Tuulilasi

Opelin ja PSA:n kauppa yhä todennäköisempi – Mutta miksi GM jättäisi Euroopan?



Opelin ja PSA:n kauppa yhä todennäköisempi – Mutta miksi GM jättäisi Euroopan?

Opelin myyminen GM:ltä PSA:lle näyttää yhä todennäköisemmältä viime aikaisten uutisten valossa. Mutta miksi General Motors jättäisi samalla Euroopan automarkkinat?
Teksti Max Lange
Kuvat GM

Opelin kauppaaminen ranskalaisille olisi yksi suurimmista autoteollisuuden yrityskaupoista viime aikoina. Edes Mitsubishin siirtyminen Renault-Nissan allianssille ei ole eurooppalaisesta näkökulmasta yhtä merkittävä kauppa.

Eurooppa on yksi maailman tärkeimmistä automarkkinoista, ja jos täällä pärjää, on mitä luultavammin kilpailukykyinen myös muualla maailmassa. On kaikesta huolimatta erikoista, että GM yli 90 vuoden yhdessäolon jälkeen haluaa päästä eroon Opelista ja Euroopan markkinoista.

Automotive News Europen mukaan on kuitenkin olemassa lukuisia syitä, miksi Eurooppa ei olekaan niin houkutteleva markkina suurelle autonvalmistajalle.

Ensinnäkin Euroopassa kilpailu on kovempaa kuin millään muulla markkina-alueella maailmassa. Eurooppalaiset autonostajat ovat myös samalla kaikista vaativimpia autojensa suhteen. Esimerkiksi Aasian markkinoille tarkoitettu auto ei kelpaa sellaisenaan eurooppalaiselle ostajalle. Tästä esimerkkinä uusi Nissan Micra, joka on kehitetty varta vasten Eurooppaan edeltäjäsukupolven epäonnistuttua.

Lisäksi eurooppalainen automarkkina ei ole kasvanut viime vuosina lainkaan, eikä potentiaalista suurta kasvuakaan ole paljoa näkyvissä. Euroopan autotehtailla on myös paljon ylikapasiteettia liian monien tehtaiden muodossa. Lisäksi Euroopassa autonvalmistajien katteet ovat hyvin ohuet, koska valtaosa alueella myydyistä autoista ovat pieniä autoja, joissa on pienikokoinen moottori.

Lisäksi markkinan erikoisuutena ovat dieselautot, joiden alati tiukentuvat päästönormit vain nostavat valmistuskuluja. Eurooppalaisille suunnitellut viistoperät ovat usein myös liian pieniä autoja esimerkiksi Yhdysvaltojen ja Kiinan markkinoille, joten niitä on hankala myydä sellaisenaan muualle. Toisaalta eurooppalaiset autot ovat liian kalliita isokokoisille Brasilian ja Intian markkinoille.

Kia Europen toiminnanjohtajan Michael Colen mukaan Euroopan automarkkinat ovat myös hirvittävän monimutkaiset. 31 Euroopan maassa jokaisessa on omat säädöksensä ja verotuskäytännöt, jotka monimutkaistavat auton kauppaa.

Opel ja PSA ovat molemmat kärsineet sekä premium-merkkien rynnistyksestä pienempien autojen luokkaan että halvempien ”itä-autojen” saapumisesta markkinoille. Mercedes-Benz ja BMW möivät enemmän autoja kuin Opel viime kuussa Euroopassa. Lisäksi halpojen tuotantokustannusten maista tulevat Skoda ja Dacia voivat myydä autoja suhteessa länsimerkkejä halvemmalla.

Toisin sanoen amerikkalaisen GM:n näkökulmasta Eurooppa on liian kallis ja vaikea automarkkina, joka olisi vaatinut vielä nykyistäkin enemmän rahaa, jotta toiminta olisi saatu kannattavaksi. Suurien myyntimäärien sijaan GM haluaa keskittyä jatkossa voittojen tekemiseen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 20.2.2017