Tuulilasi

Opel Corsan uusi kone: Ecotec 1.0


Uusi yksilitrainen bensiiniturbo on nopeahkon kokeilun perusteella yksi markkinoiden sivistyneimpiä kolmisylinterisiä.
Kuvat Opel

Suuressa roolissa moottorin käytöksessä on tasapainotusakseli. Ketjukäyttöinen akseli on sijoitettu öljypohjaan.

Sylinteriryhmä ja -kansi ovat kevytmetallia. Nykytyylin mukaan pakosarja on integroitu sylinterikanteen, ja pakokaasuahdin on hyvin kompakti. Kokonaisen moottorin painonsäästö aiempiin 1,6-litraisiin vapaasti hengittäviin koneisiin verrattuna on sinällään tuntuva 10 prosenttia.

Bensiinin annostelu on toteutettu suorasuihkutuksella. Venttiilien ajoitus on jatkuvasti muuttuvaa tyyppiä.

Nokka-akseleita on kaksi, ja niitä käytetään ketjulla. Venttiileitä on neljä per sylinteri. Sylinterin strategiset mitat ovat 74,0/77,4 mm (poraus/iskunpituus) ja puristussuhde 10,5:1.

1.0 Ecotec Direct Injection Turbo on ensimmäinen modulaarisen kolmi- ja nelisylinteristen pienten moottoreiden perheen edustaja. 

Lue myös:

Lue Opel Corsan ensikoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 15/2014.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Julkaistu: 22.11.2014