Tuulilasi

Opel "Adam’s Family" – Kadettin ja Adamin tarina

Opel "Adam’s Family" – Kadettin ja Adamin tarina

39 vuotta vanhassa Opel Kadettissa ja paljon tuoreemmassa Adamissa on yllättävän paljon samaa.
Teksti AMS, Sebastian Renz
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert
Mainos

Opel tarvitsi vuonna 1975 nopeasti vastauksen VW Golfin heittämään haasteeseen ja kehitti Kadett Cityn. Vuonna 2013 merkki tarvitsi vihdoinkin Minin haastajan ja keksi siksi Adamin. Tämä on pieni tarina siitä, mitä tapahtuu, kun historia toistaa itseään.

Retkemme historian syövereihin vie meidät vuoteen 1974, jolloin VW Golf tuli markkinoille ja kaikki muuttui Kadettin osalta. Kadett oli haastanut Kuplan vuodesta 1962 lähtien, ja vuonna 1973 myyntiin tullut kolmannen sukupolven malli oli jälleen takavetoinen ja porrasperäinen.

Sitä sai sedanina, coupéna ja avomallina. Kadettit vaikuttivat kuitenkin vanhanaikaisilta, kun Golf vakiinnutti poikittaismoottorin ja etuvedon lopullisesti kompaktiluokassa. Opel kaipasi nopeasti vastausta VW:n heittämään haasteeseen.

Golfin etuihin kuuluivat myös iso takaluukun kansi ja kaadettava takapenkin selkänoja. Opelin johto päätti, että ne molemmat täytyy saada myös Kadettiin. Merkin suunnittelijat lyhensivät porrasperäistä Kadettia 23 sentillä ja ruuvasivat Caravan-farmarimallin kompaktimman kokoisen taka-akselin auton alle, jotta kardaaniakselin ja tasauspyörästön päälle jäi vielä tilaa varapyörälle ja bensatankille.

Koska tavaratilasta tuli tämän vuoksi varsin pieni, takapenkkiä siirrettiin vähän eteenpäin. Penkki oli sentään kaadettavaa mallia, ja siihen sai sporttisen näköisen ruutuverhoilun. Auton peräpäähän laitettiin iso takaluukun kansi, ja City oli valmis.

Se haaastoi Golfin jo syksyllä 1975, ja kaiken kaikkiaan Cityjä valmistettiin 263 090 kappaletta. Määrä tuntuu suurelta kunnes kuulee, että VW teki pelkästään vuonna 1976 tuplasti enemmän Golfeja, eli 528 872 yksilöä. Cityn myynti lopetettiin Saksassa vuonna 1981, mutta auton ura ei päättynyt vielä tähän. Sitä myytiin vuoteen 1987 asti Amerikassa GM:n merkeistä Chevroletina ja Pontiacina.

Starttimoottori ravistaa vuodelta 1975 olevan Kermitin vihreän Citymme henkiin. 1,2-litraisen neloskoneen tyhjäkäynti kuulostaa pirteältä, ja ykkösvaihde napsahtaa helposti päälle. Cityn perä kohoaa liikkeelle lähdettäessä, ja sitten auto starttaa puhisten matkaan. Moottori kiertää herkän tuntuisesti. Se kehitettiin A-Kadettia varten, ja kone pysyi valmistuksessa vuoteen 1993 asti.

Moottori on niin luotettava, että monet imperiumit luhistuvat sitä ennen. 1200-kuutioinen kone on vienyt tätä Cityä vasta 103 000 kilometrin verran 39 vuodessa. Takavetoisen Kadettin perää ei saa irtoamaan millään tällä moottorilla, mutta auto kääntyy pirteästi mutkiin, ja sen ohjaus tuntuu tarkalta. Sitten City pysähtyy Adamin viereen.

Miljoonia mahdollisuuksia

Tämä pieni Adam on suurin Opel vuosikausiin ja monien mielestä merkin paras malli. Adam syntyi Cityn tavoin suuremman mallin pohjalta vastauksena muiden heittämään haasteeseen. Se jättää kuitenkin Corsan tätimäisyyden taakseen.

Adam on kaiken lifestyle-henkisyytensä ja satojentuhansien yksilöintimahdollisuuksiensa lisäksi tosi hyvä auto. Siihen tarvitaan vielä nykyäänkin muuta kuin LED-valoilla tehty sisäkaton tähtitaivas tai modernit infotainment-laitteet.

Adamissa on nimittäin myös mukavat penkit, yksinkertainen käytettävyys, pätevä alusta ja pirteät moottorit. Tiheästi välitetty viisivaihteinen laatikko auttaa paikkaamaan neloskoneen vääntövajetta. Niinpä Adam lähtee energisesti liikkeelle, ja se kääntyy terävästi maanteiden mutkiin.

Auto on myös kaupungissa ketterä ohjaustehostuksen kevyen City-asennon ansiosta, ja Adam vekslaa itsensä rohkeasti ja itsenäisesti ahtaisiin parkkiruutuihin. Tästä huolimatta se vaalii myös Opelin perinteisiä arvoja, eli Adam on turvallinen ajaa, tukevasti tehty ja taloudellinen.

Kadett C City oli reaktio Golfiin ja hätäratkaisu. Sen avulla saatiin voitettua aikaa, kunnes myöskin poikittaismoottorilla ja etuvedolla varustettu Kadett D tuli markkinoille viisi vuotta myöhemmin. Monien mielestä näiden viiden vuoden kiinni kuromisessa meni vuoteen 2013 asti.

Silloin myyntiin saatiin Adam, joka symboloi vahvuutta, luomisvoimaa ja merkin selviytymishalua. Minin kilpailijaksi asemoitu Adam toimii Opelin uuden ajan alkuna. Se on auto, jota ei hankita tarpeesta, vaan halusta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 12.7.2014