Apu

Ota joulu rennosti, perhe kiittää – 5 vinkkiä, joilla selviydyt jouluhässäkästä, kunnes soihdut sammuu ja kaikki väki nukkuu

Ota joulu rennosti, perhe kiittää – 5 vinkkiä, joilla selviydyt jouluhässäkästä, kunnes soihdut sammuu ja kaikki väki nukkuu
Kuinka usein on käynyt niin, että joulunalusaika on kulunut askarrellessa joulukortteja ja kuusenkoristeita sekä valmistaessa laatikoita ja juostessa lahjojen perässä kaupasta toiseen? Ja kuinka usein on käynyt niin, että perhe ei huomaakaan mitään?
Julkaistu: 24.12.2019

1. Ota mallia lapsista

Se, ettei suku kiittele vuolaasti, kun juhlapaikka on putipuhdas ja pöydässä upea kattaus, ei suinkaan ole välinpitämättömyyttä. Kyse on siitä, mikä itse asiassa on tärkeää.

Lapset ovat usein parhaimpia stressimittareita: jos perheen tai suvun pienimmät ovat joulusta innoissaan ja iloissaan, silloin on aika kantaa imuri kaappiin ja nauttia heidän kanssaan.

2. Vähemmän stressiä, parempi mieli

Rento suhtautuminen jouluun laskee sydämen sykettä ja alentaa stressihormoni kortisolin määrää, mikä puolestaan lisää hyvää oloa.

3. Panosta yhdessäoloon

Joulu on ennen kaikkea läsnäolon aikaa. Suurin osa saa nauttia ainakin muutaman päivän pitemmistä vapaista, jolloin on aikaa olla yhdessä. Tämä rakentaa perheen välistä yhteenkuuluvuutta. Pyhinä on myös hyvää aikaa muistaa sukulaisia, joita harvemmin näkee.

4. Kun annat, saat samalla itsekin

Jos hyvää haluaa jakaa kauemmas, voi jouluna tehdä erilaisia lahjoituksia esimerkiksi yksinäisille vanhuksille. 

Monet järjestöt ottavat vastaan muun muassa raha- ja kukkalahjoituksia jouluna. Aineettomat lahjat, joilla lahjoitetaan tarvitseville apua, ovat oiva osoitus myötätunnosta ja tuovat myös antajalleen hyvän mielen.

5. Anna itsellesi lupa nauttia

Unohda siis kiire ja stressi. Heitä lattialle jauhettua kanelia ja kardemummaa ja imuroi, se tuo asuntoon heti joulun tuoksun. Sammuta valot ja sytytä kynttilät, jolloin pieni sotkuisuuskaan ei haittaa. Nauti ja rentoudu.

Lähteet: Mielenterveysseura, Terveyskirjasto

Juttua päivitetty 24.12.2019 - Alkuperäinen versio 23.12.2017

Kommentoi »