreille. Syynä GM:n laatikon hylkimiseen oli polttoainetaloudellisuus, jota Fordilla haluttiin enemmän.
”Vain pieni etu polttoaineensäästössä ei korvaa lisääntynyttä painoa ja kustannuksia”, Fordin puhemies kertoi.
GM:n mukaan uuden vaihteiston paremmat ominaisuudet korvaavat pienen polttoainehäviön.
”Tällä vaihteistolla ajokokemus- ja mukavuus ovat selkeästi paremmat. Yhdeksänpykäläistä on hienosäädetty niin, että vaihteen vaihtuminen on todella hienovaraista. Pienemmät vaihteen välitykset tekevät ajamisesta nautinnollisempaa verrattuna 8-portaiseen”, GM:n edustaja kertoi.