Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn ostaminen

Nissan Qashqai vm. 2007–2013 – Varmista koeajolla, että seisontajarru pitää, eivätkä käyttöjarrut puolla – Neljän kohdan tarkistuslista ostajalle

Onko suursuosikki pitänyt pintansa vuosien kertyessä ja kuinka vanhimmat Qashqait ovat kestäneet Suomen haastavissa keliolosuhteissa?

23.8.2024 Tuulilasi

Vuonna 2006 ensiesittelynsä saanut Nissan Qashqai oli Euroopan ensimmäisiä crossovereita, jossa yhdistyivät henkilöauton ja SUV:in parhaat puolet siihen asti poikkeavalla tavalla. Korotettu maavara ja maasturimainen matkustamo yhdistettynä perusteiltaan järkeviin tiloihin vetosivat autonostajiin, varsinkin kun hinnoittelu oli houkuttelevaa. Suomessa Qashqain myynti saatiin kunnolla käyntiin mallivuodeksi 2008, ja ensimmäinen sukupolvi jatkoi vuoteen 2013. Auton ideassa oli niin paljon uutta ajattelua, että suomalaiset ottivat sen nopeasti omakseen. Qashqai on ollut 2010-luvulla maamme yksi kestosuosikeista, joten tarjontaa on käytettyjen markkinoilla runsaasti.

Kesällä 2008 esiteltiin Lontoon autonäyttelyssä seitsenpaikkainen Qashqai+2-malli, joka nähtiin Suomen jälleenmyyjillä saman vuoden lokakuussa. Vedenjakajaksi muodostuu vuosimalli 2010, johon 1. sukupolven Qashqain facelift sijoittuu. Uudistuksia tehtiin niin muotoiluun kuin tekniikkaankin, ja tarjolle tuli kaksi uutta koriväriä. Qashqain ja Qashqai+2:n näkyvimmät ulkoiset muutokset olivat täysin uudistuneet konepelti, etupuskuri, lokasuojat, etumaski ja viirumaisemmiksi muokatut ajovalot. Auton koriin oli tehty aerodynaamiikkaa parantavia muutoksia, joiden ansiosta ilmanvastuskerroin putosi 0,33:een. Takavaloissa peruutus- ja suuntamerkkivalojen sisältävä yläosa oli kirkas, jarru- ja ajovalojen sisältävä alaosa taas punainen.

Nissan Qashqain ohjaamossa bluetooth-käyttöominaisuus helpottaa puhelinyhteyden muodostamista ja parantaa käytettävyyttä.
Ohjaamossa bluetooth-käyttöominaisuus helpottaa puhelinyhteyden muodostamista ja parantaa käytettävyyttä.

Moottorivalikoimassa oli aluksi kaksi bensiinimoottoria sekä 1,5-litrainen diesel, mutta tarjonta laajeni nopeasti. Bensamoottoreista pienempi, alumiininen 1,6-litrainen versio oli alun perin suunniteltu Nissan Micraan. Qashqaita varten moottoria oli kuitenkin kutiteltu antamaan aavistus enemmän tehoa ja vääntöä. 2,0-litraista bensiinimoottoria oli aikaisemmin käytetty Japanin markkinoilla. Dieselmoottorit tulivat allianssikumppani Renaultilta. Väkevämpi 2,0-litrainen tuli saataville hieman muita moottoreita myöhemmin, keväällä 2007. Molempien 2,0-litraisten moottorien yhteydessä oli mahdollisuus valita Nissan X-Trailista tuttu All-Mode 4x4 –nelivetojärjestelmä.

Perusvarustetasot ovat Nissanin tutut Visia, Acenta ja Tekna. Nelivetoyksilöistä joutuu käytettynä maksamaan suhteellisen pienen lisähinnan, varustetaso ja ajomäärä ratkaisevat enemmän pyyntihinnoissa.

