
Pian on autot kovilla - vaikeaa kelirikkoa luvassa lähes koko maahan
Syksyn ja alkutalven runsaat vesisateet sekä kylmä keskitalvi aiheuttavat tieverkolle vaikean kelirikkokevään.
”Vesimäärät olivat alkutalvesta jo monilla teillä suuria, ja koska tänä talvena lunta on ollut koko maassa, vettä tulee riittämään kevään sulamisvaiheessa”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Onkin ennustettavissa, että sorateillä pintakelirikon lisäksi tulee runkokelirikkoa, joka aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.
Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien tuleekin sopeuttaa ajonopeus kelirikon edellyttämälle tasolle.
Sorateille luvassa painorajoituksia
Kelirikon vakavuus riippuu kuitenkin suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset pitävät uhkaavan kelirikon kurissa.
Länsirannikolla päästäneen normaalilla tai keskivaikealla kelirikolla. Sen sijaan Suomen keskiosissa on eniten runkokelirikolle alttiita teitä, sillä siellä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon.
”Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Myös pintakelirikkokaudesta tullee yhtä ongelmallinen kuin runkokelirikkokaudesta. Tämä johtuu siitä, etteivät tierungot sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin”, Pirinen sanoo.
Koko maassa on ollut päällysteiden kannalta hyvä, perinteinen talvi. Ikääntyneet päällysteet etenkin vähäliikenteisillä teillä voivat kuitenkin paikoin reikiintyä.
”On todennäköistä, että soratiestölle joudutaan asettamaan painorajoituksia”, Pirinen toteaa.
(Kuva: Jussi Helttunen, Väylä)