
Itäeurooppalaista naisihannetta jäljittelevä itsetietoinen bimboilu on muodissa
Influenssereiden kohdalla ensimmäiset singlet saavat bileet aikaan, ja poptähteys näyttää poptähteydeltä, kirjoittaa Iida Sofia Hirvonen kolumnissaan.
Kun Salatuista elämistä tutun Olga Heikkalan artistiuraa lanseerattiin, esikoissinglen julkaisu toimi ikään kuin viimeisenä silauksena. Vähintään yhtä tärkeää oli sitä ennen brändätä OLGA uudeksi kuumaksi poptähdeksi kasvattamalla kymmenien tuhansien yleisö Tiktokissa ja esittelemällä huolella stailattuja asukokonaisuuksia maistiaispätkän soidessa. Julkaista valokuvia limusiinitaksimatkalta ja reissusta Emma-gaalaan Natalia Kallion sekä biisin kirjoitustiimistä löytyvän Alma-Sofia Miettisen kanssa. Miettisen Cyber Recordings on myös singlen julkaisija.
viidentoista sekunnin teaser-klippi oli kuin täsmäsuunnattu tuote tietynlaiseen tunnelmaan. Erot, syntymäpäivät, vuodenajan vaihtumiset, työsopimuksen loppuminen näyttäytyvät kaikki mahdollisuuksina henkilökohtaisen elämän uuteen aikakauteen ja uuden minän tuotteistamiseen.
OLGAN Uus Bitch edustaa hömppähyperpoppia, jonka soundeissa kuuluu 2000-luvun eurotrance ja ”tiktok-tekno”, genre, jota ei välttämättä usein mainita kehuna. Itäeurooppalaista naisihannetta jäljittelevä itsetietoinen bimboilu on muodissa, mistä kertoo vaikka UMK-juontaja Pilvi Hämäläisen Mon Cheri -iskelmädiskon valtaisa striimaussuosio ja täyteaineiden suosion kasvu parikymppisten keskuudessa.
”Ulkonäköpaineet ja tuhoutuvat dopamiinireseptorit huolettavat nuoriakin.”
tiktok-maine, raha ja isot levy-yhtiöt ovat kuitenkin hankala yhtälö. Maaliskuussa Tiktokista poistuivat Universalin julkaisut, joihin kuuluu Taylor Swiftin ja Beyoncén kaltaisia megatähtiä. Syynä oli se, ettei Universal hyväksynyt Tiktokin pieniä rojalteja. Kun biisi päätyy meemin taustamusiikiksi, sillä on riski jäädä meemiin ilman, että biisin tekijä tai julkaisija hyötyisi sitoutumisesta.
Kyllästymistä alustaan ja kyynistymistä sen tarjoamia menestysmahdollisuuksia kohtaan on ilmassa. Ulkonäköpaineet ja tuhoutuvat dopamiinireseptorit huolettavat nuoriakin, ja nyt alustan nopeimmin kasvava uusi käyttäjäryhmä ainakin Yhdysvalloissa on yli 30-vuotiaat. Teknologiatoimittaja Cory Doctorow on kirjoittanut, että Tiktok on jopa lopullisen alustarappion partaalla.
universalin musiikin poistumisesta Tiktokista uutisoitiin yhdysvaltalaisissa medioissa alkuun jopa alustan ”vaikenemisen päivänä”. Viikkojen kuluttua sovelluksen avaava käyttäjä kuitenkaan tuskin huomaa muutosta. Tiktokissa soivat jo uudet biisit, kuten Uus bitch. Alusta näyttää pärjäävän vallan mainiosti ilman maailman isoimman levy-yhtiön katalogia.
Poistetut viraalihitit kiertävät käyttäjien keskuudessa nopeutettuina pikkuoravaklippeinä, cover-versioina, livevetoina tai jopa artistien itsensä jakamina bootlegeina.
Viraalisuosion arvo on ristiriitainen: huomion kalastelu ja aggressiivinen somebrändäys voi tuoda pyrkyri-influensserin maineen, mutta ilman sisällöntuotantoa aloittelevan artistin on vaikea edistää uraansa. Tuskin edes niillä, joilla on vakiintunut ja vaikutusvaltainen asema, on etuoikeus kieltäytyä somemarkkinointiin osallistumisesta.
”Kuinka paljon glamouria on olemassa somealustojen ulkopuolella, sillä ei ole väliä.”
ja jos uudet nimet hallitsevat brändäyksen sekä hustlauksen taidon, heillä ei ole mitään hävittävää. Joskus kauan sitten supertähdet välttelivät taksista noustessaan paparazzeja, nyt julkkikseksi haluavat ottavat itsestään kännykällä paparazzi-henkisiä kuvia ja kutsuvat itseään ikoneiksi, kunnes muutkin tekevät niin.
Glamour-elämä it girl -bileineen, aurinkolasiselfieineen ja parrasvaloineen on influenssereiden performanssi. Kuinka paljon glamouria on olemassa somealustojen ulkopuolella, sillä ei ole väliä.
OLGAN kohdalla resepti on toiminut, sillä julkaisun jälkeisellä viikolla Uus bitch on noussut Suomen Spotify-listalla seitsemänneksi ja YleX:n viikon biisiksi.
Influenssereiden kohdalla ensimmäiset singlet saavat bileet aikaan, ja poptähteys näyttää poptähteydeltä. Jos tulevat biisit eivät toteuta esikoisen menestyslupausta, aina voi palata maitojunalla Tiktokiin myymään kosmetiikkatuotteita.
OLGA: Uus Bitch (Cyber recordings)