Tuulilasi

Nyt on high-techiä – BMW 7-sarja uudistui ja kasvoi

1


Nyt on high-techiä – BMW 7-sarja uudistui ja kasvoi

BMW on julkistanut kuudennen sukupolven 7-sarjan, joka on kauttaaltaan uusi auto. Se on kasvanut kooltaan, ja samalla varusteiden määrä on kasvanut uusiin sfääreihin.
Teksti Max Lange
Kuvat BMW

Uusittu 7-sarja tuo mukanaan paljon ominaisuuksia, jotka nähdään ensi kertaa BMW:ssä. Auto antaa myös vahvaa osviittaa siitä, minkälainen tuleva 5-sarja tulee olemaan.

Seiskan uudistuksen tärkeimpiä kulmakiviä on auton huomattava kasvu, mutta kuitenkin 130 kilon kevennys edeltäjään nähden. Painonsäästö selittyy mm. runsaalla hiilikuituvahvisteisen muovin käytöllä (CFRP) monissa kohdin koria. Lisäksi autossa käytetään paljon alumiinia.

BMW:n ulkoisessa uudistuksissa on menty melko konservatiivisella linjalla. Esimerkiksi kylkilinja on hyvin samantapainen kuin edeltäjässään. 2000-luvun alun 7-sarjasta (Bangle) on pysytty kaukana.

Seiskaa tarjotaan kahdella eri akselivälillä, joiden koodinimet ovat G11 (lyhyt) ja G12 (pitkä). Lyhyt malli on 5 098 mm ja pidempi malli 5 238 mm pitkä. Auton kokonaispituus on kasvanut edeltäjäänsä 19 mm, myös korkeutta on tullut lisää. Leveys on tosin pysynyt ennallaan.

Jos kohta ulkoiset uudistukset ovat maltillisia, samaa vois myös sanoa sisustasta. Ohjaamossa on tuttuja BMW-elementtejä ja katkaisijat ovat omilla tutuilla paikoillaan. Metallisia katkaisimia on tosi tullut huomattavasti enemmän ohjaamon kuin ennen – myös ratti on uusittu.

Tärkein uudistus sisällä on iDrive-järjestelmän uusi versio. Perinteisen pyörylän lisäksi nyt tarjolla on myös kosketus- ja eleohjausta. High-techiä edustavat mm. puhelimen langaton latausmahdollisuus ja auton mukana tuleva Samsungin tabletti, jolla voi ohjata auton eri toimintoja.

Mielenkiintoinen toiminto on myös etäparkkeeraus, jonka turvin auto osaa pysäköidä itsensä autotalliin ja sieltä ulos.

BMW 7-sarjan volyymimalliksi arvioidaan 730d-mallia, jossa on kolmilitrainen turboahdettu suora kuutoskone. Tehoa kyseinen pata tuottaa 265 hv ja 620 Nm vääntöä.

Mielenkiintoinen uutuus on myös pistokehybridi 740e, jossa on kaksilitrainen bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin. Järjestelmän yhteisteho on 326 hv ja vääntöä se tuottaa hulppeat 650 Nm. Kulutuslukemat jäävät 2,1 litraan / 100 km.

7-sarja esitellään suurelle yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä ja rantautunee Suomeen vuoden loppupuolella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 11.6.2015