Eeva

Naiset unohtuvat, kun isänmaa kutsuu



Naiset unohtuvat, kun isänmaa kutsuu

Näytelmä on paitsi tuhti katsaus Suomen historiaan myös vahva kuvaus marsalkasta.
Teksti Riitta Nykänen

Asko Sarkola on elementissään marsalkka Mannerheimina. Kuva Tapio Vanhatalo.

Heti ensimmäiseksi joukko punaisia teloitetaan julmasti kartanonherra Hjalmar Linderin maille. Kari Heiskasen ohjaama Mannerheim ja saksalainen suudelma sukeltaa suoraan asiaan, ja sama tahti jatkuu koko näytelmän ajan.

Selväksi tulee, miten merkittävä rooli Mannerheimilla oli sekä Suomen itsenäisyyden alussa että toisen maailmansodan melskeissä. Merkitystä alleviivaavat taustalla välähtävät valokuvat ja dokumentit, jotka tulevat tarpeeseen katsojan muistin virkistämiseksi.

Näytelmä on paitsi tuhti katsaus Suomen historiaan myös vahva kuvaus marsalkasta. Asko Sarkola on kuin syntynyt Mannerheimiksi. Hän luo kokonaisen kuvan suurmiehestä myös naistenmiehenä ja kosmopoliittina. Nämä piirteet jäävät kuitenkin taustalle, kun isänmaa kutsuu.

Mannerheim ja saksalainen suudelma Helsingin Kaupunginteatterissa. Arvio löytyy myös Eevan numerosta 12/2017.

Julkaistu: 22.11.2017