
Opel apinoi Citroenia tällä nelipyöräisellä kulkineella
Opel on tehnyt kuluneen vuosikymmenen aikana ennenkin pieniä autoja kuten Karl ja Adam. Ne ovat kooltaan jopa Corsaa pienempiä. Nyt Opel menee vielä pidemmälle, kun se on esitellyt täyssähköisen todella pienen Opel Rocks-e:n.
Adam ja Karl ovat enää muistoja, sillä kummatkin hyllytettiin vuonna 2019, eikä näistä autoista toisen sukupolven versioita enää nähty.

Itse asiassa Rocks-e ei ole teknisesti ottaen uusi auto, sillä se on lähes identtinen Citroen Amin kanssa. Se luokitellaankin auton sijaan kevyeksi nelipyöräksi eli sähköskootteriautoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että sen paino akut pois lukien saa olla korkeintaan 425 kiloa. Akusto onkin hyvin pieni 5,5 kWh, toimintamatkaa löytyy 75 kilometriä, joten kyse on lyhyiden matkojen kaupunkikulkupelistä. Kotipistokkeella akut saa täyteen kolmessa ja puolessa tunnissa.

Kaksipaikkaisen auton ovet aukeavat eri suuntiin, kuten Citroen Amissakin. Siinä on Opelin Vizor-keula. Sisätilatkin ovat Amin kanssa identtiset, joten oikeastaan juuri muu kuin merkki keulalla ei ole varsinaisesti uutta.
Vain 2,41-metrinen kulkine löytää sähkömoottoristaan ”peräti” 8 hevosvoimaa ja sen huippunopeus on 45 km/h. Euroopassa Rocks-e:tä saa ajaa, kunhan on täyttänyt 15 vuotta.

Saksassa auto tulee myyntiin syksyllä, muualle Eurooppaan ensi vuonna. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta varsin pätevän vertailukohdan antaa se, että Citroen Ami maksaa Ranskassa 6900 euroa ennen sähköautotukea.

Suomeen se ei ole ainakaan vielä saapunut, mutta Citroen on tarjonnut suomalaisille koeajoja ja Ami, miksi ei siis Rocks-e:kin saatavat hyvinkin tulla myös meidän markkinoillemme.