Tuulilasi

NEDC vs. WLTP: pikkuturbot suurimpia häviäjiä

12


NEDC vs. WLTP: pikkuturbot suurimpia häviäjiä

Autoteollisuuden konsulttifirma PA:n raportin mukaan uusi WLTP-mittaussykli tulee suosimaan aivan erilaisia moottori- ja voimalinjatekniikoita, mihin on aiemmin totuttu.
Teksti Max Lange
Kuvat DUH

Syyskuun alussa 2017 käyttöönotettu WLTP-mittaussykli korvasi aiemman NEDC-syklin, koska autojen kulutus- ja päästömittausten halutaan paremmin vastaavan todellisia kulutuslukemia. WLTP-testi kuormittaa autoja eri tavalla kuin vanha NEDC-testi.

WLTP:ssä testin aikana auto seisoo vähemmän paikallaan kuin NEDC:ssä. Lisäksi kiihdytyksiä ja jarrutuksia on uudessa testissä huomattavasti aiempaa enemmän. Vanhassa NEDC:ssä oli pitkä tasakaasulla ajettava osuus, joka suosi erityisesti pienellä iskutilavuudella varustettuja turbomoottoreita. Lisäksi pitkät seisonta-ajat tarkoittivat, että start-stop-järjestelmällä saavutettiin suuria hyötyjä.

Kuvankaappaus: PA Consulting

Seuraavassa taulukossa kerrotaan WLTP-syklin suurimmat voittajat ja häviäjät moottori- ja voimalinjatekniikoissa.

Kuvankaappaus: PA Cosulting

Mielenkiintoista on, että pienellä iskutilavuudella varustetut turbomoottorit kärsivät eritoten uudesta syklistä. Kovalla kohinalla viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tuodut turbomoottorit ovat osoittautuneet Tuulilasinkin testeissä erittäin miellyttäviksi ajaa, mutta todelliset kulutuslukemat ovat olleet kaukana ilmoitetuista.

Mazda on tyypilliseen japanilaiseen tapaan ollut jäärä, eikä ole lähtenyt mukaan downsizing-villitykseen muiden autonvalmistajien tapaan. Mazda tarjoaa edelleen isolla iskutilavuudella varustettuja ahtamattomia bensiinikoneita, jotka sopivat vahvuuksiltaan uuteen WLTP-sykliin. Erityisesti kiihdytystilanteissa ahtamaton bensiinimoottori syö vähemmän polttoainetta kuin ahdettu turbomoottori.

WLTP-sykli näyttäisi myös PA:n raportin mukaan suosivan erilaisia hybridimalleja, oli se sitten perinteinen Priuksen kaltainen hybridi, lataushybridi tai 48-volttinen kevythybridi. Modernit kaksoiskytkin- ja automaattivaihteistot olivat suosiollisia aiemmassa testissä, mutta nyt jatkossa manuaalilla saattaa myös olla mahdollisuuksia.

WLTP:n mukana ajassa mennään eräällä lailla taaksepäin. Autonvalmistajat ovatkin jo hetken puhuneet ”downsizingin” sijaan ”rightsizingista”, eli moottorien iskutilavuuksien keinotekoisen pienentämisen sijaan auton keulalle laitetaan juuri optimaalisen kokoisen moottori, jonka kulutus on siinä autoluokassa mahdollisimman alhainen.

On mielenkiintoista nähdä, peilautuvatko WLTP-syklin aiheuttamat muutokset autoihin, joita Euroopassa tulevina vuosina myydään. VW on jo tehnyt muutoksia tuomalla vanhan 1,4-litraisen TSI-moottorin tilalle uuden 1,5-litraisen TSI-moottorin. Paperilla moottoreiden arvot ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta käytännön ajossa uuden ja isomman koneen kulutus pitäisi olla huomattavasti vanhaa moottoria alhaisempi.

Lähde: PA Consulting

Julkaistu: 27.9.2017