Tarkasta nämä 4 avainkohtaa

Nissan Qashqai 1. sukupolvi vm. 2007–2013 (J10)

  1. Qashqain 1. sukupolven moottorit ovat ikääntyessäänkin aika huolettomia. Konehuoneeseen ja moottorin alle on silti syytä kurkistaa öljyvuotojen ja ylimääräisten äänien varalta. Apulaitteista startit ja laturit saattavat jo olla lähellä tiensä päätä, jos autolla on ajettu yli 200 000 kilometriä.
  2. Englantilaisen ruostesuojauksen ja suomalaisen kelivaihtelun vuoksi tämän ikäisen Qashqain alusta on syytä tarkastaa ruosteen varalta. Pieni, alkava pintaruoste ei ole vaarallista varsinkaan tukivarsissa ja muissa vaihdettavissa osissa, mutta kantavissa rakenteissa ruoste on ongelma.
  3. Etuakseliston ongelmat ovat Qashqain yleisin hylkäyssyy katsastuksessa. Viat ovat yleensä tavalliseen kulumiseen, mutta myös alkuperäiseen alimitoitukseen liittyviä. Nivelten välyksellisyys, heilahduksenvaimentimien kunto ja tukivarsien tuennan kunto kannattaa tarkistaa.
  4. Jarrupalojen ja –levyjen lisäksi on hyvä tarkistaa etenkin takajarruletkujen eheys. Hapertuvat jarruletkut ovat katsastuksessa hylkäyssyy, sillä ne vaikuttavat suoraan ajoturvallisuuteen. Tarkista koeajolla, että seisontajarru pitää kunnolla ja tasaisesti, eivätkä käyttöjarrut puolla.
Nissan Qashqain ulkomuodot on suunnitellut Lontoossa sijaitseva Nissan Design Europe ja valmistus tapahtui Englannin Sunderlandissa.
Qashqain ulkomuodot on suunnitellut Lontoossa sijaitseva Nissan Design Europe ja valmistus tapahtui Englannin Sunderlandissa.

Nissan Qashqai | Suosittuja malliversioita 2007–2013

Bensiini

  • 1,6 Visia 2WD 5MT (114 hv)
  • 1,6 Acenta 2WD 5MT (114 hv)
  • 1,6 Tekna 2WD 5MT (114 hv)
  • 2,0 Tekna 2WD 6MT (141 hv)
  • 2,0 Tekna 4WD CVT (141 hv)
  • Qashqai +2 2,0 Acenta 4WD 6MT (141 hv)

Diesel

  • 1,5 dCi Visia 2WD 6MT (106 hv)
  • Qashqai +2 1,6 dCi DPF Stop/Start Tekna 4WD 6MT (131 hv)
  • 2,0 dCi DPF Acenta 2WD 6MT (148 hv)
  • 2,0 dCi DPF Acenta 4WD 6AT (148 hv)

Paljonko

Hinnat alkavat paljon ajettuna noin 3000 eurosta, jatkuen suunnilleen 13 000 euroon. Kymppitonnilla voi odottaa saavansa hyvässä peruskunnossa olevan Qashqain, järkevin ajetuin kilometrein ja hyvin huolletun yksilön.

Esimerkkiauto: 9 900 € (vm. 2012)

Katsastusviat

Yleisimmät Qashqain katsastusviat liittyvät etuakselistoon ja seisontajarruun. Viimeisimmän käytössä olevan katsastusvikatilaston mukaan vuosimallin 2012 Qashqain hylkäysprosentti oli tavanomainen 17,9, kun autoilla oli ajettu keskimäärin 125 000 km. Qashqai+2-mallin hylkäysprosentti on yllättäen huomattavasti korkeampi, 37,0.

Tuunaus

Yleisyydestään huolimatta ensimmäisen sukupolven Qashqai ei ole erityisen suosittu tuunauskohde. Jotakin on kuitenkin tarjolla. Astinlaudat saa noin 250 eurolla, tuulenohjaimia ja rosterisia kynnyslistoja reilusti alle satasella. Tarjolla on myös etupuskurin kromilistoja ja yleismallisia lisävalorautoja kohtuuhinnoin.

Varaosat

Qashqain varaosat ovat keskinkertaisen hintaisia, ja saatavuus myös edullisemmilla jälkimarkkinoilla hyvä. Dieselmallien kaksoismassavauhtipyörä on ainoa poikkeavan kallis osa, mutta monissa paljon ajetuissa yksilöissä se on jo vaihdettu tässä vaiheessa. Pieni ja suuri perushuolto vuorottelevat 30 000 kilometrin välein.

Kokonaisuus

1. sukupolven Qashqai tukeutuu teknisesti perinteisiin ja koeteltuihin ratkaisuihin, ja on siksi luotettavuudeltaan ehkä varmempi valinta kuin seuraava mallisukupolvi. Järkevät ylläpitokulut täydentävät hyvän kokonaispaketin, ja tarjontaa riittää kaikkiin budjetteihin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt