Tuulilasi

Näin syntyivät Skodan uudet edistykselliset ajovalot

Näin syntyivät Skodan uudet edistykselliset ajovalot
Uudella Enyaq iV -mallilla Škoda ottaa pitkän askeleen sähköllä liikkumiseen aikakauteen. Škodan ensimmäisen täyssähkö-katumaasturin valojen maailmassa teknisesti edistykselliset Matrix LED -ajovalot yhdistyvät auton muotoiluun.

Škodan ulkopuolen valojen pääsuunnittelija Petr Nevřela kertoo haastattelussa uusien ajovalojen piirteistä.

Enyaq iV on Škodan ensimmäinen sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan (MEB) pohjautuva auto. Miten sen ajovalojen muotoilu on muuttunut aiempiin automalleihin verrattuna?

Petr Nevřela: Škodan nykyisen muotokielen piirteet olemme jo ottaneet mukaan Scala- ja Kamiq-mallien sekä uuden neljännen sukupolven Octavia-mallin ajovaloissa. Kaikissa näissä viimeisen puolentoista vuoden aikana esitellyissä automalleissa ajovaloyksiköt ovat aiempia matalammat, mikä luo dynaamisen vaikutelman. Kamiq-mallissa säväyttävät lisäksi ajovalojen yläpuolelle sijoitetut päivävalot. Ja nykyisestä muotokielestä tutut kristallimaiset elementit löytyvät myös ajovaloista. Enyaq iV:ssä me olemme jatkaneet tätä suuntausta ja jalostaneet yksityiskohtia kuten ohentaneet päivävaloja, joilla nyt on kuin hennot silmäripset, ja antaneet ajovalojen LED-moduuleille uuden kahdeksankulmaisen muodon. Keulan uudet valoyksiköt ja uudet takavaloyksiköt korostavat uuden Enyaq iV:n innovatiivista luonnetta.

Kuinka kauan keulan ja perän valojen suunnitteluprosessi kestää?

Nevřela: Muotoilun kehittäminen on dynaaminen prosessi, jossa teemme tiivistä yhteistyötä automallin ulkopuolen muotoilun ja sisätilan valojen suunnittelun tiimien kanssa. Ennen päätösten tekemistä pohdimme tarkasti, millaiset ideat on mahdollista toteuttaa. Kaiken kaikkiaan prosessiin saattaa kulua puolesta vuodesta vuoteen.

Mikä Teillä on ollut näiden uusien ajo- ja takavalojen innoituksen lähteenä?

Nevřela: Škoda on ylpeä pystyessään autoissa ilmentämään perinteisen böömiläisen kristallinvalmistuksen piirteitä ja antamaan niille oman tulkintansa. Erittäin tarkat linjat, geometrinen sijoittelu ja poikkeuksellisen kirkkaat lasipinnat ovat kiehtovia ja valo-olosuhteista ja katsomiskulmasta riippuen kuin jatkuvasti vaihtelevia. Me voimme käyttää sitä pohjana valoefektien toteuttamisessa; esimerkiksi kolmiulotteisissa takavaloissa, joissa valo syntyy ohuilla valonauhoilla.

Mitä uuden Enyaq iV:n ajovalot mielestänne ensisijaisesti ilmentävät?

Nevřela: Enyaq iV:n valografiikka on tervetuloa-henkinen ja ystävällinen heti ensi katsomalla, kun taasen ajovaloyksiköillä on erittäin dynaaminen ja moderni ilme. Lisäksi innovatiivinen LED-tekniikka omalta osaltaan korostaa tämän ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimme ympäristövastuullista kokonaisuutta.

Julkaistu: 19.8.2020
1 kommentti