Nuori Vilho Aatola: tähtäin moottoriurheilun huipulla – "Kuivankelin renkaat. Sadekeli ja sitten katsotaan kuka osaa ajaa"
Suomi on moottoriurheilukansaa ja se tuntee useamman menestyneen kilpakuljettajan. Tulevaisuudessa nimi Vilho Aatola voi olla seuraava, joka nousee tähän joukkoon. Hän tavoittelee Formula 1:n sijaan tulevaisuutta IndyCar-sarjassa.
Menneenä lauantaina Vilho Aatola sai peruskoulunsa päätökseen. Keskiarvo papereissa on komea 9,1, vaikka poissaoloja kertyi 300 tuntia ajamisen takia. 16-vuotias Aatola kilpailee USF Juniors -sarjassa historian ensimmäisenä suomalaisena. Kyseessä on Amerikan formulapyramidin neljänneksi korkein taso. Suomalaisille tutumpi termi on F4-sarja.
Perheessä tehtiin 2024 päätös lähteä tavoittelemaan kilpakuljettajan ammattia – mutta suomalaisittain täysin poikkeuksellista reittiä. Rakkaus lajia kohtaan oli syntynyt yhdeksänvuotiaana heti ensimmäisellä kerralla, kun turkulainen pääsi karting-auton rattiin.
– Vaatii, että sydän on mukana. Eihän tämä perustu järkeen millään lailla, vaan pitää ehkä vähän hullu olla, isä Tommi Aatola naurahtaa.
”Ei sentään historian ensimmäisenä suomalaisena, sillä mentori Tero Palmroth ehti ensin.”
Isä kiertää pojan kanssa kaikki kilpailut paikan päällä. Aiemmin hän toimi Vilholle myös mekaanikkona. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, nähdään Aatola lähitulevaisuudessa maailman suurimmassa autokilpailussa. Ei sentään historian ensimmäisenä suomalaisena, sillä mentori Tero Palmroth ehti ensin. Palmroth oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa suomalaiskuljettaja IndyCar -sarjassa. Vaan Aatolan matkalla on vielä monta muuttujaa.
Aatolan uraa on edistänyt Indy Junior Academy, jonka taustalla juuri Palmroth on. Hän perusti akatemian etsiäkseen ja auttaakseen suomalaiskuljettajia Pohjois-Amerikan formulapolulle.
– Haimme akatemiaan viime vuonna. Olin aluksi varasijalla, mutta kun yksi valituista vetäytyi, pääsin ajamaan testejä ja talvisarjaa, Vilho Aatola kertoo, miten yhteistyö alkoi.
”Toisena kisaviikonloppuna sitten rävähti, kun Vilho Aatola nousi ensi kertaa palkintokorokkeelle ollen toinen.”
Aatola on tehnyt vaikutuksen heti alusta alkaen ajotaidoillaan. Jotain suomalaista siinä on, kun teot radalla ovat isommassa osassa kuin puheet radan ulkopuolella. Ensimmäinen kisaviikonloppu ja kolmas lähtö – sijoitus neljäs. Toisena kisaviikonloppuna sitten rävähti, kun Vilho Aatola nousi ensi kertaa palkintokorokkeelle ollen toinen. Hymy oli nuorukaisella herkässä, kuten kuuluukin.
– Olihan se ihan mukavaa, Vilho hymyilee.
Aatola solmi maaliskuussa ajosopimuksen DEForce Racingin kanssa, mutta sopimus koski kuitenkin vain kauden kahta ensimmäistä kilpailutapahtumaa, eli kuutta kilpailua. Rahoitus saatiin järjestymään vielä kolmanteen kisaviikonloppuun, joka on edessä tulevana viikonloppuna. Sen jälkeen tulevaisuus on täysin auki siitä huolimatta, että nuori kuljettaja on tilanteessa, jossa hän aidosti taistelee jopa mestaruudesta olemalla viidentenä tällä hetkellä taulukossa.
”Kisaviikonloppu euroina hiipii kaikkinensa yli 25 tuhannen euron. Kaikkiaan kauden aikana ajetaan kuusitoista osakilpailua.”
Tässä vaiheessa kuvaan on astunut moottoriurheilun raaka puoli. Talous.
– Totta kai tässä on paineita ja asia mietityttää talouden puolesta, mutta perheenä on tehty kaikki mikä on voitu, ja nyt se ei ole enää pelkästään meistä kiinni, isä sanoo.
Aatolan perheessä pojan eteen ollaan valmiita uhraamaan paljon, mutta ei sentään kaikkea.
Samaa filosofiaa myös Palmrothin akatemia noudattaa. Tavoitteellisesti, mutta järkevästi halutaan rakentaa uraa, eikä lähteä uhkarohkeiden taloudellisten riskien kautta kokeilemaan. Ohessa koulut hoidetaan huolella.
Yhteinen tahtotila kauden jatkamisesta on sekä tallilla että Aatolalla. Yksi kausi maksaa noin puoli miljoonaa euroa. Kisaviikonloppu euroina hiipii kaikkinensa yli 25 tuhannen euron. Kaikkiaan kauden aikana ajetaan kuusitoista osakilpailua.
– Enää ei tarvitse miettiä päästäänkö vauhtiin, kun on nähty, että voitosta voidaan ajaa. Ja talli todellakin toivoo, että voidaan jatkaa. Rahoituspuoli on se, joka pitää saada järjestymään, isä jatkaa.
”Aika näyttää, miten tässä tarinassa tulee lopulta käymään, mutta varmaa on, että ajotaidoista homma ei jää kiinni.”
Vilho Aatola toteaa, että tulevaisuuden tavoitteena on ajaa vielä jonain päivänä IndyCar-sarjassa. Eikä nuori turkulainen ole moksiskaan siitä, että tällä hetkellä tämän kauden jatkuminen rahoituksen osalta on vielä auki. Tuntuu uskomattomalta, että nuori Vilho-poika pystyy keskittymään nimenomaan ajamiseen, vaikka härdelli ympärillä ja etenkin Amerikan maalla kisaviikonloppuina on melkoinen.
– Tällä hetkellä mennään kädestä suuhun rahoituksen osalta. Samalla rakennetaan kuitenkin ensi kautta jo vahvasti ja siihen on tehty paljon taustatöitä, isä avaa tämän hetken tilannetta.
Nuori Vilho ei pidä itsestään meteliä. Vastaa, kun kysytään, mutta olihan se kysyttävä lempikelistä kisailla. Vastauksessa on kursailematonta suomalaista moottoriurheiluperinnettä.
– Kuivankelin renkaat. Sadekeli ja sitten katsotaan kuka osaa ajaa, Vilhola heittää, pieni nuoren miehen virne kasvoillaan.
Aika näyttää, miten tässä tarinassa tulee lopulta käymään, mutta varmaa on, että ajotaidoista homma ei jää kiinni.