
Kotona tytöt saavan läksytyksen hävyttömistä peleistään. Vanhemmat ovat poissa, joten kasvatus jää isoäidin ja sedän vastuulle. Mummo jakaa selkäsaunat ikäjärjestyksessä, setä alkaa pykätä talon ympärille kaltereita. Tänä kesänä siskoksista koulitaan kunnon vaimoja.
”Vaikka en ole kokenut näitä asioita itse, Turkissa asuvana tiedän, kuinka vaikeaa täällä voi olla”, Elit Iscan sanoo. Hän näyttelee siskoksista keskimmäistä pieneen turkkilaiseen kylään sijoittuvassa elokuvassa Mustang. Elokuva käsittelee sitä, millaisia vaihtoehtoja nuorilla naisilla on konservatiivisessa ja patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Samalla se kuvaa seksuaalisen heräämisen haparoivia ensiaskelia.
Istanbulissa asuvan 22-vuotiaan Iscanin mukaan (mies)poliitikot puhuvat jatkuvasti siitä, mitä naisten pitäisi ja ei pitäisi tehdä. Hän tulee itse vapaamielisestä perheestä, joka on aina tukenut häntä valinnoissaan.
Rooliaan varten turkkilais-ranskalainen ohjaaja Deniz Gamze Ergüven pyysi Iscania katsomaan kaksi elokuvaa, Jean-Luc Godardin Elää elämäänsä ja Ingmar Bergmanin Kesä Monikan kanssa. Kummassakin nainen kieltäytyy kotivaimon roolista ja haluaa olla vapaa.
Iscan sanoo olleensa aina kiinnostu-nut sukupuoleen liittyvistä kysymyksistä. Siksi Mustang, jonka hahmot tarttuvat toimeen alistumisen sijaan, viehätti häntä suuresti. Eceä ja muita sisaruksia ei kuvata uhreina vaan toimijoina.
Turkissa Mustangin vastaanotto jakau-tui kahtia: osa rakasti, osa vihasi.
”Monet naiset kiittivät elokuvasta. Jotkut taas moittivat meitä siitä, miten esitämme Turkin.”
Iscanin mielestä Mustangin kaltaiset elokuvat voivat muuttaa maailmaa, mutta vain, jos niitä käydään katsomassa. Turkissa uutiset ovat täynnä ikäviä asioita, joten teatteriin mennään ennemmin katsomaan helppoa komediaa. Mustang pyöri teattereissa vain kuukauden.
”Onneksi saimme sentään häirittyä tiettyjä ihmisiä. Sekin on vaikuttamista.”
Muualla vastaanotto oli myönteisempi. Tammikuussa Mustang vahvistettiin Ranskan Oscar-ehdokkaaksi.
Työskentely Ergüvenin kanssa vakuut-ti Iscanin siitä, että elokuva on hänelle oikea paikka.
”Tärkeintä on päästä mukaan hyviin elokuviin.” ■