Tuulilasi

Opel Corsan uusi kone: Ecotec 1.0

4


Opel Corsan uusi kone: Ecotec 1.0

Uusi yksilitrainen bensiiniturbo on nopeahkon kokeilun perusteella yksi markkinoiden sivistyneimpiä kolmisylinterisiä.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Opel

Suuressa roolissa moottorin käytöksessä on tasapainotusakseli. Ketjukäyttöinen akseli on sijoitettu öljypohjaan.

Sylinteriryhmä ja -kansi ovat kevytmetallia. Nykytyylin mukaan pakosarja on integroitu sylinterikanteen, ja pakokaasuahdin on hyvin kompakti. Kokonaisen moottorin painonsäästö aiempiin 1,6-litraisiin vapaasti hengittäviin koneisiin verrattuna on sinällään tuntuva 10 prosenttia.

Bensiinin annostelu on toteutettu suorasuihkutuksella. Venttiilien ajoitus on jatkuvasti muuttuvaa tyyppiä.

Nokka-akseleita on kaksi, ja niitä käytetään ketjulla. Venttiileitä on neljä per sylinteri. Sylinterin strategiset mitat ovat 74,0/77,4 mm (poraus/iskunpituus) ja puristussuhde 10,5:1.

1.0 Ecotec Direct Injection Turbo on ensimmäinen modulaarisen kolmi- ja nelisylinteristen pienten moottoreiden perheen edustaja. 

Lue myös:

Lue Opel Corsan ensikoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 15/2014.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Julkaistu: 22.11.2014