
Näistä syistä ihmiset haluavat vaihtaa autoa
Nykyisen auton huonokuntoisuus sekä käyttömukavuutta ja turvallisuutta tuovien ominaisuuksien puute ovat suurimmat syyt sille, että suomalainen haluaa laittaa menopelin vaihtoon. Asia käy ilmi Kamuxin teettämästä, yli tuhannen vastaajan Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksesta.
Auton vaihto on suomalaisilla mielen päällä, kertoo Kamuxin tuorein Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Vain 18 prosenttia yli tuhannesta vastaajasta ilmoittaa, ettei ole halukas vaihtamaan autoaan tällä hetkellä, eli useampi kuin kahdeksan kymmenestä ainakin harkitsee auton vaihtamista.
Vaihdosta saa harkitsemaan useampi syy: nykyisen auton huono kunto (21 %), parempien käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistävien ominaisuuksien kaipuu (21 %) sekä nykyisen auton ylläpidon kalleus (19 %). Vastaajista 18 prosenttia lisäksi ilmoittaa syyksi puhtaasti vaihtelunhalun. Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon.

”Vastauksissa näkyy selkeästi suomalaisen autokannan ikääntyneisyys. Mitä vanhemmalla kiesillä ajaa ja mitä enemmän markkinoille tulee uudemmalla teknologialla varustettuja autoja kilpailukykyiseen hankintahintaan, sitä enemmän alkaa punnita päivitetymmän vaihtoehdon hyviä puolia. Käytännöllisyys on kuitenkin vain yksi autohaaveita ohjaava asia. Lähes viidesosalle on tärkeintä vaihtelu itsessään, siis auton hankkimisesta syntyvä mielihyvä”, kertoo Kamuxin Suomen aluepäällikkö Jani Saarinen.
Se, että niinkin pieni määrä kuin alle viidesosa vastaajista ei edes harkitse autonsa vaihtamista, ei tule Saariselle yllätyksenä.
”Pandemia-ajan sivuvaikutus autokaupoilla tuntuu olevan, että ihmisillä on käsissään aiempaa enemmän aikaa ja tavallisten virikkeiden puuttuessa mieli tykkää antautua haaveiluun. Siinä moni saattaa alkaa pohtia, josko ylimääräisen käteen jäävän rahan voisi sijoittaa nykyistä parempaan autoon, jolla on entistä kätevämpi taittaa matkoja aikana, jolloin lähikontaktit pyritään pitämään minimissään”, Saarinen arvioi.
Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.